2 linier til internettet
Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-12-03 08:23

5/1 skal TDC komme og etablere min CC ADSL mens jeg hænger på min
webspeed til 19/1.
Hvor meget arbejde ligger der i at få min Mandrake til at udnytte begge
linier? og hvor godt vil det kunne komme til at virke?

Tænker på hvis det bare er at smide et netkort i maskinen, og 10 minutters
opsætning, så vil jeg prøve det, mest for at prøve det, men er det
besværligt at få til at virke, så gider jeg ikke at gå igang med det,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Michael Zedeler

Dato : 20-12-03 14:49

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> opsætning, så vil jeg prøve det, mest for at prøve det, men er det
> besværligt at få til at virke, så gider jeg ikke at gå igang med det,,,

Det er svært at få noget særligt ud af at have to linier, da de jo har
hver deres IP-adresse overfor omverden. Det betyder at hver gang din
maskine forbinder til noget på nettet, skal der foretages et valg af
hvilken linie der skal bruges til den pågældende forbindelse.

Resultatet er at det "bedste" du kan opnå er at din maskine skifter
imellem de to linier hver gang den skal hente noget. Det kan være en
fordel hvis du har mange samtidige forbindelser, men ellers ikke.

Præcis hvad for fiksfakserier man skal igennem for at få det til at
virke kan jeg ikke overskue, men jeg er rimeligt overbevist om at du kan
nøjes med det ene netkort du har.

Mvh. Michael.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-12-03 15:20

Michael Zedeler skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> maskine forbinder til noget på nettet, skal der foretages et valg af
> hvilken linie der skal bruges til den pågældende forbindelse.

Det er jeg klar over.

> Resultatet er at det "bedste" du kan opnå er at din maskine skifter
> imellem de to linier hver gang den skal hente noget. Det kan være en
> fordel hvis du har mange samtidige forbindelser, men ellers ikke.

Enig. Men som nævnt, så er det mest for at prøve det. Det er jo altså også
kun i 2 uger at jeg har begge linier,,,

> Præcis hvad for fiksfakserier man skal igennem for at få det til at
> virke kan jeg ikke overskue, men jeg er rimeligt overbevist om at du kan
> nøjes med det ene netkort du har.

Nej, jeg kan nøjes med den ene linie, og bare betale for den anden + have
den som backup linie, hvilket er nok så væsentligt, hvis nu CC linien ikke
kan komme op til tiden, så er det meget rart at have en backup i baghånden.

Men skal det prøves, så er jeg ret overbevist om at jeg skal have et netkort
i maskinen til hver linie.

Fra : Bedstefar

Dato : 21-12-03 20:16

> Men skal det prøves, så er jeg ret overbevist om at jeg skal have et
netkort
> i maskinen til hver linie.

DEt er ikke nødvendigt, du sætter bare en ipadresse op der passer til den
anden udbyder.
men du skal manipulere med default gateway hvergang du skal du vil skifte
udbyder. alternativt kan du bestemme nogle bestemte steder hvor du vil
benytte den ene udbyder, via en route add kommando. det brugte jeg engang
selv, hvor jeg brugte en lukket telefonlinie hvis jeg skulle koble op mod
firmaet. dette var så sat op med route, således at alm. surf/download kørte
over stofa og firma-relateret ringede op.

finn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 20:39

Bedstefar skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> anden udbyder.
> men du skal manipulere med default gateway hvergang du skal du vil skifte

Det dur ikke.

> [...]
> firmaet. dette var så sat op med route, således at alm. surf/download
> kørte over stofa og firma-relateret ringede op.

Man kan ikke udmilbart få den til at gøre det dynamisk efter belastning af
linierne?

Fra : Mikael Hansen

Dato : 21-12-03 21:02

Ivar Madsen wrote:

> Det dur ikke.

> Man kan ikke udmilbart få den til at gøre det dynamisk efter belastning af
> linierne?

Jeg mener det burde være muligt at lave noget load-balancing, men har
ingen erfaring hermed.

m.v.h. Mikael

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 21-12-03 20:55

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> wrote:

> [...]
> maskine forbinder til noget på nettet, skal der foretages et valg af
> hvilken linie der skal bruges til den pågældende forbindelse.

Er der nogen som har erfaringer med at sætte en server på to
adsl-linier?

Selvfølgelig får de to IP'er - det er helt i orden.

Planen er at få en stor linie fra én udbyder, og en lille fra en anden
som backup.
Hvis så den store linie går ned, skal en dynamisk dns-opsætning skifte
sitet over på den lille backup-linie.

Vil det være nok at sætte to netkort i maskinen, og forbinde til de
respektive udbydere? Kan maskinen selv finde ud af om en connect kom
ind til a.a.a.a eller b.b.b.b?

Der vil som udgangspunkt ikke blive initieret trafik indefra og ud, og
hvis det alligevel skulle ske, er det sådan set ligegyldigt hvilken
linie der benyttes (Backup'en ville nok være bedst, den benyttes jo
alligevel ikke )

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Carsten Keller

Dato : 22-12-03 09:54

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> wrote
in message news:16ubuvs682hf1v08bs0lq1713vhl1ai08a@4ax.com...
> [...]
> som backup.
> Hvis så den store linie går ned, skal en dynamisk dns-opsætning skifte

Du skal være opmærksom på at der skal være temmelig lille TTL på
DNS-recorden. Ellers bliver den jo cached af alle mulige navneservere, og
skiftet vil først slå igennem når alle disse har hentet den nye IP fra din
navneserver.

Keller

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 22-12-03 12:28

"Carsten Keller" <CK@ADM.iha_i_hate_swen.dk> wrote:

> [...]
> skiftet vil først slå igennem når alle disse har hentet den nye IP fra din

Det er klart.

Pt køres der en setup der gør det samme mellem to forskellige
lokationer med dyndns.dk

En backup-maskine opdaterer kl xx.08, og hovdmaskinen opdatere kl
xx.09. Dns'en bliver så opdateret kl xx.10. Det hele sker så hver
tiende minut, dvs der burde max være mellem 10 og 20 minutter nede
tid, og det kan vi leve med - backupmaskinen er pt alligevel kun en
skrabet version af systemet.

Systemet er 100% database-styret, så en real-time backup ville kræve
adgang til databasen fra begge maskiner, og det går jo ikke når linien
er nede