Samvær i jul/nytår
Fra : phk

Dato : 14-12-03 11:34

Hvad siger reglerne om samvær i forbindelse med nytår?

Rytmen siger jeg skal have dem fra 2. juledag til 1. nytårsdag. Har moderen
krav på dem nytårsaften?

Samme spørgsmål for 2. juledag?

--
Per, Esbjerg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-12-03 11:51

phk wrote:
> Hvad siger reglerne om samvær i forbindelse med nytår?
>
> Rytmen siger jeg skal have dem fra 2. juledag til 1. nytårsdag. Har
> moderen krav på dem nytårsaften?
>
> Samme spørgsmål for 2. juledag?

". Der er normalt samvær juleaften hvert andet år, medmindre der forinden er
skabt tradition for, at barnet holder juleaften sammen med den af Jer, som
barnet bor hos.""
Ellers:
Hver anden weekend med to overnatninger
Ca. 4 dage i julen heraf juleaften hvert andet år, medmindre flerårige
familietraditioner tilsiger noget andet. Samtidig bortfalder weekend- og
evt. hverdagssamvær, der falder i perioden 24/12 til 1/1
2-3 dage i påsken, samtidig bortfalder weekend- og evt. hverdagssamvær, der
falder i perioden skærtorsdag til 2. påskedag.
2 ugers sommerferiesamvær, i alt 16 dage incl. et weekendsamvær i hver ende.
Evt. hverdagssamvær 1 dag hver anden uge med eller uden overnatning.
Tilsyneladende er det kutyme, at der kan aflyses ét samvær om året som følge
af barnets ferie med bopælsforælderen.

Kilde: http://www.boernogsamvaer.dk/artikler/normalsamvaer.htm

men der er flere andre muligheder.....
nogle familer holder stærkt på at barnet tilbringer 2 dage i forbindelse med
julen (enten juleaften og 1 juledag, eller 2 og 3 juledag) og to dage i
forbindelse nytåret, enten henover eventen, eller lige op til......

vores arrangement (med begge børn sammenbragt fra to tidligere forhold) er
sådan at vi hvert andet år har dem til jul, og hvert andet år til nytår.....
fordelt således: Julesamvær: fra den 21 eller 22 til den 27, Nytårssamvær
fra den 27 til den 2....
denne tradition opstor pga stor afstand til diverse familier, og for at give
børnene mere ro i juledagene, frem for at blive kastet rundt mellem
familerne......
og det fungerer smadder godt....... de år vi ikke har dem til jul holder vi
en hyggelig "jule"aften den 28....... og de år vi ikke har dem til nytår,
sørger vi for at deltage på afstand, dvs holde kontakt med børnene i løbet
af aftenen.....

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Jens og Jannie

Dato : 14-12-03 12:33

phk wrote:
> Hvad siger reglerne om samvær i forbindelse med nytår?
>
> Rytmen siger jeg skal have dem fra 2. juledag til 1. nytårsdag. Har
> moderen krav på dem nytårsaften?
>
> Samme spørgsmål for 2. juledag?

jeg ved ikke så meget om reglerne, men det har du jo også fået et godt svar
på.
men jeg får løst til at fortælle hvordan vi har løst det, fordi det virker
skide godt.

jeg har mine børn hver år fra de får jule ferie til den 24. ca. kl. 12

de holder altså jul hver hos mig den 23. og hos derres mor den 24.
det har vi gjort sådan fordi:

vi mener børn bør være hjemme hvor de bor fast jule aften.

det er godt for både os og børnene, at det er det samme hver år.

der er mange der mener det er snyd for mig, at jeg aldrig har dem den
"rigtige jule aften" men tro mig det gør ingen forskel, jule aften kan være
ligeså hyggelig den 23. og så har det den kæmpe store fordel, at jeg ikke
skal dele mine forældre med mine søskende, mine børn kan altså holde jul
sammen med farmor og farfar (som de jo ikke ser for meget i forvejen), hver
eneste år.

Jens

Fra : Brian k

Dato : 14-12-03 15:31

phk wrote:
> Hvad siger reglerne om samvær i forbindelse med nytår?
>
> Rytmen siger jeg skal have dem fra 2. juledag til 1. nytårsdag. Har
> moderen krav på dem nytårsaften?
>
> Samme spørgsmål for 2. juledag?

Hej

Kort svar:

sådan så mit forslag til "børnenes jul sammen med ders mor" (jeg er
bopælsforælder)

a.. Børnene har efterårsferien (uge 42) med mig
b.. Børnene har julen sammen med xxxx (mor) fra d. 23. dec. til d 26. dec.
Kl. 12.00.
c.. Børnene har nytårssamværet sammen med mig (far) fra d. 30/12 til den
2/1.
d.. Børnene har vinterferien (uge 8) med xxxx(mor)

Begrundelse for at mor "fik" julen fra min side : Hun har en meget stor
familie, hvor imod jeg "kun" har far, så børnene ville få en mere "rigtig"
jul hos mor . samt at jeg ved at mor gerne ville have julen og at jeg også
godt ved at hun gerne vil i byen nytårsaften med sin nye kæreste.

mvh
brian

Fra : René

Dato : 14-12-03 16:44

phk wrote:
> Hvad siger reglerne om samvær i forbindelse med nytår?
>
> Rytmen siger jeg skal have dem fra 2. juledag til 1. nytårsdag. Har
> moderen krav på dem nytårsaften?
>
> Samme spørgsmål for 2. juledag?

Kan godt have en lille mistanke om at du ikke har en samværsaftale som er
lavet i statsamtet er det rigtigt ?

Hvad aftale har i lavet ?

For normalt vil samværet i julen og nytår blive fastlagt når samværsaftalen
bliver lavet i Statsamtet.

Og Statsamterne vil ofte fastsætte det "normal" samvær som Sabina har
beskrevet i hendes indlæg. Men det er ikke en "lov" eller en "ret til
samvær" det er Statsamternes vejledende retningslinier når Statsamterne
fastsætter samvær.

Det væsentlige for fastsættelse af samvær i julen og nytår er barnets
tilknytning og barnets traditioner i julen/nytår.

Ofte aftales det at man skiftes til at have barnet i julen eller nytår så
man skiftevis har jul men ikke nytår og så omvendt det modsatte år.

/René