Skærme
Fijala 3554
DVI betyder hvor meget? DVI og 15-pin tils~
Fra : Henrik P Jensen

Dato : 25-12-03 23:37

Hej

Jeg kan ikke helt finde ud af om, at jeg skal købe en skærm, der
understøtter DVI af to grunde:

1. Betyder det overhovedet særlig meget for billedkvaliteten?

2. Hvis man gerne vil spille en gang imellem, så har man behov for 1600x1200
eller mere, og det understøttes ikke med DVI. Kan man så godt have både
tilsluttet 15-pin Mini D-sub og DVI til skærmen, så man ikke skal skifte
ledninger i denne sitation?

/Henrik

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-12-03 00:16

Henrik P Jensen skrev:

> 1. Betyder det overhovedet særlig meget for billedkvaliteten?

Det svinger tilsyneladende meget fra skærm til skærm og fra
grafikkort til grafikkort, så det er svært at sige.

> 2. Hvis man gerne vil spille en gang imellem, så har man behov for
> 1600x1200 eller mere, og det understøttes ikke med DVI.

Jeg kører 1600 x 1200 DVI pt. så det kan altså godt lade sig gøre.
Det er blot ikke alle grafikkort (og skærme) som understøtter det.

Madsen.

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 26-12-03 01:09

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører 1600 x 1200 DVI pt. så det kan altså godt lade sig gøre.
> Det er blot ikke alle grafikkort (og skærme) som understøtter det.

Hvad med 2048x1536 understøttes det også af grafikkort og skærme?

/Henrik

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-12-03 01:30

Henrik P Jensen skrev:

> Hvad med 2048x1536 understøttes det også af grafikkort og skærme?

Jeg tvivler. Den højeste opløsning jeg endnu har set på en TFT
er 1920 x 1200 og det er der også grafikkort der kan køre i DVI.
Det er muligvis skærme derude som er "født" til at køre i 2048
x 1536, men jeg har ikke hørt om dem.

Madsen.

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 26-12-03 09:08

> [...]
> er 1920 x 1200 og det er der også grafikkort der kan køre i DVI.
> Det er muligvis skærme derude som er "født" til at køre i 2048

Lige for en sikkerheds skyld, vi taler altså her om, at du ikke har hørt, at
de kan køre 2048 x 1536 i vel at mærke DVI, men TFT kan godt køre analogt så
højt med nogle grafikkort og skærme, der understøtter det?

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 12:04

Henrik P Jensen wrote:

> men TFT kan godt køre analogt så
> højt med nogle grafikkort og skærme, der understøtter det?

Der er bare ingen grund til at køre 2048x1536, hvis det ikke er skærmens
egen faste opløsning.
Billedkvaliteten bliver dårligere ved at køre i alt andet end skærmens
egen opløsning, når vi snakker TFT.

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 26-12-03 18:12

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Der er bare ingen grund til at køre 2048x1536, hvis det ikke er skærmens
> egen faste opløsning.
> Billedkvaliteten bliver dårligere ved at køre i alt andet end skærmens
> egen opløsning, når vi snakker TFT.

Pga. at frekvensen falder til omkring 60-69 Hz eller hvorledes? Jeg har nu
altid sat den til max opløsning i spil, men selvfølgelig aldrig når jeg
kører programmer i windows, da det ser forfærdeligt ud.

/Henrik

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-12-03 18:44

Henrik P Jensen skrev:

> Pga. at frekvensen falder til omkring 60-69 Hz eller hvorledes?

Fordi en TFT-skærm interpolerer skærmbilledet når den kører i andre
opløsninger end den opløsning den er "født" til. Elektronikken gætter
sig altså til de ekstra pixels (eller færre pixels, hvis du kører den
ned i opløsning i stedet for op) og når elektronik skal gætte sig til
flere eller færre pixels, bliver grafikken fnidret eller sløret.

Det svarer til at bede et billedbehandlingsprogram om at interpolere
et digitalt billede.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/tft/original.png>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/tft/interpoleret.png>

Madsen.

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 26-12-03 21:22

> [...]
> flere eller færre pixels, bliver grafikken fnidret eller sløret.
>
> Det svarer til at bede et billedbehandlingsprogram om at interpolere

Tusind tak Det var faktisk en ret god oplysning, fordi jeg har aldrig
hørt om eller overvejet at undersøge skærmens "fødselsopløsning", og jeg kan
godt se, at det betyder temmelig meget. Altså en meget stor hjælp til at
kunne vælge den rigtige skærm.

/Henrik

Fra : Lars @ Pocketfreak.d~

Dato : 26-12-03 23:09

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg kører 1600 x 1200 DVI pt. så det kan altså godt lade sig gøre.
> Det er blot ikke alle grafikkort (og skærme) som understøtter det.

Hej Thomas

Kan du sige hvilket grafikkort du bruger der understøtter dette? Jeg
overvejer en Dell 2001FP og et nyt grafikkort, så det ville være rart at
have lidt referencer.

Lars

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-12-03 23:39

Lars @ Pocketfreak.dk skrev:

> Kan du sige hvilket grafikkort du bruger der understøtter dette?

Det er et Matrox Parhelia.
<http://www.matrox.com/mga/products/parhelia/home.cfm>.
Kortets maksimale opløsning i DVI er 1600 x 1200 ifølge ovenstående
link, men jeg har fået bekræftet fra Matrox, at det kan køre 1920 x
1200 i DVI, hvis skærmen understøtter en funktion som hedder Reduced
Blanking. Det sværeste er så nok bare at få ud af skærmproducenten
om skærmen understøtter det eller ej.

Læs evt.:
<http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Xns93EC7B26C013.thomas@madsen.tdcadsl.dk>

PS. Hvis du kører med to LCD-skærme koblet til DVI på et Parhelia(*),
er der, ifølge hjælpefilen, ikke mulighed for at køre med to forskellige
opløsninger. Det er der dog ingen problemer i, hvis den ene skærm er
en analog. Jeg kører f.eks. med 1600 x 1200 på min LCD koblet til DVI
og 1920 x 1200 på min CRT som er koblet til udgang 2 (via et BNC-kabel).

(*) Parhelia har to DVI-udgange.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 27-12-03 22:55

Erik W. skrev:

> Jeg tjekkede selvfølgelig din header for at finde ud af hvad det
> var men den var umiddelbart lidt svær at greje. Men jeg fandt da
> ud af noget og jeg går ud fra at det er den her:
> http://starcruiser.dk/hamstersiden/ (undskyld at jeg gik
> off-topic).

Hamster er egentlig ikke min nyhedslæser, men i stedet min lokale
newsserver. Min nyhedslæser er Xnews og det var den du kunne se
på de to screenshots, som jeg sendte tidligere.
<http://xnews.newsguy.com/>.

Der var engang en dansk side som gennemgik opsætningen af Xnews.
Den kunne findes på følgende link, men den er åbenbart nede lige
nu. <http://www.student.dtu.dk/~s991520/xnews/>.

Krydspostet til: dk.edb.hardware.skaerm og
dk.edb.internet.software.mail+news.
FUT til: dk.edb.internet.software.mail+news.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.