verdader og traverser
Fra : Betina Hansen

Dato : 20-12-03 01:40

Hej alle..

Er der nogle der kan hjælpe med at fortælle hvad traverser og versader er?
hvordan gør man?

Jeg er nok en lidt gammeldags rytter, og hørte aldig de 2 ord dengang jeg
fik undervisning.

Hilsen B

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-12-03 12:06

In article <3fe39a47$0$69924$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Betina Hansen wrote:
> [...]
> hvordan gør man?
>
> Jeg er nok en lidt gammeldags rytter, og hørte aldig de 2 ord dengang jeg

Så vil jeg godt anbefale en bog om dressurridning.

JonB

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 21-12-03 01:46

> Så vil jeg godt anbefale en bog om dressurridning.

Hej

Som Jon B så venligt skriver, så er det nok bedste at du kigger i en bog
Men derfor kan man vel godt lige skrive hvad det er ik Jon!.

Traverse:

Det er en lidt svær øvelse, men feks. i sidetraverse går det ud på at du får
hesten til at gå fremad samtidig med at den krydser benene. Aldså en halv
gang fremad + en halv gang til siden. Sådan at benene krydser under kroppen.
Hvis du går til højre, så skal de udvendige ben føres foran og krydse de
indvendige.

Versade:

Versage er en sidebevægelse øvelse, hvor hesten bliver smidig og mere
samlet. Det går ud på at hesten skal gå lige fremad med kroppen bøjet,
således at baghovene ikke følger forhovenes spor. Ligesom hvis man var igang
med at skulle lave en lille volte. Det skal være hele hesten der er bøjet,
ikke kun halsen.

Håber det kunne bruges, ellers er der nok en anden der kan uddybe. Ellers
må du igang med at læse.

Hilsen
Jimmie

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 21-12-03 08:57

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> wrote:

>Det er en lidt svær øvelse, men feks. i sidetraverse

Næ, det er ikke spor svært. Det har min hest gjort mange gange. F.eks.
var der en gang vi kom forbi en mark hvor der var ved at blive lagt
plast ud over kartoflerne. Det var blæsevejr og plasten lavede en
masse larm. Hesten lavede en flot sidebevægelse over omkring 100 m

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 21-12-03 13:31

> [...]
> plast ud over kartoflerne. Det var blæsevejr og plasten lavede en
> masse larm. Hesten lavede en flot sidebevægelse over omkring 100 m

Hæhæ, ja den har sikkert været sjov at have på bånd

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-12-03 09:50

In article <3fe4ed3b$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jimmie Andersen wrote:
> [...]
>
> Som Jon B så venligt skriver, så er det nok bedste at du kigger i en bog
> Men derfor kan man vel godt lige skrive hvad det er ik Jon!.

Det kan man jo kun hvis man ved hvad de 2 øvelser er, ikke Jimmie?

JonB

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 21-12-03 13:30

> Det kan man jo kun hvis man ved hvad de 2 øvelser er, ikke Jimmie?

jowjow godt ord igen

Fra : ninah

Dato : 23-12-03 01:15

"Jimmie Andersen" skrev d. 21-12-03 13:30 dette indlæg :

> jowjow godt ord igen

Personligt, syntes jeg ikke at du skal lære at ride via en bog! Hvis
ridning var så simpelt, så var der vel ingen mennesker der gad ofre så
mange penge på undervisning.. Bogen kan trods alt ikke fortælle dig, om
du udføre det korrekt. Og om hesten bruger sig korrekt!

Versade:
(internationalt: shoulder-in) Er hesten bøjet gennem hele rygsøjlen om
dit indvendige schenkel, og bevæger sig til modsat side af den, hvortil
den er bøjet. de indvendige ben føres foran og krydserde udvendige ben.

Kontraversade og renversade:
Modsat ovenstående. På langsiden rundes hesten om dit udvendige ben (som
derved bliver det indvendige i forhold til hesten). Bagparten flyttes
inden for hovslaget og hesten ser ikke i bevægelsesretningen.

Traversade:
I traversaden er hesten bøjet ganske let gennem hele rytterens indv.
schenkel og bevæger sig til samme side som den, hvortil den er bøjet.
Hestens udv. ben skal føres foran og krydse de indv. Når den udføres på
langsiden, må den højst danne en vinkel på 30 grader. På midterlinien
skal hestens forben følge denne.

Sidetraversade:
Er en variation af traversade, blot udføres øvelsen på diagonalen.
Hesten er bøjet svagt om rytterens indv. schenkel, og skal være så
parallel med langsiden som muligt, dog med forparten lidt foran
bagparten. Hesten er bøjet til samme side, som den træder over. Kort
sagt: - Modsat schenkelvigning! Hesten skal se og være bøjet i
rideretningen, +forparten forrest.

Hvor de to første øvelser er forholdsvis lette at lave "rimeligt" - så
er side- og traversaden sværere, for fungere hjælperne ikke 100% falder
det HELT fra hinanden og ingen kan se, hvad man forsøger at lave!

Held og lykke..

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-12-03 11:51

In article <3fe78a3b$0$151$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, ninah wrote:

> [...]
> mange penge på undervisning.. Bogen kan trods alt ikke fortælle dig, om
> du udføre det korrekt. Og om hesten bruger sig korrekt!

Selvfølgeliger det bedre med en underviser, men i en bog kan man
læse og se illustrationer af hvad man ska gøre.

JonB