spørgsmål ang. omsorgsdage
Fra : Musen

Dato : 20-12-03 22:44

Hej NG
Jeg spørger på vejne af min veninde som lige er blevet skilt.
De har delt forældremyndigheden over deres søn på 2 år, og han har adresse
hos faren. Nu har hun så fundet ud af, at hun ingen omsorgsdage har med
drengen. Hvordan kan det dog være? Kan det virkelig passe? Jeg mener, de har
jo delt forældremyndighed, og faren får ikke flere dage af den grund, så det
betyder jo bare, at drengen får færre dage hjemme med sine forældre end
andre børn...Og det er da ikke logisk...
Venlig hilsen og glædelig jul
Mia

Fra : André Høstrup

Dato : 20-12-03 23:30

Før hed det omsorgsdage i min faggruppe, så blev det lavet om til det der i
dag hedder FF dage.

Så mon ikke hun har disse FF dage i stedet for ? i så fald burde hun have 5
af dem.

--
Regards André Høstrup

Fra : Ghita

Dato : 21-12-03 22:49

I news:bs2ii3$mok$1@sunsite.dk griflede André Høstrup:
> Før hed det omsorgsdage i min faggruppe, så blev det lavet om til det
> der i dag hedder FF dage.

Jeg har både FF dage=Feriefridage eller 6 ferieuge + omsorgsdage, så det
er nok din overenskomst du skal kigge på.

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : Gunnar007

Dato : 22-12-03 17:01

"André Høstrup" <meg@NOSPAMcool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dag hedder FF dage.
>
> Så mon ikke hun har disse FF dage i stedet for ? i så fald burde hun have

Hmm, offentligt ansatte under kto har 2 dage pr forældre pr barn, pr år

Det vil sige, jeg har 2 dage i år, mor har to dage i år indtil knægten
fylder 8
Man kan kun overføre dagene i fødselsåret.
Husk at holde dem, ellers går de tabt

Hilsen G:

Fra : Gitte

Dato : 22-12-03 18:16

Hej

> [...]
>dag hedder FF dage.
>
>Så mon ikke hun har disse FF dage i stedet for ? i så fald burde hun have 5

Igen, så er det noget der er afhængig af overenskomst. Da jeg for
snart 10 år siden arbejdede som fængselsfunktionær, havde man 10
omsorgsdage pr år - som mht. bemanding osv. havde absolut 1.
prioritet. Dvs. at fridage kunne inddrages fra kolleger, hvis man kom
og ønskede en omsorgsdag i morgen.
I mine sidste 2 ansættelser har jeg derimod ikke haft mulighed for at
tage omsorgsdage.
Min mand, der er kommunalt ansat har 2 dage pr. år - pr. barn der bor
på adressen.

>har
>det

Næh, det kan virke ulogisk. Men hvad så med mit eksempel - min mand
får jo heller ikke flere omsorgsdage af, at jeg skifter til et job,
hvor "begrebet" ikke findes?
Og igen, det er altså langt fra alle, der overhovedet kan tage en
omsorgsdag - hvor enige vi så end kan være om, at det er en genial
ordning (for dem der har den).

MVH
Gitte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-12-03 23:23

Musen wrote:
> [...]
> får ikke flere dage af den grund, så det betyder jo bare, at drengen
> får færre dage hjemme med sine forældre end andre børn...Og det er da

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/C2003/0002509.htm

der står:
§ 3. En ansat, der har ret til fravær på grund af graviditet, fødsel eller
adoption efter reglerne i ligebehandlingsloven, har herudover ret til i alt
10 omsorgsdage pr. barn under forudsætning af, at fødslen/modtagelsen sker
under et ansættelsesforhold, der er omfattet af denne aftale.

Afvikling af omsorgsdage uden tilknytning til orlov
§ 5. Anmodning om afvikling af omsorgsdage skal fremsættes tidligst muligt
og bør imødekommes, medmindre fraværet vil være uforeneligt med tjenesten.
Stk. 2. Omsorgsdage kan afvikles som hele eller halve arbejdsdage, enkeltvis
eller i sammenhæng.
Stk. 3. Efter aftale mellem den ansatte og ansættelsesmyndigheden kan
omsorgsdage tillige afvikles som enkelttimer.
Stk. 4. Omsorgsdage kan afvikles uafhængigt af den anden af forældrenes
eventuelle orlov.

derudover er der jo tale om hvad hendes overenskomst siger....
feks siger HK :
http://www.hk.dk/hkwww/SERVICE.NSF/0/B3D445850C868298C12567FD00777E32?OpenDo
cument
gymnasieskolernes lærerforening:
http://www.gl.org/GL-Sites/WWW/Forside/Loen_og_ansaettelse/Generelle_vilkaar
/Omsorgsdage
DTU: http://www.adm.dtu.dk/fakta/adm/persforv/efterudd/omsorg.htm

men jeg tror faktisk det bedste svar er det du får her:
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200102211317_3607_3a93b1d60cc7d.html&art_i
d=200107111343239636

hvor der står til en far i samme situation: Regler om barnets første sygedag
og omsorgsdage er ikke lovregler men derimod overenskomstregler.
Det er derfor som udgangspunkt afgørende, om du er omfattet af en
overenskomst og hvad der står i den eventuelle overenskomst - herunder om
der overhovedet er regler om barnets første sygedag og omsorgsdage.
Generelt er det dog min opfattelse, at reglerne gælder for hjemmeboende
børn. Hvis din datter bliver syg i en periode, hvor hun bor hos dig, må hun
betragtes som "hjemmeboende" hos dig, således at du har ret til både barnets
første sygedag og omsorgsdage.

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your