Skriftype/farve??
Fra : Søren Roskjær Sørens~

Dato : 20-12-03 17:59

Hejsa, ville lige starte med at sige jeg er totalt n00b til det
her, så bær over med mig...

Tutorialen til HTML synes jeg ik beskriver hvordan man laver
tekstfarven om...

Er der en der kender det rette tag til dette??

Mvh XeroSoeren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-03 18:11

"Søren Roskjær Sørensen" <Xerosoeren@ofir.dk> skrev

> Tutorialen til HTML synes jeg ik beskriver hvordan man laver
> tekstfarven om...

Tekstfarve (og baggrundsfarve og alle andre designmæssige detaljer) skal
defineres i css:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-03 18:12

Søren Roskjær Sørensen skrev:

>Tutorialen til HTML synes jeg ik beskriver hvordan man laver
>tekstfarven om...

Gå med det vuns over til at styre den slags i CSS. Der findes
godt nok nogle parametre man kan sætte i HTML, men at bruge dem
er meget uvedligeholdelsesvenligt.

>Er der en der kender det rette tag til dette?

I CSS:
..smukfarve { color:#123456; }

I HTML:

Fordelen er at du kan bruge samme klasse mange steder, og hvis du
så senere vil rette farven, er der kun ét sted det skal gøres.

Denne her tutorial er tæskegenial:

   http://www.html.dk/tutorials/css/

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 20-12-03 20:40

> I CSS:
> ..smukfarve { color:#123456; }
>
> I HTML:

Det skal siges at det er den klart mest anbefalingsværdige metode.

> Fordelen er at du kan bruge samme klasse mange steder, og hvis du
> så senere vil rette farven, er der kun ét sted det skal gøres.

Ja rart at du lige fra begyndelsen ikke skal bruge tid på
opdatering.

> Denne her tutorial er tæskegenial:
>
>    http://www.html.dk/tutorials/css/

Så sandt!

Men hvis du vil lave det i HTMl kan det gøres sådan:

og hvis du så også vil definere skriftype og størrelse kan det
skrives sådan:

er tahoma og størrelsen er "4"</font>

--

Christian
www.fun-online.tk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-03 00:17

"Christian" <SphinX@mail-online.dk> skrev

> Men hvis du vil lave det i HTMl kan det gøres sådan:

> og hvis du så også vil definere skriftype og størrelse kan det
> skrives sådan:

> er tahoma og størrelsen er "4"</font>

Nogen speciel grund til, at du prøver at lære ham html 3.2?

De måder at definere udseende på er deprecated og bør ikke anvendes. Der
gives ingen garanti for, at næste generation browsere overhovedet forstår
det, så ...

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Christian

Dato : 21-12-03 08:52

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Christian" <SphinX@mail-online.dk> skrev

> Nogen speciel grund til, at du prøver at lære ham html 3.2?

Hvis du læser mit indlæg igennem vil du se jeg ligger ud med at fortælle at
css er måden det helst skal gøres på. Men siden som han selv udtrykker det
"noob"
ville jeg fortælle ham den anden måde.

> De måder at definere udseende på er deprecated og bør ikke anvendes.

Det ved jeg, men samtidig fik han de metoder der var, selvom den med font
ikke er nogen god metode.

Der
> gives ingen garanti for, at næste generation browsere overhovedet forstår
> det, så ...

Det ved jeg godt, men når du lige har startet en side er det sjovere at se
resultater hurtigt, end at skrive valid (X)HTML og så kun kunne have en sort
skriftfarve fordi du ikke forstår css endnu.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-03 10:41

Christian skrev:

>Hvis du læser mit indlæg igennem vil du se jeg ligger ud med at fortælle at
>css er måden det helst skal gøres på. Men siden som han selv udtrykker det
>"noob" ville jeg fortælle ham den anden måde.

Tænk, det synes jeg er det bedste argument for at lade være. Hvis
han aldrig lærer den forkerte måde at gøre tingene på, vil han
være sparet for mange problemer.

>Det ved jeg godt, men når du lige har startet en side er det sjovere at se
>resultater hurtigt

Der er ikke noget langsomt ved en style der kan klares med én
linje.

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 21-12-03 12:44

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Tænk, det synes jeg er det bedste argument for at lade være. Hvis
> han aldrig lærer den forkerte måde at gøre tingene på, vil han
> være sparet for mange problemer.

Ja, men hvis du går html.dk tutorial igennem (den synes du jo slev er så
genial) vil du også finde det tag.

> Der er ikke noget langsomt ved en style der kan klares med én
> linje.

Sandt nok, men hvis han nu ikke er begyndt at kode i css endnu (måske er det på
tide, men det er jo mandens eget valg) er dt jo ligesom vejen frem.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-12-03 14:22

Christian skrev:

> Sandt nok, men hvis han nu ikke er begyndt at kode i css endnu (måske er det på
> tide, men det er jo mandens eget valg) er dt jo ligesom vejen frem.

det har jeg svært ved at se. Det er ikke sværere at lære

end

eller hvad? - er der noget der gør at du synes den øverste linie som er
på vejen ind til en verden af let og god formattering er svær at lære
eller forstå?

