kryptering af filer
Fra : Martin Schultz

Dato : 22-12-03 18:23

Hejsa

På internettet kan jeg finde en masse produkter der kan oprette en krypteret
"partition"(stor fixed size fil der kan værer andre filer i) på ens harddisk
dette er nok fint til hverdagsbrug men jeg kunne godt tænke mig et produkt
der kan krypterer enkelte filer. Lidt i stil med password beskyttelsen på
zip filer.

Dette er fx. hvis jeg vil sende en fil over email eller en anden ikke krypteret
overførselvsform så kan den ikke læses af andre.

Findes der nogen programmer der kan overstående, altså kryptere en enkelt fil
og derefter kan andre løse den op?

Det er primært til windows jeg søger det men linux understyttelse vil kun
være et plus.

Martin
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-03 19:20

On 2003-12-22, Martin Schultz <di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote:
> [...]
> og derefter kan andre løse den op?
>
> Det er primært til windows jeg søger det men linux understyttelse vil kun

PGP og GPG kan hjælpe.

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-12-03 19:34

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> PGP

Kan den gratis version det? PGP disk synes jeg ikke er en særligt god løsning.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 22-12-03 19:59

Martin Schultz wrote in <news:ri8ptegwvld.fsf@brok.diku.dk>:

> Kan den gratis version det?

Det er dét PGP kan. (Og en masse andet der er ligemeget her.)

> PGP disk synes jeg ikke er en særligt
> god løsning.

PGP-disk er en eftertanke der bygger på den egentlige
funktionalitet: den du efterlyser.

Men alt efter hvad du ønsker at bruge det til, kan password-beskyttelse
i zip- eller rar-arkiver sagtens være nok. Hvis du vælger et stærkt
password er de faktisk ganske sikre.

--
Niels Callesøe - nørd light @work

Endnu en grund til at have skæg: http://www.boycottgillette.com/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-12-03 09:26

On 2003-12-22, Niels Callesøe <pfy@nntp.dk> wrote:
> Men alt efter hvad du ønsker at bruge det til, kan password-beskyttelse
> i zip- eller rar-arkiver sagtens være nok. Hvis du vælger et stærkt
> password er de faktisk ganske sikre.

Der er vist nogle problemer med ZIP, som gør at hvis man krypterer
samme fil uden password, så er der software der kan udlede en del
af nøglen. Og filnavnene er ikke krypterede.

Så det kan holde børn væk, men er ikke sikkert.

Den eneste sikre kryptering er MD5 - Som samtidig komprimerer
alt ned til 128 eller 160 bit :)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-12-03 12:27

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Den eneste sikre kryptering er MD5 - Som samtidig komprimerer
> alt ned til 128 eller 160 bit :)

Det er dog det værste sludder.

MD5 er en hash ikke en kryptering. Desuden har jeg aldrig før
hørt om en 160 bits udgave af MD5. Alle de implementationer
af MD5, jeg har set, gav en 128 bits hash (hvilket jeg mener
er lige i underkanten). Der er fundet nogle svagheder i MD5,
hvilket dog endnu ikke betyder, at den er brudt. Desuden har
det intet med komprimering at gøre. Der findes jo ikke nogen
tilsvarende dekomprimering.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-12-03 16:10

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Desuden har
>det intet med komprimering at gøre. Der findes jo ikke nogen
>tilsvarende dekomprimering.

Er komprimering da noedvendigvis en reversibel proces?

Hvordan vil du i givet fald dekomprimere affald?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-12-03 17:52

Allan Olesen wrote:

> Er komprimering da noedvendigvis en reversibel proces?

Nej. Men for at der kan være tale om en komprimering,
så skal der findes den dekomprimerings algoritme, der
vil give noget, der ligner det, du startede med. En
general-purpose komprimering må nødvendigvis være
reversibel.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-12-03 19:45

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Nej. Men for at der kan være tale om en komprimering,
>så skal der findes den dekomprimerings algoritme, der
>vil give noget, der ligner det, du startede med.

Saa er vi jo ovre i noget, der ligner reversibilitet.

Jeg fastholder spoergsmaalet vedr. affalskomprimering.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-12-03 00:10

On Tue, 23 Dec 2003 17:51:32 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> En general-purpose komprimering må nødvendigvis være
> reversibel.

Det er i bedste fald en oversimplificering. Tænk fx på den
komprimering, der foretages fra et eller andet 'flat' bitmap-
format til JPEG.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-12-03 00:36

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det er i bedste fald en oversimplificering. Tænk fx på den
> komprimering, der foretages fra et eller andet 'flat' bitmap-
> format til JPEG.

Det er ikke en general-purpose komprimering. Det er
en komprimering specielt rettet mod billeder. Jeg
sagde også, at en dekomprimering skal give noget,
der ligner det oprindelige. Du kan definere, hvad
det vil sige, at to billeder ligner hinanden.
Omend en subjektiv vurdering nok vil være bedre end
et matematisk defineret mål. Du kan til gengæld
ikke give nogen brugbar definition af, hvornår to
filer ligner hinanden, hvis du ikke ved, hvilken
type data, der er i. Derfor må en general purpose-
komprimering nødvendigvis være lossless.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Niels Callesøe

Dato : 23-12-03 17:24

Povl H. Pedersen wrote in

> Der er vist nogle problemer med ZIP, som gør at hvis man krypterer
> samme fil uden password, så er der software der kan udlede en del
> af nøglen.

Så vidt jeg er informeret er den pågældene svaghed af akademisk
interesse, men ikke reelt anvendelig i et angreb.

> Og filnavnene er ikke krypterede.

Det er så ikke korrekt, både zip og rar krypterer filnavne hvis du
beder om det (får Windows-versionernes vedkommene ved at du sætter
flueben i "krypter filnavne").

> Så det kan holde børn væk, men er ikke sikkert.

Det er den myte jeg forsøger at afkræfte. Jeg har endnu ikke hørt om et
fungerende angreb mod hverken zip eller rars kryptering (i de senere
versioner).

> Den eneste sikre kryptering er MD5 - Som samtidig komprimerer
> alt ned til 128 eller 160 bit :)

Kald du bare det kryptering hvis du synes.. selvom det forplumrer
debatten og skaber unødvendig begrebsforvirring.

I øvrigt tror jeg du tænker på SHA1 når du siger 160 bit, MD5 er vist
ret præcist defineret som havende et 128-bits output.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 23-12-03 21:38

On 22 Dec 2003 18:23:19 +0100, Martin Schultz
<di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

>Findes der nogen programmer der kan overstående, altså kryptere en enkelt fil
>og derefter kan andre løse den op?

Der findes noget der hedder file2file som er gratis for private
brugere. Det er nemt at have med at gøre og modtageren af en
krypteteret fil behøver ikke at have installeret programmet.

Hvor sikkert det kan kryptere har jeg ikke så meget forstand på, det
er der måske andre der ved noget om..

http://www.cryptomathic.com/file2file/

Med venlig hilsen
Jesper Hansen