MS Windows
briani 27239
"Smelte" 2 partioner sammen...(Win XP)
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-12-03 21:33

Hejsa

Jeg skal hjem til en kammerat imorgen for at se om jeg kan løse følgende
problem:

Han har en maskine med 1 harddisk i. Den er opdelt som følger:

C: 14,6 GB
D: 19,5 GB
E: 9,75 GB
F: 30,5 GB

Han synes ikke dette er optimalt og vil derfor gerne have de 9,75 GB som er
på E: drevet til at være på C: drevet så det ser sådan her ud:

C: 24,35 GB
D: 19,50 GB
F: 30,50 GB

Han siger at han via "Administrer" -> "Diskhåndtering" har fjernet E:
partionen.

Kan vi så, når vi imorgen formattere maskinen vælge disse "ekstra" 9,75 skal
tilføjes til C: drevet eller skal vi have andre midler i brug?

Vil vi forresten løbe ind i andre komplikationer?

Mvh.

Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-12-03 21:43

"\(: MarlboroMan :\)" <kenneth_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com>
wrote:

>Kan vi så, når vi imorgen formattere maskinen vælge disse "ekstra" 9,75 skal
>tilføjes til C: drevet eller skal vi have andre midler i brug?

Hvis I vil 'smelte' to partitioner sammen uden at miste data kræver
det specialværktøj som f.eks Partition Magic. De almindelige Windows
programmer kan ikke klare den slags...

>Vil vi forresten løbe ind i andre komplikationer?

Når man piller ved harddisken er der altid risiko for at noget går
galt, så det er klogt at tage fuld backup inden man går i gang.

<mlr>

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-12-03 21:47

> Hvis I vil 'smelte' to partitioner sammen uden at miste data kræver
> det specialværktøj som f.eks Partition Magic. De almindelige Windows
> programmer kan ikke klare den slags...

Der ligger intet på hverken C: eller E: som skal bruges. Er vi "good to
go"?

> Når man piller ved harddisken er der altid risiko for at noget går
> galt, så det er klogt at tage fuld backup inden man går i gang.

He he he, jaaaah det har du selvfølgelig ret i. Der er vist taget backup af
de vigtige data der ligger på D: og F:

> <mlr>

Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-12-03 22:05

wrote:

>Der ligger intet på hverken C: eller E: som skal bruges. Er vi "good to
>go"?

Det kommer lidt an på hvordan partitionerne er fordelt på harddisken -
Ligger de to partitioner der skal sammenlægges op ad hinanden, er det
bare at gå igang. Men ligger der en partition eller to imellem, har I
et problem.

<mlr>

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-12-03 22:27

> [...]
> Ligger de to partitioner der skal sammenlægges op ad hinanden, er det
> bare at gå igang. Men ligger der en partition eller to imellem, har I

Øhm, der er jo et drev, som hedder D: men det er jo bare det han har døbt
det. Fysisk kan vi jo ikke se hvordan det ligger på harddisken.

> <mlr>

Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-12-03 23:02

wrote:

>Øhm, der er jo et drev, som hedder D: men det er jo bare det han har døbt
>det. Fysisk kan vi jo ikke se hvordan det ligger på harddisken.

I W2000 og XP har man 'Diskhåndtering' der viser hvordan partitionerne
ligger fysisk på disken. Ellers kan FDISK bruges.

<mlr>

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-12-03 23:14

> I W2000 og XP har man 'Diskhåndtering' der viser hvordan partitionerne
> ligger fysisk på disken. Ellers kan FDISK bruges.

Okay. Har lige snakket med ham som jeg skal hjælpe og han siger at det ser
ud til at D: partionen ligger fysisk imellem C: og E: Hvilket vel egentlig
er logisk nok!

> <mlr>

Kenneth

Fra : Leif Poulsen

Dato : 25-12-03 23:29

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3feb5617$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Øhm, der er jo et drev, som hedder D: men det er jo bare det han har døbt
> det. Fysisk kan vi jo ikke se hvordan det ligger på harddisken.

> Kenneth

Hej

E drevet er sikkert et logisk drev på en udvidet partition og C sikkert en
Primær partition. Hvis landet ligger sådan er det ikke bare at slå dem
sammen, da du ikke bare kan udvide den primære partition med plads fra en
anden partition (Den udvidede). Er både C og E primære partitioner eller
begge på samme udvidede partition letter det opgaven, men det finder jeg
meget usandsynligt.

Et alternativ kunne være at lave D som Dynamisk Disk og evt knytte den til
C. Hjælpen i Windows fortæller om dette, om at skjule den i denne computer
osv.

Bortset fra det, hvad er den ydelsesmæssige fordel ved denne operation?

Mvh Leif.

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-12-03 23:59

> Hej

Hey

> [...]
> anden partition (Den udvidede). Er både C og E primære partitioner eller
> begge på samme udvidede partition letter det opgaven, men det finder jeg

Nu har jeg lige snakket med ham igen og han siger at alle 4 partioner er
primære partioner! Om dette er godt eller dårligt skal jeg ikke udtale mig
om. Hvordan letter det opgaven når de begge er primære partioner?

> Et alternativ kunne være at lave D som Dynamisk Disk og evt knytte den til
> C. Hjælpen i Windows fortæller om dette, om at skjule den i denne computer
> osv.

Det har jeg snakket med ham om, men det er han umiddelbart ikke interesseret
i, hvis det andet kan lade sig gøre.

?

> Mvh Leif.

Kenneth

Fra : Leif Poulsen

Dato : 27-12-03 13:33

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3feb6ba1$0$30085$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

<KLIP>

> [...]
mig
> om. Hvordan letter det opgaven når de begge er primære partioner?

Alternativt kunne man flytte alle dataene over på 30,5 GB partitionen, som
skulle være den sidste del på harddisken.
Så slette de andre partitioner og oprette de nye.

Hvis der "tit" skal rodes med partitioner, kunne der med fordel laves en
"Boot" partition på f.eks. 1 eller 2 GB, hvor Swapfil og andre midlertidige
filer kunne ligge, da det vil formindske fragmenteringen.

Mvh Leif