Mozilla farver ikke min div
Fra : Lobais

Dato : 22-12-03 17:29

jeg har lavet en side, http://www.ahle.dk/nytdesign/ .
Den virker fint i Opera 7 og IE 6, men Mozilla viser den helt
mystisk. Håber nogen kan se hvad fejlen er.

--
Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian

Dato : 22-12-03 18:06

Lobais wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> jeg har lavet en side, http://www.ahle.dk/nytdesign/ .
> Den virker fint i Opera 7 og IE 6, men Mozilla viser den helt
> mystisk. Håber nogen kan se hvad fejlen er.

Ja det ved jeg sku ikke! Er det dig der spiller Starcraft?

Fra : Lobais

Dato : 22-12-03 19:45

Christian wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja det ved jeg sku ikke!

> Er det dig der spiller Starcraft?
Jeg spiller Starcraft, men om det er mig, der spiller Starcraft, ved
jeg ikke.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-12-03 18:25

Lobais skrev:

> jeg har lavet en side, http://www.ahle.dk/nytdesign/ .
> Den virker fint i Opera 7 og IE 6, men Mozilla viser den helt
> mystisk. Håber nogen kan se hvad fejlen er.

Din xml-erklæring sender IE i quirks mode mens Mozilla (og Opera)
går i standardmode på grund af doctypen XHTML 1.0 Strict. Det er
normalt praktisk at arbejde med sider der sætter samme mode - og,
specielt hvis man vil have ensartede sider, bør man vælge
standardmode.

Men eftersom Opera viser siden fint, er det nok ikke hele problemet
der er gemt i doctype switchen.

Der er et par ting i dine css-filer der undrer mig.
a) Du angiver tilsyneladende ingen bredder på dine menuelementer -
men af visningen i Opera ser det ud som om der skal være en fast
bredde.

b) Du angiver højder i centimeter - det er ikke en velegnet
måleenhed til skærmvisning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lobais

Dato : 22-12-03 19:49

> [...]
> normalt praktisk at arbejde med sider der sætter samme mode - og,
> specielt hvis man vil have ensartede sider, bør man vælge
Hvordan ville du starte siden, hvis den skulle vises i standart
mode?

> [...]
> a) Du angiver tilsyneladende ingen bredder på dine menuelementer -
> men af visningen i Opera ser det ud som om der skal være en fast
ul#menuMain li {
padding: 0px;
height: 2.75cm; width: 6cm;

> b) Du angiver højder i centimeter - det er ikke en velegnet
> måleenhed til skærmvisning.
Hvis bare det hele er i samme måle enhed, burde det da gå?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-12-03 10:52

Lobais skrev:

> Hvordan ville du starte siden, hvis den skulle vises i
> standart mode?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
content="text/html;charset=iso-8859-1" />

> ul#menuMain li {
> padding: 0px;
> height: 2.75cm; width: 6cm;

- Tak.

> Hvis bare det hele er i samme måle enhed, burde det da gå?

Der kan være forskel på hvordan størrelsen "1cm" udmåles på
forskellige skærme og i forskellige opløsninger. Absolutte skærmmål
bør være i pixels, mens centimeter m.fl. gør sig fint til papirmål.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lobais

Dato : 23-12-03 12:01

> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
> <head>
> content="text/html;charset=iso-8859-1" />
Hm, i Mozilla er udseendet, og Render moden er det samme.
I Opera er der heller ingen forskel, mens Ie vist tolker box-sizing
lidt anderledes.

> Der kan være forskel på hvordan størrelsen "1cm" udmåles på
> forskellige skærme og i forskellige opløsninger. Absolutte skærmmål
> bør være i pixels, mens centimeter m.fl. gør sig fint til papirmål.
Du har vel ret, men det behøver vel ikke at være Absolut, bare det er
det samme over hele siden?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-12-03 22:07

Lobais skrev:

> Hm, i Mozilla er udseendet, og Render moden er det samme.
> I Opera er der heller ingen forskel, mens Ie vist tolker
> box-sizing lidt anderledes.

Præcis - som jeg skrev tidligere: "Din xml-erklæring sender IE i
quirks mode mens Mozilla (og Opera)går i standardmode på grund af
doctypen XHTML 1.0 Strict."

Ved at fjerne xml-erklæringen går IE også i standardmode. Det er
IE's visning der ændrer sig - ikke de andre browseres.

> Du har vel ret, men det behøver vel ikke at være Absolut, bare
> det er det samme over hele siden?

Centimeter _er_ en absolut størrelsesangivelse. Relative
størrelsesenheder er procent og em - der retter sig efter hhv.
fontstørrelse og elementstørrelse. Andre størrelser relaterer ikke
til andre elementer, men blot til en fast skala.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-12-03 23:51

"Lobais" <1@3.be> skrev

> jeg har lavet en side, http://www.ahle.dk/nytdesign/ .
> Den virker fint i Opera 7 og IE 6, men Mozilla viser den helt
> mystisk. Håber nogen kan se hvad fejlen er.

I forside.css har du nogle definitioner ul#menuMain og ul#menuFamily. Prøv
at slette ul i disse to definitioner eller indsæt en space efter ul i dem.

Ha' en god jul

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lobais

Dato : 23-12-03 10:18

> I forside.css har du nogle definitioner ul#menuMain og ul#menuFamily. Prøv
> at slette ul i disse to definitioner eller indsæt en space efter ul i dem.
Så de ser ud som #menuFamily {}?
Virker desværre ikke :(

> Ha' en god jul
Tak, og godt nytår.

Fra : Lobais

Dato : 24-12-03 10:42

Lobais wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> jeg har lavet en side, http://www.ahle.dk/nytdesign/ .
> Den virker fint i Opera 7 og IE 6, men Mozilla viser den helt
> mystisk. Håber nogen kan se hvad fejlen er.
På side 2, sidex.php, viser mozilla siden rigtigt nok, så fejlen
må vel ligge i standart.css.

Fra : Lobais

Dato : 24-12-03 10:54

Fejlen viste sig at være, at mozilla kun accsepterede én style,
eller én link rel css. SÅ jeg ændrede
"tekst/css/standart.css";</style>
"tekst/css/forside.css";</style>
til
@import "tekst/css/standart.css";
@import "tekst/css/forside.css";

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-12-03 00:18

Lobais skrev:

> Fejlen viste sig at være, at mozilla kun accsepterede én style,
> eller én link rel css. SÅ jeg ændrede
> "tekst/css/standart.css";</style>
> "tekst/css/forside.css";</style>

Ah - det er fordi du tildeler dine styledefinitioner titler. Den
slags bruges til at give en browser mulighed for at vælge mellem
flere forskellige css-ark til samme dokument.

Du kan se hvordan det kan gøres på http://hintzmann.dk (kig i
koden). Man bør angive alternate stylesheet til de titler der ikke
skal være default, men jeg mener at Mozilla har ret i at vælge det
første ark som standard og de resterende (det andet) som
alternativt - også selv om der ikke er angivet rel-parameteren.

Jeg kan ikke finde et link om det pt - men det er muligt jeg kan
støve noget op senere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen