nfs mount
Fra : Kim Emax

Dato : 15-12-03 22:03

hey

har mountet et par dirs på en server, jeg så skal kopiere over med cp -au
til en anden server, men jeg får permission denied som root? Jeg har mountet
på følgende måde:

# på "source" serveren
# /etc/exports
/data 192.168.1.10
/etc/rc.d/init.d/nfs restart

# på serveren, der skal kopieres til
mount -t nfs 192.168.1.4:/data /mnt/data

Er der noget jeg skal være opmærksom på?

Jeg skal bl.a. hente alle mysql databaser over og jeg er sguette vild med at
sidde og ændre rettigheder på dem, for at kunne flytte dem over...

--
Take Care
Kim Emax - master|minds: http://www.masterminds.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-12-03 22:18

Kim Emax wrote:
> [...]
>
> # på serveren, der skal kopieres til
> mount -t nfs 192.168.1.4:/data /mnt/data
>
> Er der noget jeg skal være opmærksom på?

Rootsquash - det er en feature som gør at alle nfs-opertioner udført af
root bliver mappet til nobody (tror jeg nok). Check at den server som
eksporterer via nfs ikke har det slået til.

Og så husk iøvrigt at når du bruger nfs uden root squash, kan hvem som
helst med adgang til dit netværk hærge rundt som det passer dem.

> Jeg skal bl.a. hente alle mysql databaser over og jeg er sguette vild med at
> sidde og ændre rettigheder på dem, for at kunne flytte dem over...

Kør et dump af dem i stedet for.

M.

Fra : Kim Emax

Dato : 15-12-03 22:23

Michael Zedeler wrote:
> Rootsquash - det er en feature som gør at alle nfs-opertioner udført
> af root bliver mappet til nobody (tror jeg nok). Check at den server
> som eksporterer via nfs ikke har det slået til.

Jeg er ikke interesseret i at ændre rettighederne...

> Og så husk iøvrigt at når du bruger nfs uden root squash, kan hvem som
> helst med adgang til dit netværk hærge rundt som det passer dem.

Det er kun mig, der har adgang bagved...

> Kør et dump af dem i stedet for.

tjaee, eller tar.gz dem og flyt dem.

Fra : Kim Emax

Dato : 15-12-03 22:41

Michael Zedeler wrote:

> Rootsquash - det er en feature som gør at alle nfs-opertioner udført
> af root bliver mappet til nobody (tror jeg nok). Check at den server
> som eksporterer via nfs ikke har det slået til.

Sorry, læste dit svar som en løsning. Nej, no_root_squash er default, så
root_squash er ikke slået til.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-12-03 02:26

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> Sorry, læste dit svar som en løsning. Nej, no_root_squash er default, så
> root_squash er ikke slået til.

Sikker? På 'min' Debian Woody er root_squash slået til normalt, så

/home 10.0.0.40(rw)

i /etc/exports mapper root til nobody. Jeg skal explicit slå
no_root_squash til...

/Rasmus

Stop the trolling. Make code, not war.
- Dana Lacoste

Fra : Kim Emax

Dato : 16-12-03 11:59

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Sikker? På 'min' Debian Woody er root_squash slået til normalt, så
>
> /home 10.0.0.40(rw)
>
> i /etc/exports mapper root til nobody. Jeg skal explicit slå
> no_root_squash til...

Ok, det er en ældre Linux bog, jeg har konsulteret, så jeg prøver lige at
force den til NRS,

tak for svaret.

Fra : Kim Emax

Dato : 17-12-03 16:35

Kim Emax wrote:

> Ok, det er en ældre Linux bog, jeg har konsulteret, så jeg prøver
> lige at force den til NRS,

Det gjorde forskellen, tak for input.