Debian - valg af kerneaftryk.
Fra : Run N,

Dato : 09-12-03 13:51

Hej,

Jeg har en windows maskine og har lige fået en ekstra harddisk hvor
jeg gerne vil have Debian på og køre dual boot. Jeg har både læst
Debian Guiden og den Officielle installtionsvejledning for Debian. Og
har lige et par spørgsmål ang installationen af Debian inden jeg går
igang:

Er det nødvendigt at lave en backup af mit Windows system når det
ligger på en anden harddisk?

I den Officielle installationsvejledning for Debian, står der at cd 1
- 5 hver indeholder hver sit kerneaftryk (idepci, vanilla, compact,
bf2.4). Hvilket af de 4 aftryk skal jeg vælge? idepci er standart, men
understøtter ikke ligeså mange driver som Vanilla. Skal jeg vælge
Vanilla eller idepci?

Håber nogen kan hjælpe mig.

Venlig Hilsen
Run

Fra : Esben

Dato : 09-12-03 14:06

"Run N," <news@stonemonkey.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igang:
>
> Er det nødvendigt at lave en backup af mit Windows system når det

Det er aldrig en dårlig ide med backups, men hvis du gør det rigtigt så nej.

> [...]
> bf2.4). Hvilket af de 4 aftryk skal jeg vælge? idepci er standart, men
> understøtter ikke ligeså mange driver som Vanilla. Skal jeg vælge

Jeg plejer at bruge bf24, da den bruger 2.4.18 kernen.
Den finder langt de fleste gænse IDE cont. og netkort.

> Håber nogen kan hjælpe mig.

Håber det var hjælp nok, ellers må du jo skrive igen. =)

Hygge
Esben

Fra : Run N,

Dato : 09-12-03 14:57

On Tue, 9 Dec 2003 14:06:12 +0100, "Esben"

>Jeg plejer at bruge bf24, da den bruger 2.4.18 kernen.
>Den finder langt de fleste gænse IDE cont. og netkort.

Ok, men skal jeg så vælge at køre med Ext3 fremfor Ext2? Og er det ene
filsystem mere stabilt end det andet? Og hvad bruges mest?

Venlig Hilsen
Run

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-12-03 19:27

Run N, wrote:

> On Tue, 9 Dec 2003 14:06:12 +0100, "Esben"

> Ok, men skal jeg så vælge at køre med Ext3 fremfor Ext2? Og er det ene
> filsystem mere stabilt end det andet? Og hvad bruges mest?

Du skal vælge ext3, det er et nyere journaliserende filsystem, dvs det
klarere nemmere at du fx slukker maskinen uden at lukke den pænt ned.
Men der er nu ikke noget forgjort, de to systemer er kompatible begge veje.
Et ext3 filsystem kan mountes som et ext2 system og et ext2 system kan gøres
til et ext3 system med kommandoen "tune2fs -j".

Og hvis du fortryder dit valg af kernen, kan du skifte til en anden. Kerner
er også bare debianpakker.

--
Niels

Fra : Run N,

Dato : 09-12-03 20:01

On Tue, 09 Dec 2003 19:27:10 +0100, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@diku.dk> wrote:

> [...]
>til et ext3 system med kommandoen "tune2fs -j".
>
>Og hvis du fortryder dit valg af kernen, kan du skifte til en anden. Kerner

Takker for hjælpen, jeg vil prøve mig frem.

Venlig Hilsen
Run

Fra : Esben

Dato : 10-12-03 08:16

> On Tue, 9 Dec 2003 14:06:12 +0100, "Esben"

> Ok, men skal jeg så vælge at køre med Ext3 fremfor Ext2? Og er det ene
> filsystem mere stabilt end det andet? Og hvad bruges mest?

Hej Rune, jeg er vist kommet til at trykke besvar til dig personligt.. Det
undskylder jeg og sender hermed mit svar til gruppen =)

ext2 er det "gamle" system der ikke køre journal, ulempen med dette system
er at hvis boksen lukkes forkert ned skal den lave en fschk på _hele_ disken
(det tager vild lang tid hvis det er en stor disk). hvor imod ext3, som er
ext2 med jounal, kun kikker i gennem journalen.

Jeg bruger altid ext3 (eller RaiserFS hvis der er mange små filer på disken)

Men hvis du ikke har noget godnat læsning til disse juleaftner så kik lidt
på dette link der beskriver ext2, ext3, RaiserFS mm og hvad journaling er:

http://shor.ter.dk/982900130

Hygge
Esben