Vraget i Kbh´s Havn ?
Fra : Allan Jensen

Dato : 12-12-03 12:04

Er der nogen der ved hvordan det er gået den meget omdiskuterede bjærgning i
Nyhavn ?

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Morten Saabye

Dato : 12-12-03 12:37

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message

> Er der nogen der ved hvordan det er gået den meget omdiskuterede bjærgning i
> Nyhavn ?
>
> m.v.h. Allan Jensen

Der er så vidt jeg kan forstå på "Bjærgeren" lidt problemer (bl.a med at
få kvalificeret hjælp), så arbejdet fortsætter over jul og nytår..

/Morten Saabye

Fra : Kalle

Dato : 12-12-03 12:58

Så er der måske nogen der vil med ud og dykke på det i morgen lørdag??
(Jeg er klar, klar, klar)

Casper

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 12-12-03 17:07

hvilken tid ?
jeg er også klar.....

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 12-12-03 20:05

Jeg har har af en eller anden grund fået nedenstående direkte i min mailbox:

Bjergningen af det gamle hollandske skib "Friheden".

Historien fortsat, men med en noget ændret strategi:

Grundet en del advarsler om at det kunne være ulovligt at bruge
sportsdykkere til at udføre deciderede bjergnings-opgaver, og fordi der har
meldt sig adskillige frivillige med erhvervsdykker certikater der gerne vil
hjælpe til, har vi besluttet ikke at anvende sportsdykkere til det egentlige
bjergningsarbejde, men kun til de meget simple udenoms opgaver !

Vi vil dog stadig gerne give alle de sportsdykkerne der har tid og lyst, en
chance for at få nogle oplevelsesrige dyk på vraget, nu hvor der er skabt
nogle helt usædvanlige hensigtsmæssige forhold midt i København's havn, med
lys projektører og andre bekvemmelige faciliteter.

Sportsdykkere kan således følge bjergningsarbejdet på nærmeste hold i løbet
af de næste par uger, og hvis man har lyst kan man deltage i klargøring af
tanke og de oppustelige hæve-sække på land, på arbejds prammen og i
vandoverfladen, men altså kun "tov-holderri" i neddykket tilstand.

Desuden kan sportsdykkere øve sig i at udføre bjergningsarbejde under meget
sikre forhold, idet vi har fundet en stor beton klods på bunden som man kan
øve sig i at fæstne tanke og sække til og dermed opnå noget træning i
bjergning..

Alle dykkere skal således være meget velkomne til at komme og dykke
(rekreativt) på vraget og øve sig på beton klodser når som helst de måtte
ønske det. Denne type aktiviteter er friholdt restriktionerne iht
dykkerlovens §3 stk3.

Nu da der er sat nogle gode kraftige lyskastere hen over vrag-stedet, så man
tydeligt kan se under vandet også efter mørkets frembrud, er det blevet
sjovere at dykke. Når man svømmer rundt på skibet der illumineret på denne
måde, ligner det en hel Jaques Cousteaux film, i blå, gule og grønne
farver.

Jeg regner med, fra nu af og indtil skibet er oppe, at være ved
service-teltet i havnen fra kl.14 til 21 på alle hverdage, og fra kl. 9 til
21 både lørdag og søndag i alle weekenden; så folk kan bare komme og se på
forholdene, eller bare springe i og øve sig ud i bjergning , eller hvad de
nu måtte have lyst at prøve kræfter med.

På det vedhæftede kort kan man se hvor aktiviteterne foregår: Vilders Plads,
Strandgade 77, Christianshavn

Vi vil også opfordre alle dykkere med erhvevsdykker certificater til at give
en hjælpende hånd hvis de har tid og lyst. Alle dykkere vil blive holdt
skadesløse mht udgifter etc.

Jeg ville være taknemlig hvis denne mail kunne blive videre-sendt til så
mange interesserede som muligt

På forhånd tak og Venlig hilsen

Ebbe Storm, 20337411

----