Vindtryk
Fra : Lasse

Dato : 14-12-03 13:57

Hej Gruppe, Jeg ved det har været oppe før - nemlig vindtryk nogen der kan
give et bud (formel) på eks. 45 sek/m hvad giver det i tryk (kg/m2) plade
vinkelret på vindretning. Jeg har hørt der kan være tale om middelvind og
vindstød, Vi har et skilt 2x3 m der fornylig blæste om ? mig bekendt var der
ikke vindstyrke over 25 sek/m - men hvilket vindtryk kan skiltet have være
ude for ??? på forhånd, Tak
/Allan

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-12-03 14:31

"Lasse" <aopc@mail.dk> wrote in message
> [...]
der
> ikke vindstyrke over 25 sek/m - men hvilket vindtryk kan skiltet have være

Det må vel afhænge af, om det er sommer eller vinter.

mvh
Preben

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-12-03 16:43

Preben Andersen wrote:
> "Lasse" <aopc@mail.dk> wrote in message
>
> Det må vel afhænge af, om det er sommer eller vinter.

Nej, det vil jeg ikke mene.

Men jeg forvirres en smule over det der "sek/m".

Du mener udtrykket "sekundmeter"? Har godtnok hørt vendingen før i en eller
anden forbindelse, men jeg tror din enhed er forkert. 25 sekundmeter? En
anden må lige forklare det.

Dit skilts areal = 2x3 m = 6 m^2. Desto større areal, desto større
belastning. Enheden for kraft hedder Newton og angives i kg*m/s^2, altså F =
m*a.

Enheden for tryk hedder f.eks. Pa = kraft divideret med areal = N/m^2. MPa =
megapascal = en faktor 1 mio. større en 1 Pa.

Hvis du skal finde kraften som overføres til stængerne ved maks. belastning
af skiltet skal du vist ud i nogle styrkeberegninger og det er for
besværligt at forklare her... Den maksimale kraft afhænger dermed af
konstruktionens udformning og materialerne du vælger (+ svejsninger osv)...
Måske du kan forklare hvordan skiltet sidder fast i jorden, så kan vi godt
regne på det
Jeg mener: Er det f.eks. to stolper som går lige ned i jorden med et skilt
ophængt imellem. Har du tykkelsen og materialet, så vil jeg da gerne prøve
at regne lidt på det hvis du vil

Konklusionen af det hele er at vinden trykker med en kraft i N og desto
større dit areal er, desto mindre skal der til for at konstruktionen går i
stykker...

hmm. Ved ikke om man kan sætte tal på dit spørgsmål, men jeg kan ihvertfald
ikke p.t. komme i tanker om noget. Men mit svar sætter nok (måske) nogle
tanker i gang.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-12-03 06:59

"Martin Jørgensen" wrote:

> [...]
> anden forbindelse, men jeg tror din enhed er forkert. 25 sekundmeter? En

Vindes fart måles i meter pr. sekund (der evt. kan kaldes meter *i*
sekundet). Udtrykket »sekundmeter« er et forkert navn for enheden
»meter pr. sekund«.

Matematisk skrives »meter pr. sekund« som m/s.

I denne her sammenhæng er sek/m en forkert skrivemåde for m/s.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-12-03 16:55

Preben Andersen <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> "Lasse" <aopc@mail.dk> wrote in message
> der
>
> Det må vel afhænge af, om det er sommer eller vinter.

?? - tror du da, det blæser mere om 'vindteren'? :)

OK - en plade vinkelret på luftstrømmen skulle have en 'cw'
(luftmodstandskoefficient) på 1.27

Så ved 25 m/s må det vel blive i retning af:

F = 1/2 * rho * v^2 * A * cw

= 1/2 * 1.293 * 25^2 * 6 * 1.27 N = 3080 N = ca. 315 kp

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-12-03 17:17

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:
> OK - en plade vinkelret på luftstrømmen skulle have en 'cw'
> (luftmodstandskoefficient) på 1.27

Nå, oven på Martin Jørgensens betragtninger må jeg hellere tilføje, at
jeg intuitivt opfattede 'vindtryk' som 'vindkraft' - og den har jeg
altså søgt at beregne/skønne.

