Advanced nitrox
Fra : Per Jensen

Dato : 14-12-03 21:15

Er der nogen der har link til sammenligning af de forksellige muligheder der
er for at tage advanced nitrox jeg tænker her på f.eks
Iantd
TDI
Dsat
og det nye fra DSF
der er sikker flere hvad anbefales hvor lærer man mest

Jeg er tændt på iantd hos andre

med venlig hilsen

Per

Fra : Klaus Christensen

Dato : 14-12-03 21:57

Det er et interessant spørgsmål som jeg tidligere har søgt svar på her i
gruppen. Flere firmaer sendte tilbud på netop deres uddannelse men var ikke
så gode til at svare på forskellen. Håber nogen vil hjælpe med forskellene
denne gang?

"KC"

Klaus Christensen - www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : kim henriksen

Dato : 15-12-03 10:00

Hej Per.

Oplysninger i den henseende du efterlyser kunnne f.eks være:

IANTD: http://www.iantd.com/standards/IANTD_Standards_2003.pdf ,
http://www.jj-technique.com/kurser.htm

PADI Tec Rec Apprentice og DEEP (DSAT) http://www.rldyk.dk/kurser.html

TDI: http://www.nolimitsdiving.dk/

Ring og spørg om standarder og procedurer, uddannelseskrav, antal dyk, etc..
Du kan herved blive pioneren (eller en af dem) der sammemfatter forskelle og
ligheder indenfor nitroxuddannelser i dansk regi !

Spændende !

Mvh. Kim.

Fra : Per Jensen

Dato : 15-12-03 17:29

Jeg ville gerne have en udtalelese fra nogen af dem som har nogle af disse
kurser og lidt om forskellene

Peter Fjelsten
Henrik Manley
Søren Arnvig

i plejer alle at have noget og sige

med venlig hilsen

Per

Fra : KC

Dato : 15-12-03 17:39

(ha ha.... ja hvis ikke Fjelsten, Manley og Arnvig har noget at sige - så er
der ikke meget at sige

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-12-03 18:35

> Peter Fjelsten
> Henrik Manley
> Søren Arnvig
>
> i plejer alle at have noget og sige

God Jul!

PS. har vist ikke være på nogle af disse fine kurser.
--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-12-03 19:08

"Per Jensen" <per@jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville gerne have en udtalelese fra nogen af dem som har nogle af disse
> [...]

Tak for tilliden.
Min erfaring med nitrox-kurser daterer sig tilbage til '97-´98
og der er forhåbentligt sket noget siden.

Jeg har ikke deltaget på IANTD eller TDI kurser, men
jeg har deres undervisningsmatrriale og instruktørhåndbøger
som er nogen meget store A4-mapper.
Når man får pillet essensen ud af dem, så er der
ikke puttet meget ekstra på fra basic til advanced.
Lidt udvidelse omkring hyperoxia og dekompressions
tabeller til acc. deko på 50% nitrox.

Jeg deltog i PADI's Basic EANx og kurset var såmænd
meget sjovt, men temmelig overfladisk. En engelsk lærebog
og nogen norske slides og en teoriprøve med fejl i (ikke mine).
Det må (skal !) være blevet bedre sidenhen.

Det bedste materiale som er på markedet netop nu
er den nye "Nitrox-håndbogen" fra DSF.(imho)
Mogens Braae og Jan Rasmussen har lavet en godt
gennemarbejdet bog, som dækker både basic og advanced
nitrox, og som samtidig giver en god introduktion til teknisk
dykning, uden at blive religiøs eller nørdet på den ufede måde.

Hvis jeg skulle anbefale et kursus idag, så ville jeg helt klart
gå efter DSF's kurser (kald mig bare partisk).
De er på banen med Nitrox , Mixer/Blender og SCR-kurser.

Hvis man kigger på den samlede uddannelsespalette, så er
det DSF der styrer nu og de næste par år.

Søren Arnvig

Fra : Glenn H. Schmidt

Dato : 15-12-03 20:28

> Når man får pillet essensen ud af dem, så er der
> ikke puttet meget ekstra på fra basic til advanced.
> Lidt udvidelse omkring hyperoxia og dekompressions
> tabeller til acc. deko på 50% nitrox.

Du har helt tydeligt ikke taget et Adv. kursus

Du glemmer planlægning af Deco dykning, teorien til samme, udstyrs
konfiguration, holdninger til de dykninger som man laver og vil lave, ja jeg
kunne nok blive ved.

Glenn

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-12-03 22:14

"Glenn H. Schmidt" <glenn.schmidt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du har helt tydeligt ikke taget et Adv. kursus

Godt set

> Du glemmer planlægning af Deco dykning, teorien til samme, udstyrs
> konfiguration, holdninger til de dykninger som man laver og vil lave,

Nu kan jeg ikke så godt glemme noget, som jeg ikke har været vidne til.
Jeg har min viden fra materialet og de emner du nævner er der ikke
gjort så meget ud af i det materiale jeg har fra 1995.
Men det er da dejligt, hvis de er kommet videre.

> ja jeg kunne nok blive ved.

Jamen, så værsgo at gå igang.
Hvis du har den viden som Per efterspørger og vi andre må melde pas,
så er det da bare med at klø på.

Søren Arnvig

Fra : Glenn H. Schmidt

Dato : 15-12-03 22:29

> Jamen, så værsgo at gå igang.
> Hvis du har den viden som Per efterspørger og vi andre må melde pas,
> så er det da bare med at klø på.

Hov hov, Per spørger om forskellen på Adv. Nitrox kurser fra forskellige
organisationer, ikke om hvad der var forskel på Basis og Advanced kurser.

Glenn

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-12-03 22:39

"Søren Arnvig" <venator@SPAMOFF_get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ikke puttet meget ekstra på fra basic til advanced.
> Lidt udvidelse omkring hyperoxia og dekompressions

Men da du faktisk ikke har noget reelt erfaring med disse kurser, hvorfor
føler du dig i stand til at give en udredning på hvad er hvad ?

Beklager Søren, men jeg syntes ikke det er et godt nok grundlag at have læst
et par course outlines for at give en bedømmelse.
Jeg kan f.eks også læse kogebøger, men der er stadigvæk et stykke vej til at
stå i køkkenet og få undervisning af en der _ved_ hvordan maden skal laves.

----

Et faktum er at kurser på det plan varierer, til dels med agentur men
desværre også med instruktør.
Hvad nogle er komfortable med at godkende -er andre fnysende arrige over.
Sådan vil det altid være, der findes dovne og elitære.

Der er forskellige måder hvormed et advanced nitrox kan undervises på. Man
kan se det enten som et hygge-kursus med den / de flasker og udstyr man
tilfældigvis har brugt som _sports_ dykker de sidste mange år. Vi kunne
kalde dette for rekreationel stil.

Så er der advanced nitrox som begyndelse til full-blown teknisk kursus. Man
har i et stykke tid forinden anskaffet, prelimiært konfigureret og trænet
med udstyret i fuld teknisk opsætning. Vi kunne kalde dette for teknisk
stil.

I den teoretiske gennemgang vil begge kurser indholde det samme, men
naturligvis vil instruktøren lægge mere energi i de felter der er _relevant_
for de forskellige stilarter, om det er rekreationel eller teknisk stil.
Begge dele kan være beskrivende for Advanced Nitrox kursus.

Forskellen mellem IANTD og TDI Advanced Nitrox.
Hvis man skal se på den forskel der umidelbart kan pilles ud, så er IANTD et
dekompressions kursus hvor TDI er et ikke-dekompressions kursus.

Grunden til TDI valgte at have et Adv Nitrox der ikke gør andet end tillader
dig at bruge højere O2 procent, er at det skulle passe med deres Atlantis
SCR kursus oprindeligt. Lederne i TDI var identiske med de der var hyret ind
i Uwatec USA som samarbejdede med Dräger omkring udviklingen og
distributionen af denne rebreather. For at komme ud over den lille hurdle at
et basic nitrox kun tillod 40% O2 lavede man et lille ekstrakursus så man
kunne forsvare rent liability mæssigt at brugerne anvendte f.eks. Ean60 på
enheden.

D.v.s. TDI Advanced Nitrox var oprindeligt gearet til andet formål end hvad
man forventer i en direkte sammenligning med IANTD's Adv Nitrox.
For at anvende den til noget praktisk på open circuit lavede man
Decompressions Procedures. Deri bliver introduceret den praktiske
dekompressions dykning og som kombination bliver kurset nu anvendeligt.

En forskel på IANTD og TDI generelt er at TDI bruger en "vi vil dykke -ikke
lære atomfysik" holdning. Det er vejen frem for nogle, hvorfor forsøge at
belaste hjernen med viden, hvis det faktisk kan opsumeres med træk vejret,
følg standard scenariet og vær glad. Fordi man er rettet mod "quit talking,
go diving" scenarier så betyder det _ikke_ at det er ringere. Det er bare
anderledes gearet.

IANTD severer en mængde information, deri er en udfordring for instruktøren.
Fordi hvis han ikke har 110% fat i hvad der menes, ned til mindste detalje
og kan give en relatering til praktisk dykning, så laver han (eller hun) et
elendigt kursus hvor eleverne bliver snydt så vandet driver. Men hvis
instruktøren har styr på sagerne så tilbyder de et solidt grundlag for
vidreudvikling af dykningen.

Min baggrund for at give denne udredning er at jeg blev nysgerrig omkring
nitrox i 94, læste alt hvad jeg kunne komme i nærheden af og fik bl.a. fat
på ANDI SafeAir user. I 1995 formelt TDI basic nitrox uddannet. 1995-97
IANTD advanced, technical og trimix bruger uddannet. 1997 IANTD og TDI
instruktør advanced, deco procedures og ext range (technical iantd)
Siden er der gået et par hak opad på instruktør graderne. Frasagde
undervisnings ret indenfor TDI i 2000

Mvh
JZC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-12-03 22:52

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Søren Arnvig" <venator@SPAMOFF_get2net.dk> wrote in message
>

> Men da du faktisk ikke har noget reelt erfaring med disse kurser, hvorfor
> føler du dig i stand til at give en udredning på hvad er hvad ?

Øhh, det gør jeg da heller ikke.
Det var ligesom det jeg prøvede at skrive.

> Beklager Søren, men jeg syntes ikke det er et godt nok grundlag at have
læst
> et par course outlines for at give en bedømmelse.

Enig, igen

> Jeg kan f.eks også læse kogebøger, men der er stadigvæk et stykke vej til
at
> stå i køkkenet og få undervisning af en der _ved_ hvordan maden skal
laves.

Med den forskel at man sjældent dør af, at eksperimentere i køkkenet.

> [...]
> kunne forsvare rent liability mæssigt at brugerne anvendte f.eks. Ean60 på

Det var faktisk i forbindelse med et Dolphin kursus, at jeg stiftede
bekendskab med
TDI's adv. Nitrox og nok derfor at jeg ikke finder forskellen overvældende.

> [...]
> elendigt kursus hvor eleverne bliver snydt så vandet driver. Men hvis
> instruktøren har styr på sagerne så tilbyder de et solidt grundlag for

Hvilket også fremgår af materialet , som næppe egner sig til selvstudie.

> [...]
> instruktør advanced, deco procedures og ext range (technical iantd)
> Siden er der gået et par hak opad på instruktør graderne. Frasagde

Tør man spørge hvorfor, uden at blive flamet ?

Søren Arnvig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-12-03 23:31

> at
> laves.
>
> Med den forskel at man sjældent dør af, at eksperimentere i køkkenet.

Uha, du kender vist ikke til mine manglende evner som kok. Ligesom Steven
Segal er jeg livsfarlig i et køkken

fat

> Tør man spørge hvorfor, uden at blive flamet ?
>
> Søren Arnvig

Jeg var uenig i nogle generelle tendenser der. IANTD's muligheder passede
bedre til min måde at være på. Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet, så
må man jo gå.
Det stammer nok også fra at jeg har haft arbejdet med nogle _ultra_ dygtige
IANTD instruktører. Kirk Krack var min instruktør træner og kollega igennem
3½ år. Quest for perfection, - no less. Den holdning hænger stadigvæk ved.

JZC

Fra : kim henriksen

Dato : 17-12-03 13:30

Hej Søren.

Som en pendan til DSF`s nitrox kurser/materialer kunne et "spændende"
alternativ være PADI`s / DSAT`s Tec Rec kurser/manualer der nu favner
dekompressionsdykning til 50 meter med ´brug af alle dekogasser, mulighed
for Mixer Blender af både nitrox og trimix i samme kursus, samt en helt nyt
trimix kursus på vej.

PADI Tec Deep manualen er på ca. 300 sider og meget illustrativ og
professionelt opbygget. En god grundbog !

I øvrigt skal man i Padi-regi have mindst 100 loggede dyk for at påbegynde
Tec Rec Deep kurset og 50 loggede dyk for at deltage i "mellemvaren" Tec Rec
Apprentice. Ca. det dobbelte i forhold til CMAS kurserne Basic Nitrox og
Adv. Nitrox.

Mvh. Kim Henriksen, IANTD Adv. Nitrox samt alverdens andre certifikater,
kald mig også bare partisk.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-12-03 18:48

> [...]
> dekompressionsdykning til 50 meter med ´brug af alle dekogasser, mulighed
> for Mixer Blender af både nitrox og trimix i samme kursus, samt en helt

Jeps, det ser faktisk ud til at PADI-DSAT rykker på tech siden nu.
Bare nu markedet kan bære alle de kurser.

> PADI Tec Deep manualen er på ca. 300 sider og meget illustrativ og
> professionelt opbygget. En god grundbog !

Kommer den på dansk ?

