hde: status error
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-12-03 17:30

Hej

I min log får jeg ind i mellem nogle linier ala:

server kernel: hde: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete
DataRequest }
Dec 25 17:25:11 server kernel:
Dec 25 17:25:11 server kernel: hde: drive not ready for command

Dem er jeg ikke tryg ved ... er det harddisken som er dårlig, er det
filsystemet (der er reiserfs på og for et par dage siden var det blevet
smadret tilsyneladende, men jeg fik liv i det igen dengang)

Jeg har også hørt det måske er chipsættet på bundkortet - det er et Via
et-eller-andet, men hde er tilsluttet en promise ide-controller.

Kan jeg gøre noget ved det?
Er der grund til at være nervøs?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 26-12-03 11:10

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg har også hørt det måske er chipsættet på bundkortet - det er et Via
> et-eller-andet, men hde er tilsluttet en promise ide-controller.

Hen syg harddisk kan give den slags meddelelser, du bør nok teste den
for dårlige spor. Nu har jeg ikke erfaring med raiserfs, men mon ikke
der er noget der svare til "badblocks" som kan bruges til at teste ext2
filsystemer med.

Desuden er det altid en god ide at angive hvilken Linux/Unix/BSD version
du bruger.

m.v.h. Mikael

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-12-03 14:15

On Fri, 26 Dec 2003 11:10:00 +0100, Mikael Hansen
<mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>for dårlige spor. Nu har jeg ikke erfaring med raiserfs, men mon ikke
>der er noget der svare til "badblocks" som kan bruges til at teste ext2

Nu har filsystemet i hvert fald været smadret to gange på en uge -
sikkert delvist min egen skyld, for maskinen låste helt og aldeles begge
gange og jeg endte med at trykke reset.

Jeg er for nervøs over mine data til at turde køre med den harddisk, så
jeg prøver at skifte den.

>Desuden er det altid en god ide at angive hvilken Linux/Unix/BSD version
>du bruger.

Selvfølgelig.
Jeg kører SuSE 8.2, omtalte harddisk sidder på en Promise-controller
(kan ikke huske modellen, men det er ikke en raid-controller),
bundkortet har via-chipsæt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-12-03 11:25

On Thu, 25 Dec 2003 17:29:41 +0100, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har også hørt det måske er chipsættet på bundkortet - det er et Via
>et-eller-andet, men hde er tilsluttet en promise ide-controller.

Der er tilsyneladende grund til at være voldsomt nervøs .... store filer
overført til disken bliver 'ændret' undervejs. Har kopieret nogle
avi-filer til den, men de har en anden md5-sum end originalen.

Men jeg aner ikke om det er disken som er dårlig, eller om det er
filsystemet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 26-12-03 12:26

Mads Lie Jensen wrote:
> Der er tilsyneladende grund til at være voldsomt nervøs .... store
> filer overført til disken bliver 'ændret' undervejs. Har kopieret
> nogle avi-filer til den, men de har en anden md5-sum end originalen.

Hej Mads

Det ser ud til der er noget bøvl med VIA og Promise controllere sammen. Jeg
havde samme problem for nogle måneder siden på et mobo med VIA IDE og en
extra Promise IDE controller, alt fungerede fint da Promisecontrolleren kom
ud! Min log blev fyldt med Seek errors og device resets, allt diske fejlede
intet.

Er der nogen derude der ved helt præcis hvad problemerne er med VIA
chipset/ide når der kommer en Promise IDE controller på, og hvad er
løsningen?

--
M.v.h. Peter Andersen.