PGO - PMX Sport
Fra : Georg Lorentzen

Dato : 20-12-03 10:57

Er der nogen som véd, hvorvidt der findes et specialværktøj til at holde
blæserhjulet, når møtrikken til variatorenheden skal løsnes. Vi har prøvet
at holde blæserhjulet på alle mulige måder men det er ikke lykkedes at
skille variatoren ad. Alle gode råd er velkomne - hvis de duer. Importøren
(C. Reinhardt) kender ikke noget til noget værktøj!
Mvh. Georg

Fra : KlausB

Dato : 20-12-03 12:02

Hej Georg

Det skulle ellers være nemt nok men der kan jo være forskel på mærkerne. Du
kan få et tool der skrues på ved hjælp af de skruer der sidder i variator
dækslet, toolet koster 100kr eller ca. der omkring.
En anden løsning er en trykluft nøgle, det er utrolig nemt og du risikerer
ikke at du ødelægger tandhjulet. Den koster 400 i Harald Nyborg. Jeg vil nu
nok tro at du kender en der har en, det er det bedste. Kompressoren skal
også have en hvis størrelse for at kunne trække den.

En tredje løsning:
skru en af dæksel skruerne i igen, den som sidder lige til venstre for
variatoren, så for du en til at holde en stor skruetrækker fast mens du med
en topnøgle løsner møtrikken. Det var den metode jeg brugte første gang den
skulle af.

Men det er klart hvis du har adgang til en trykluftnøgle er det det bedste.
chancen for at ødelægge en bolt og et par tænder på hjulet er minimale. Den
spænder også møtrikken rigtigt når du skal have den på igen.

Venlig hilsen
Klaus
New Zip

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 20-12-03 12:18

"KlausB" <h51@mail.dk> wrote in message
> [...]
Den
> spænder også møtrikken rigtigt når du skal have den på igen.

Hej Klaus!
Tak for tippene. Du har vel ikke en reference til det omtalte værktøj? Hvor
kan det købes?
--
mvh Georg

Fra : KlausB

Dato : 20-12-03 16:20

Hej Georg

Jeg vil mene at T-Hansen har værktøjet men ellers er det ligeså nemt at gøre
som H-J-M beskriver(det var mig der huskede forkert).

Venlig hilsen
Klaus

Fra : H-J M

Dato : 20-12-03 13:52

> [...]
> skille variatoren ad. Alle gode råd er velkomne - hvis de duer. Importøren
> (C. Reinhardt) kender ikke noget til noget værktøj!

Tag en relativt stor flad skruetrækker. Evt. med kant i stedet for rundt
"skaft". Den putter du ind bag varioen og lægger "skaftet" af metal på det
tandhjul der har takker. Og presser så ind mod varioen. derefter tager du en
topnøgle og strammer/løsner.
Trykluft er fint til at løsne med men personligt strammer jeg ALTID med
håndkraft. Evt. giv den en lille klat lak/maling eller lock-tite på gevindet
før du smider skruen på. Så holder den bedre.

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-12-03 13:29

"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in message
> [...]
> skille variatoren ad. Alle gode råd er velkomne - hvis de duer. Importøren
> (C. Reinhardt) kender ikke noget til noget værktøj!

Det lykkedes! Tak for hjælpen!
--
mvh Georg