Hjælp Clark 2,0 vil ikke starte mere...
Fra : M.Olesen

Dato : 25-12-03 17:55

Hej Alle

Efter at jeg har rettet i /boot/grub/grub.conf

fra (efter hvad jeg husker):
kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root=LABEL=/ linux mem=128M

Til:
kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root=LABEL=/

Vil maskinen ikke starte op mere.

Jeg får nu følgende fejl ved opstart:
VFS: Cannot open root device "LABLE=/" or 00:00
Please apped a correct "root=" boot optio
Kernel panic: VFS: Unable to mount root as fs on 00:00

Derefter hænger maskinen og jeg kommer ikke længer.

Desvære har jeg noget data på maskinen som jeg bestemt ikke ønsker og slette
(og har ingen backup, øv)
derfor vil jeg helst ikke køre en ny install på maskinen.

Er der nogen der kan komme med en "skud" på hvordan jeg hår løst "knuden
op"??

på forhånd tak.

-MO-

---

Fra : M.Olesen

Dato : 25-12-03 20:55

> kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root=LABEL=/

Hmmm jeg tror måske det har noget med den LABEL at gøre, hvor erklæres den??

-MO-

---

Fra : Finn Nielsen

Dato : 26-12-03 08:43

"M.Olesen" <156m.olesen@pc.dk(fjern156)> writes:

> [...]
> VFS: Cannot open root device "LABLE=/" or 00:00
> Please apped a correct "root=" boot optio
> Kernel panic: VFS: Unable to mount root as fs on 00:00

Måske skulle du stave LABEL korrekt, det er da klart at den ikke kan
finde "LABLE=/"...

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.

Fra : M.Olesen

Dato : 26-12-03 08:47

> Måske skulle du stave LABEL korrekt, det er da klart at den ikke kan
> finde "LABLE=/"...
Hej

He he
Desværre er det kun her i ng, det er stavet sådan.

Jeg har også forsøgt mig med:
kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root/dev/hda2

Men det kan den heller ikke spise, jeg kan bare ikke mounte.....

Er der ingen der kan/vil hjælpe??

-MO-

---

Fra : Mikael Hansen

Dato : 26-12-03 11:14

M.Olesen wrote:

> [...]
>
> Jeg har også forsøgt mig med:
> kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root/dev/hda2
>
> Men det kan den heller ikke spise, jeg kan bare ikke mounte.....

Hvis din instalations CD kan startes i Rescue/Recovery mode, kan du jo
prøve om du der kan monte dine partitioner manuelt.

Eller hvis du har en anden maskine, kunne du prøve at sætte harddisken
derover i, og se om du så ikke af den vej kan lave en sikkerhedskopi af
dine data.

m.v.h. Mikael

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-12-03 08:48

M.Olesen wrote:

> Hej
>
> He he
> Desværre er det kun her i ng, det er stavet sådan.
>
> Jeg har også forsøgt mig med:
> kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root/dev/hda2

Er det fra lilo?
Hvis det er, ville jeg nok skrive noget i retning af:

# Linux ro root=/dev/hda2 single

eller sådan noget i den retning.

Jeg kender desværre ikke så meget til Grub, hvis det er den der
anvendes, men det er sikkert man-sider på nettet du kan finde via Google.

> Men det kan den heller ikke spise, jeg kan bare ikke mounte.....

Det ser ud som om at i det mindste din root-partition har fået slettet
eller ændret sin label.

Det ændres med programmet "e2label".

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Finn Nielsen

Dato : 27-12-03 09:23

> Hej
>
> He he
> Desværre er det kun her i ng, det er stavet sådan.
>
> Jeg har også forsøgt mig med:
> kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root/dev/hda2

Er det så også kun her i newsgruppen du har glemt "=" mellem "root" og
"/dev/hda2" ?

> Men det kan den heller ikke spise, jeg kan bare ikke mounte.....
>
> Er der ingen der kan/vil hjælpe??

Vi prøver, men stavning i konfigurationsfiler betyder alverden, derfor er
det vigtigt du skriver så præcist som muligt hvad du allerede har prøvet.
Når jeg ser noget stavet forkert i en konfiguration er det det første jeg
prøver at rette.