"Gid ned for os i døden, som sol...
Fra : Bo Warming

Dato : 23-12-03 18:53

.... i aftenrøden , stod op for os påny"

(Grundtvig, Julen har englelyd)
det lyder jo af evig cyklus og reinkarnation, som man smed Steen Ribers ud
af Folkekirken for.

Men behøver vi "overjordiske håb"? Hvad sker efter døden ved ingen noget om.

"Jeg besværger jer, brødre, vær jorden tro og lyt ikke til dem,
der taler til jer om overjordiske håb!Giftblandere er de, hvad enten de ved
det eller ej."Nietzsche

Man kan jo sagtens se ideer om frelse som befrielse for dårlig samvittighed
og andet ubærligt, lidelsesskabende selvhad:

"Vent ikke på den yderste dom. Den finder sted hver dag". Albert Camus

En jordnær, glad , Grundtvigiansk kristendom er ikke om kunstige god-ond
opdelinger og dom på den yderste dag, men om at håndtere sit liv modent og
uden foragt for medmennesker.

Derfor fik Grundtvig indført valgmenigheder og sognebåndsløsning - som var
et kæmpefremskridt, og som idag bør forbedres så sognebåndsløsnings-ansøgere
aldrig risikerer afslag, og ingen risikerer at blive smidt ud af
Folkekirken, som Steen Ribers blev det.

Sådanne småforbedringer er i tråd med at ændre på, at folkekirken er en
pengemaskine for levebrødspræster og ligeglade.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Bo Warming

Dato : 24-12-03 10:40

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> ... i aftenrøden , stod op for os påny"
>
> (Grundtvig, Julen har englelyd)
> det lyder jo af evig cyklus og reinkarnation, som man smed Steen Ribers ud
> af Folkekirken for.

Beklager at jeg fejlciterede julesalmen -

----i aftenrøden.
Og stod i morgengry
op for os påny

skulle der have stået

Men metaforen peger unægtelig mod livets hjul, som hinduer og buddhister
hylder, og hvorfor skulle Steen Ribers smides ud af FK af tankepolitiet,
fordi han havde skrevet læserbrev og holdt tale, der var så
reinkarnations-agtig som hvad hundredtusinder af newage-FK-medlemmer tror .

Sådan hadsk arrogance bør stoppes i tide. Derfor mit sognebånds-flip, som
hænger nogle ud af halsen - men ingen kan sætte ord på en fejl i min
tankegang. Som er om at hvad Guds er, bør ikke inficeres med ånd fra hvad
Kejsers er. Magtliderlige præster skræmmer folk væk fra FK.

Jeg har nu hørt, at de præster der har smidt kættere ud af FK de senere år,
og de der afviser politisk ukorrekte sognebåndsløsere FRA DERES SOGN,

er helt som de præster der ikke vil vie fraskilte

og de Jehovas Vidner, der ikke vil lade deres børn få blod i strid med GT

Det handler om at være så glad for sin tro, at man bruger den til
FORMYNDERI.

Kastel-kirkepræsten kan have grund til at afvise brylupper pga arbejdspres
(alle militære vil vies i denne smukke "photo opportunity")

Men sognebåndsløsning giver ikke andet besvær end at skulle smide jord på
en kiste een gang, så hvorfor ikke droppe formynderi og give
discount-tilbud. Intet forlanger at præsten skal lægge sin sjæl i alle
relationer til sognebørn og -løsere. Det skal han/hun kun, hvis
vibrationerne går i hak..