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-12-03 19:51

> [...]
> dekompressionsdykning til 50 meter med ´brug af alle dekogasser, mulighed
> for Mixer Blender af både nitrox og trimix i samme kursus, samt en helt

Jeg fik lige læst beskrivelsen af et PADI/DSAT dyk til 50m på luft
her på siden http://www.dykkersport.dk/skole/tecrec/tecrecmain.htm

<citat>
Computeren siger nu 49,5, i signalerer til hinanden at dette er maksdybden.
Dybderussen kan for alvor mærkes nu, du kan høre regulatoren suser når
luften strømmer igennem systemet og man skal kigge lidt længere tid på
dybdemåleren for at konstatere dybden
</citat>

Nu bliver jeg altså lidt betænkelig ....

Søren Arnvig

Fra : kim henriksen

Dato : 17-12-03 20:12

Hej Søren.

Jeg er 100 % enig hvis din betænkelighed har noget at gøre med det at dykke
til 50 meter på luft !

Kim.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-12-03 20:24

> [...]
> dybdemåleren for at konstatere dybden
> </citat>
>
> Nu bliver jeg altså lidt betænkelig ....

Det er vi flere der er. Dyb luftdykning er en gammel halt krikke der bør
slagtes.

JZC

Fra : brian

Dato : 17-12-03 22:06

> "Søren Arnvig" <venator@SPAMOFF_get2net.dk> wrote in message
> maksdybden.

Hvorfor det ???
Der er da stadig 16,5 meter til 66

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Morten Dall

Dato : 18-12-03 08:06

"Søren Arnvig" <venator@SPAMOFF_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dybdemåleren for at konstatere dybden
> </citat>
>
> Nu bliver jeg altså lidt betænkelig ....

mig med, det er sku da for mærkeligt, jeg syntes da ellers at PADI plejer at
være meget forsiktig,

men hvis de laver kursus med dyk til 50 på luft, så er de sku da gået i den
modsatte grøft, det er sku da for dumt.

mvh Morten Dall

Fra : C-3PO

Dato : 15-12-03 22:09

"Per Jensen" <per@jensen.dk> wrote in message
> Jeg ville gerne have en udtalelese fra nogen af dem som har nogle af disse
> kurser og lidt om forskellene

Uden at være super kursus ekspert.
Vil jeg sige at det kommer mest an på instruktøren.
og ikke om det er CMAS, IANTD, TDI osv.

Find en instruktør du har tillid til, og en bruger Adv Nitrox til den form
for dykning han/hun dyrker.

Søren Ravn
Der har taget Adv Nitrox for et par år siden

Fra : Glenn H. Schmidt

Dato : 15-12-03 17:48

Per

Jeg har ikke set Dsat og DSF's materiale på Adv. Nitrox uddannelse endnu så
den kan jeg ikke udtale mig om.

Men efter et kaste et blik på TDI og IANTD er den største forskel at der ved
TDI Adv. Nitrox ikke undervises i dekompressions dykning.

Glenn

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-12-03 21:35

Glenn H. Schmidt wrote:
> [...]
>
> Men efter et kaste et blik på TDI og IANTD er den største forskel at
> der ved TDI Adv. Nitrox ikke undervises i dekompressions dykning.

Det er da lidt sort? Hvad undervises der så i når vi taler deko dykning?

Fra : Glenn H. Schmidt

Dato : 15-12-03 22:05

TDI: Nitrox dykning uden deco....
IANTD: Nitrox dykning med accelereret deco, Ergo 2 gasser på samme dyk.
Og for at udføre sådanne dyk skal der lidt teori og øvelser til, det
undervises der i.

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-12-03 19:42

Jonas Lüttichau wrote:

> Det er da lidt sort? Hvad undervises der så i når vi taler deko dykning?

Kunne det måske tænkes at TDI har et deko kursus ?

Ja det kan det faktisk godt.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Glenn Hovgaard Schmi~

Dato : 20-12-03 09:29

Ja men så snakker vi to kurser og her blev oprenlig spurt om forskellen på
de forskellige Adv. Nitrox kurser.

Kunne det måske tænkes at PADI har et Tørdragts kursus?.

Ja det kan det faktisk godt.

Glenn

Fra : Hinge

Dato : 20-12-03 10:06

Hehe, den var sku god.

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-12-03 10:12

Glenn Hovgaard Schmidt wrote:

> Ja men så snakker vi to kurser og her blev oprenlig spurt om forskellen på
> de forskellige Adv. Nitrox kurser.

Det ved jeg, det ved du, men det vidste Jonas åbenbart ikke.

> Kunne det måske tænkes at PADI har et Tørdragts kursus?.
>
> Ja det kan det faktisk godt.

Wow hvor er du dygtig :)

/Søren