Varmt, men ikke for varmt
Fra : Bo Dudek

Dato : 26-12-03 11:05

Hejsa

Jeg har en søn på 3 mdr. som generelt er nem at have med at gøre og
relativt nem at læse. Til sønnemand har vi en voksipose, som han altid
sover i, og som både han og vi er meget glade for.

Her på det sidste synes jeg dog, at han bliver varmere og varmere, når
han sover, til trods for at vejret bliver koldere og koldere - gutten
sover ude.

Vi er begyndt at bruge begge dyner i voksiposen, og han selv har som
regel en body med korteærmer/ben samt et par bukser, som ikke er
voldsomt tykke, og en trøje på. Derudover har han altid
hovedbeklædning på, når han sover - elefanthue, hvis det er
minusgrader, og ellers en normal hue, der dækker ørene.

Af og til vågner han - helt sikkert fordi han har det for varmt, og
eet er sikkert: Han er altid lidt våd af sved, når vi tager ham op
efter nogle timer. I den forbindelse skal det måske med, at han som
regel sover 3-4 timer ad gangen.

Jeg er klar over, at vi bare kan give ham lidt mindre tøj på, men så
melder usikkerheden sig lidt: Bliver det mon for koldt? Er det bedre
for varmt end for koldt?

Vi overvejer at pille den ene dyne ud af voksiposen og så justere lidt
med ekstra varmt tøj, hvis det bliver koldere - og putte dyne 2 i
igen, når det bliver rigtigt koldt.

Meninger?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-12-03 12:16

Bo Dudek wrote:
> [...]
> eet er sikkert: Han er altid lidt våd af sved, når vi tager ham op
> efter nogle timer. I den forbindelse skal det måske med, at han som

våd af sved er ikke godt ;) børn skal være lune, ikke fugtige ;)

> Jeg er klar over, at vi bare kan give ham lidt mindre tøj på, men så
> melder usikkerheden sig lidt: Bliver det mon for koldt? Er det bedre
> for varmt end for koldt?

jeg ville nok kigge lidt på trøjen.... kunne der vælges en tyndere en af
slagsen?
evt i stedet vælge en langærmet bodystocking eller en sparkedragt....
huen er et must......

> Vi overvejer at pille den ene dyne ud af voksiposen og så justere lidt
> med ekstra varmt tøj, hvis det bliver koldere - og putte dyne 2 i
> igen, når det bliver rigtigt koldt.
>
> Meninger?

det er også en mulighed..... nu ved jeg ikke hvilke dyner det er i bruger,
men vælg evt at fjerne den tykkeste og erstatte den med et lille lunt tæppe
i første omgang?

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : fritnat

Dato : 26-12-03 16:01

"Bo Dudek" skrev d. 26-12-03 11:05 dette indlæg :
> Meninger?

Vores yngste datter har sovet i en voksipose fra 10 mdr (6 kg) både
herhjemme og i dagplejen. Vi og dagplejen har kun brugt vinterdynen men
dagplejen har givet hende tøj på (med vanter) ligesom I har hvorimod
herhjemme har hun kun haft pyjama på. Én gang sov hun sent og jeg tog
hende op da jeg hentede hende - hun "dampede" meget. Jeg synes ikke børn
skal være vådt af sved når de sover. Jeg synes børn skal selv har
mulighed for at styre varmen dvs. at trække sig længere ned eller op af
dynen, lad deres hænder hænger udenfor dynen osv - det kræver de kan
bevæge sig lidt. Jeg synes i DK man pakker børnene alt for meget ind
fordi man fejlagtig tror at man beskytter dem mod at blive syge. IMHO
gør man den stik modsat. Man skal også være klar over at man rimelig
hurtigt løber ind i en grænse hvor mere tøj har ingen betydning for
varmen kun for barnets bevæglighed.

Fritnat

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette

Dato : 26-12-03 19:29

"fritnat" skrev i en meddelelse
> Jeg synes ikke børn
> skal være vådt af sved når de sover.

