Booter ikke fra Debian cd?
Fra : Run N,

Dato : 11-12-03 13:35

Hej NG,

Jeg ved ikke om det er er det rette sted at spørge men da jeg skal
have installeret Debian poster jeg det her. Jeg håber at mit problem
er revalant for denne gruppe og at i kan give svar på mit spørgsmål.

Jeg har winXP på min maskine og vil gerne installere Debian så jeg kan
køre dualboot.
Mit problem er så at den eneste CD min computer vil boote fra er winXP
CD'en. Hvilket er problematisk da jeg gerne vil boote Debian
installationen fra CD.
Har også prøvet med en win98 cd som den heller ikke vil boote.

Har jeg misforstået at man boote installationen af Debian fra CD eller
har winXP taget kontrollen over min Bios?

Venlig Hilsen
Run

Fra : Mikael Hansen

Dato : 12-12-03 01:02

Run N, wrote:
> [...]
>
> Har jeg misforstået at man boote installationen af Debian fra CD eller
> har winXP taget kontrollen over min Bios?

Kontroler om din BIOS er sat til at boote fra CD før Harddisk.
Mig bekendt burde XP ikke kunne overtage på dette tidspunk, har dog ikke
den store erfaring med XP, men hvis BIOS ikke booter fra CD før HD kan
du ihvertfald ikke forvænte at kunne boote fra CD.

m.v.h. Mikael

Fra : Run N,

Dato : 12-12-03 08:09

> [...]
> den store erfaring med XP, men hvis BIOS ikke booter fra CD før HD kan
>du ihvertfald ikke forvænte at kunne boote fra CD.

Det gik pludselig op for mig at jeg havde tilsluttede min HD og CD til
en RAID 0 kompitabel IDE connector på motherboardet. Så efter at have
flyttet dem over til den "almindelige" ATA100 IDE connector så virker
det.

Men jeg kan stadig ikke forstå at det kun var XP cd'en som kunne
bootes fra RAID 0 connectoren. Jeg tror poster spørgsmålet i en XP NG.

Men tak for hjælpen.

Venlig Hilsen
Run