Der kommer så nogle udvidelsesmuligheder til, men hvis det bare er for
at vise noget som er enkelt og letforståeligt, så mener jeg css er lige
så egnet som de gamle tags

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Christian

Dato : 21-12-03 19:14

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> det har jeg svært ved at se. Det er ikke sværere at lære

Det er vel lige let??

> end

> eller hvad? - er der noget der gør at du synes den øverste linie som er
> på vejen ind til en verden af let og god formattering er svær at lære
> eller forstå?

Hmm du behøver sku ikke tale til mig som var jeg en 4-årig, jeg gav mit forslag
måske er det jeres _din_ tur nu?

> Der kommer så nogle udvidelsesmuligheder til, men hvis det bare er for
> at vise noget som er enkelt og letforståeligt, så mener jeg css er lige
> så egnet som de gamle tags

Har jeg sagt det ikke var? Jeg har sagt det var _mere_ velegnet end de gamle tags,
men viste ham den med font så må han bruge den eller lade vær.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-12-03 19:49

Christian skrev:

> Det er vel lige let??

Ja - præcis

> Hmm du behøver sku ikke tale til mig som var jeg en 4-årig

Det gjorde jeg skam heller ikke, jeg åbnede bare for muligheden af, at
du have overvejet noget som ikke lige var smuttet ind forbi min
tankerække

>, jeg gav mit forslag
> måske er det jeres _din_ tur nu?

Det kan der være noget om - det er mere konstuktivt at uddybe med flere
lette CSS-løsninger end at skælde ud på dig for at komme med en

Når det sidstnævnte alligevel sker er det nok en uheldig bieffekt af at
vi vil sikre, at spørgeren ikke tror, at det du foreslog var up-to-date
kodestandard.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Christian

Dato : 21-12-03 21:22

> Ja - præcis

Ja, men ingen af metoderne kan anbefales da det tager en helvedes tid at opdatere
det

> Det gjorde jeg skam heller ikke, jeg åbnede bare for muligheden af, at
> du have overvejet noget som ikke lige var smuttet ind forbi min
> tankerække

Sorry er lidt muggen mit host er nede

> Det kan der være noget om - det er mere konstuktivt at uddybe med flere
> lette CSS-løsninger end at skælde ud på dig for at komme med en

Ja det er der noget om. <font> er en løsning - En dårlig løsning ganske vidst, men
en løsning.

> Når det sidstnævnte alligevel sker er det nok en uheldig bieffekt af at
> vi vil sikre, at spørgeren ikke tror, at det du foreslog var up-to-date
> kodestandard.

Nææ, det er <span> elementet, men på den anden side ikke. Du bruger CSS til den
slags ting man kan sku ligeså godt lærer det med det samme.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-03 14:02

Christian skrev:

> Ja, men hvis du går html.dk tutorial igennem (den synes du jo
> slev er så genial) vil du også finde det tag.

Jep - her er hvad de skriver om det:

Der findes to måder. Man kan bruge den gammeldags måde, hvor man
indsætter taget <font>, hver gang, der skal skiftes skrifttype
eller -størrelse.
[snip]
Men det er som sagt en lidt gammeldags og omstændelig måde at gøre
det på.

Hvordan bør det gøres?

En nemmere og mere elegant måde at styre skrifttyper og -størrelser
på er Cascading Style Sheets (CSS). Med CSS fortæller du browseren
én gang, hvordan den skal behandle alt tekst på siden:

De nævner den gammeldags måde - men den bliver ikke ligefrem
anbefalet.

> Sandt nok, men hvis han nu ikke er begyndt at kode i css endnu
> (måske er det på tide, men det er jo mandens eget valg) er dt
> jo ligesom vejen frem.

Det er hverken sværere eller mere omstændeligt at benytte css i
stedet for <font>. Ved en enkelt instans kræver det nogenlunde
samme kodemængde, og så snart man skal angive skriftinformationer
mere end i ganske få tilfælde, er css langt bedre end <font>-
metoden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 21-12-03 17:22

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> én gang, hvordan den skal behandle alt tekst på siden:
>
> De nævner den gammeldags måde - men den bliver ikke ligefrem

Præcis! jeg anbefalede jo også CSS, men viste den anden måde.

> [...]
> samme kodemængde, og så snart man skal angive skriftinformationer
> mere end i ganske få tilfælde, er css langt bedre end <font>-

Det evd jeg. Jeg bruger også selv CSS, men du ved jo ikke om han
bruger css. Selvom det er på tide han kommer igang med det. Det
eneste jeg gjorde var at vise den anden måde også, så kan han bruge
hvad han vil.