De må IKKE værer våd af sved. Det er en af de hyppigste årsager til
vuggedød.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-12-03 14:23

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er klar over, at vi bare kan give ham lidt mindre tøj på, men så
> melder usikkerheden sig lidt: Bliver det mon for koldt? Er det bedre
> for varmt end for koldt?

Har fundet dette link, der forklarer godt og grundigt om børn og temperatur:
http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=1899&article=832

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Raaby

Dato : 27-12-03 21:07

Lisbeth Jacobsen skrev bl.a.:
> "Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse

> Har fundet dette link, der forklarer godt og grundigt om børn
> [...]

Jammen hov.
(citat fra siden)
Et ægte lammeskind til bunden af sengen eller barnevognen er godt
både sommer og vinter.
(citat slut)

Jeg har da fået at vide at vi *ikke* må bruge lammeskind i sengen
men skal bruge det i barnevognen når den er ude.
Er det mig der er forkert på den?

/Lars
--
Far til en lille dreng
www.raaby.dk/kasper

Fra : Nette

Dato : 28-12-03 01:30

"Lars Raaby" skrev i en meddelelse
> Jeg har da fået at vide at vi *ikke* må bruge lammeskind i sengen
> men skal bruge det i barnevognen når den er ude.
> Er det mig der er forkert på den?

Nææ, sådan har jeg også hørt det, og jeg har ligeledes hørt fornylig at
lammeskindstæpperne nu er yt, da ungerne får det for varmt.
Vi ejer ikke et, har aldrig gjort det og det er der nu ikke sket noget ved.
Vi har heller ikke en af de der moderne køreposer....

Nette

Fra : Bo Dudek

Dato : 28-12-03 10:09

[...]

tak for alle kommentarerne.. jeg har taget det til mig, som jeg mener
at kunne bruge.. og især det med at man har en tendens til at pakke
lillemand for godt ind ramte plet..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Søren Mors

Dato : 28-12-03 21:05

Lars Raaby wrote:

> [...]
>
> Jeg har da fået at vide at vi *ikke* må bruge lammeskind i sengen
> men skal bruge det i barnevognen når den er ude.

Lammeskindstæpper er også det ideele sted at være hvis man er en lille
hustøvmide.

Søren Mors

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-12-03 20:41

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Lammeskindstæpper er også det ideele sted at være hvis man er en lille
> hustøvmide.

En madras og en dyne er såmænd også et ideelt sted for en husstøvmide.

Mvh. Lisbeth

Fra : Tonny Gram Sønderup

Dato : 31-12-03 15:59

Jeg mener det er vigtigt at temperaturen er konstant d.v.s. han må ikke sove
i træk, derudover betyder det ikke så meget om det er varmt eller koldt,
bare ikke MEGET koldt eller MEGET varm, at han sveder er vel meget naturlig,
det gør vi alle når vi sover og athans kinder måske er kølige betyder i mine
øjne heller ingenting.

m.v.h.
Tonny

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-12-03 21:12

Bo Dudek wrote:
> Hejsa

Selv hej. Jeg kommer godt nok lidt sent ind i debatten, men jeg har
dog lige et par tilføjelser.

> [...]
altid
> sover i, og som både han og vi er meget glade for.

En voksipose er en genial ting. En af de bedste investeringer vi
gjorde.

> [...]
> hovedbeklædning på, når han sover - elefanthue, hvis det er
> minusgrader, og ellers en normal hue, der dækker ørene.

Det lyder meget voldsomt. En voksipose er *varm* (i al fald hvis det
er en rigtig voksi - kopierne er vist ikke helt så varme). Vores søn
sov altid ude i den. Altid i det tøj han ellers havde på. Når det blev
koldt fik han hue og vanter på. Hvis det blæste og/eller var meget
koldt kom barnevognens "overlæder" på. Hvis det regnede eller sneede
var det bare ind i garagen.

Man kan jo altid lige liste en hånd ned i fodenden af voksien og mærke
efter på hans ben, hvis man tror det er lidt for koldt.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk