Hvilken distro ?
Fra : Caspar S

Dato : 18-12-03 00:41

Hej NG

Jeg står over for en opgave hvor jeg skal opdatere 14 Windows 98 klienter
og en server der også kører 98 (LÆS: Det er ikke noget jeg har lavet)

Jeg overvejede Fedora med KDE eller Gnome og Openoffice 1.1, men da
maskinerne er til undervisning af, folk der ikke nødvendigvis er linux
kyndige skal det være en brugervenlig distro.

Serveren er ikke noget problem. "Debian".

Nu skal vi ikke igang med en Distro krig !!
Jeg vil bare høre fra nogle der bruger andet en Redhat, Fedora og Debian.

På forhånd tak
Caspar Outrup
www.c-system.dk

Fra : Ulrich Bojko

Dato : 18-12-03 01:14

Den Thu, 18 Dec 2003 00:40:42 +0100. skrev Caspar S:

> [...]
>
> Nu skal vi ikke igang med en Distro krig !! Jeg vil bare høre fra nogle
> der bruger andet en Redhat, Fedora og Debian.

Uden at jeg vil indlade mig på en Distrokrig, så vil jeg sige at jeg er
ret tilfreds med min Mandrake 9.2... Jeg er ret ny til Linux men der har
ikke været noget jeg ikke kunne finde ud af endnu. Den er meget
brugervenlig.

Jeg har også hørt gode ting om den nye SUSE.

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-12-03 01:28

Caspar S wrote:

> Nu skal vi ikke igang med en Distro krig !!

Der er netop kommet en lindows 4.5 der som nyhed b.la indeholder en
sipphone hvor man kan tale i telefon over internettet med andre der har
det samme installeret. Lindows er en dist der ikke kræver kendskab til
lionuxsystemet, alle kan umiddelbart bruge den.

Men også Suse kommer i disse dage stærkt frem med deres nye samarbejde
:
> http://www.suse.com/us/private/products/suse_linux/winerack/index.html

Jeg har både crossover og winex på min lindows og det kører forrygende.

Lindows har også deres surfsafe pakke der gør at man ikke kan se porno
på maskinen. Børnevenlig surfing. Det virker fremragende jeg kan ikke
vride en nøgen pige ud af min lindows

Hvis vi taler desktop der skal køre mange grafiske programmer, spil osv.
så tror jeg umiddelbart at suse og lindows lige i øjeblikket har
"føretrøjen".

Det er muligt at mandrake er med i opløbet den er jeg ikke lige
orienteret om.

Og i selv samme dage er xandros højaktuel med deres nyeste xandros 2.0.
Det er også en fed dist. Absolut værd at undersøge nærmere.

Og for at det ikke skal være løgn er også SUN højaktuel med deres nye
linuxdist Sun java desktop, hvis målgruppe er administrative miljøer.

Der sker virkelig noget fortiden.

Hilsen Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-03 02:01

Caspar S <caspar@SLETc-system.dk> writes:

> Jeg overvejede Fedora med KDE eller Gnome og Openoffice 1.1, men da
> maskinerne er til undervisning af, folk der ikke nødvendigvis er linux
> kyndige skal det være en brugervenlig distro.

Netop derfor skal de da køre den distribution administratoren er glad
for. Så sætter han det op således at brugerne kan bruge det på en
tilfredsstillende måde. Om distributionen så hedder A eller B bør være
totalt uvedkommende for brugeren, som sikkert også er ligeglad.

Så vælg den distribution du er mest tryg ved at skulle administrere,
og sørg så for at der er det software tilgængeligt som brugerne skal
bruge, og at det er sat fornuftigt op når brugerne logger ind på
systemet første gang.

--
Jacob - www.bunk.cc
Does a one-legged duck swim in a circle?

Fra : Tonny

Dato : 18-12-03 08:59

Hvis du skal lave en installation med flere maskiner som du forventer at
skal have samme styresytem på de næste par år er der et problem med RH
Fedora. Der vil komme nye versioner af Fedora mellem 4-6 mdr. og
sikkerhedsopdateringerne vil hurtig stoppe for den gamle version. Så
derfor er det vigtigt at man tænker over dette inden man vælger sin
dist.version. Redhats "egne" versioner er der lovet sikkerheds
opdateringer til i fem år.

Tonny

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-12-03 16:50

Tonny wrote:

> [...]
> derfor er det vigtigt at man tænker over dette inden man vælger sin
> dist.version. Redhats "egne" versioner er der lovet sikkerheds

Hvis man er vant til og glad for redhat skal man da bare fortsætte med
den og betale regningen. Man skal ikke være så fedtet, det er jo et godt
produkt man køber sig, til en stadigvæk billig pris.

Hilsen Claus

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 20-12-03 11:35

Caspar S wrote:
> Jeg overvejede Fedora med KDE eller Gnome og Openoffice 1.1, men da
> maskinerne er til undervisning af, folk der ikke nødvendigvis er linux
> kyndige skal det være en brugervenlig distro.

Den er brugervenlig, men skal løbende opgraderes (2-3 gange om året). Hvis
du vil have en stabil løsning, så overvej Red Hat Enterprise Linux 3.0, den
skal ikke opgraderes før 2008.

Lars.

--
Freelance programmør