Om denne påvirkning får skiltet til at forskubbe sig, vælte eller
eventuelt flyve bort(!) vil ganske rigtigt afhænge af andre, p.t.
uoplyste forhold vedr. opstillingens konkrete udformning.

> Så ved 25 m/s må det vel blive i retning af:
>
> F = 1/2 * rho * v^2 * A * cw
>
> = 1/2 * 1.293 * 25^2 * 6 * 1.27 N = 3080 N = ca. 315 kp

For god ordens skyld en forklaring vedr. symbolerne:

F, vindkraft
rho, luftens massefylde [her nærmest om 'vindteren'! :)] {om sommeren
bliver kraften *lidt* mindre}

v, luftstrømmens fart

A, pladens tværsnitsareal

cw, luftmodstandskoefficienten (som tidligere omtalt) - in casu fundet i
'Dubbels Taschenbuch für den Maschinenbau'

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Lasse

Dato : 26-12-03 19:21

Hej Hans, Tak for formlen
Jeg fandt en side der beskriver beaufortskalaen og med tryk - Kg/m2
kik li på den - den siger det dobbelte ved eks 40 m(sek
http://www.drachenarchiv.de/Seiten/m_met_windstaerke.html
mvh. Allan

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-12-03 21:04

Lasse <aopc@mail.dk> wrote:

> Hej Hans, Tak for formlen
> Jeg fandt en side der beskriver beaufortskalaen og med tryk - Kg/m2
> kik li på den - den siger det dobbelte ved eks 40 m(sek
> http://www.drachenarchiv.de/Seiten/m_met_windstaerke.html

OK - det stemmer faktisk ret fint, da min beregning jo var for 25 m/s;
{(40/25)^2 = ca. 2,5}

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-12-03 17:45

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message

> ?? - tror du da, det blæser mere om 'vindteren'? :)

Det gør det sikkert, men det er ikke det, der er pointen. Luftens molekyler
er tættere om vinteren end om sommeren, derfor er luften også "tungere og
stærkere". Piloter kan også bekræfte, at man behøver mindre start og
landingshastigheder om vinteren. Derfor vil der ske større skader om
vinteren ved samme vindhastighed.

mvh
Preben

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-12-03 19:45

> [...]
> er tættere om vinteren end om sommeren, derfor er luften også "tungere og

Korrekt - men det gør nu næppe nogen i denne forbindelse afgørende
forskel! Som sagt, brugte jeg i mit regneeksempel en 'vinterdensitet'
for atm. luft, nemlig massefylden ved 0 gr. C.

> Piloter kan også bekræfte, at man behøver mindre start og
> landingshastigheder om vinteren.

Dette er kun delvis korrekt - men til gengæld kan vi være enige om, at
start- og landingsstræk (= nødvendig banelængde) alt andet lige er
kortere, jo lavere luftens temperatur er! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens Harming

Dato : 16-12-03 10:14

"Lasse" <aopc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe, Jeg ved det har været oppe før - nemlig vindtryk nogen der kan
> give et bud (formel) på eks. 45 sek/m hvad giver det i tryk (kg/m2) plade

Hej
Nogen formel kan jeg ikke give. Erfaring siger at ved stormskader er det
"suget" der er det kraftigste. Det er vist det samme med mølle- og
flyvemaskinevinger.
Det maksimale "sug" svarer til lufttryk på 0 ( atm, bar....) og dette fører
frem til et kilo pr kvadratcentimeter som maksimal belastning.
Altså 10.000 kg/m2
Det kræver nok temmeligt usædvanlige vindforhold at opnå dette, men i
forbindelse med et skilt er problemet med egensvingninger også vigtigt for
så kan små påvirkninger udløse store kræfter.

Hilsen

Jens