Hvad vil I anbefalde?
Fra : Ulrik Chr.

Dato : 17-12-03 13:24

Jeg køre for tiden med Norton Internet Security og Norton Antivirus.

Begge i version 2004.

Men jeg syntes de tager meget kraft fra min maskine, da det er en lidt ældre
maskine.

Jeg køre Win XP Pro.

Hvilken programmer vil I anbefalde, hvis jeg ønsker følgende:

Et antivirusprogram, som skal kunne tjekke ind/ud gående
mail i Outlook Express

En firewall

En popup-killer, men ikke en reklame-killer (banner-fjerner)

Det behøver ikke være et program der kan det hele, men skal selvfølgelig
være programmer der fungere godt sammen på en Win XP.

Ligeledes modtages gerne forslag både til gratis og til
betalings-programmer.

--
Ulrik Chr.
www.uac.dk * nettet@uacxx.dk

P.S.: Fjern xx efter uac i min mail.

Mail-adressen er beskyttet af Norton AntiVirus 2004 og AntiSpam 2004.

Fra : Alex Holst

Dato : 17-12-03 14:53

Ulrik Chr. <nettet@uacxx.dk> wrote:
> Jeg køre for tiden med Norton Internet Security og Norton Antivirus.

Jeg vil anbefale OSS'en.

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Nederbasse

Dato : 18-12-03 12:04

"Ulrik Chr." <nettet@uacxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| være programmer der fungere godt sammen på en Win XP.
|
| Ligeledes modtages gerne forslag både til gratis og til

AVG antivirus -gratis versiom
Firewall i XP
Google toolbar -gratis

Lars

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 18-12-03 14:33

Nederbasse wrote:
<klip vildt meget quote>

Etrust har lige givet fuld gratis licens til både Firewall og Virusscanner.
Download.com har en del godt popop stoppere.. jeg brugte popupkiller da
jeg var IE bruger....
I XP SP2 kommer der en nu IE, med indbygger popupkiller BTW

MVH
Henrik

Fra : Michael U. Hove

Dato : 19-12-03 20:08

Ulrik Chr. wrote:
> [...]
> være programmer der fungere godt sammen på en Win XP.
>
> Ligeledes modtages gerne forslag både til gratis og til

Da du nu har skrevet til dk.edb.sikkerhed, og stillet et
*sikkerhedsspørgsmål* må du jo også regne med at få andre svar, end dem
du nok lige har regnet med...så her er et af den slags svar:

Da jeg må formode at du har skrevet til gruppen, fordi du gerne vil
sikre din computer mod alskens skidt og snavs, og samtidig gerne vil
have en ordentlig funktionalitet ud af den, vil jeg starte med at sige,
at jeg mener du griber problematikken forkert an....

Tendensen blandt almindelige computerbrugere idag (arrogant hva...), er
at tro at jo flere "sikkerhedsprogrammer" man klistrer på sin computer,
jo sikrere er man. Denne antagelse er forkert!

Hvis du derimod vil gøre noget nyt og oprørsk, og samtidig
revolutionerende for din personlige computersikkerhed, der endda er
ganske gratis, så læs videre.

Jeg vil anbefale:

1.skridt:

- Drop Outlook Express.
- Drop (Software) Firewall.
- Drop IE som browser.
- Drop alverdens Spy, Spam, Pop-up-og-ned killere.
- Afinstallér *alt* det "sikkerheds-software" du måtte have på din
computer.
- Afinstaller evt. filesharing programmer, 3. parts browser plugins,
Smarte "søge-moduler", osv osv.

2. skridt:

- Opret en "uprivilegeret" alm. bruger i Win XP og brug herefter den
konto til surf/mail/leg osv. osv. Beskyt kontoen med en stærk adgangskode.
- Administrator kontoen er *kun* til systemvedligehold og
software(af)installation.

3. skridt:

Læs disse sider om sikkerhed og "hærdning" af Windows 2000/XP OS:
og prøv at følge bare nogen af retninglinierne i dem.

http://www.hsc.fr/ressources/breves/min_srv_res_win.en.html.fr
http://www.systemexperts.com/tutorial.html

4. skridt:

Gå ind på http://www.mozilla.org og download Firebird (Browser) og
Thunderbird (Mail).
Firebird understøtter pop-up dræbning og Thunderbird er en glimrende
mail-applikation. Begge applikationer døjer ikke med MS's sårbarheder og
de er væsentligt mindre udbredte = mindre risk-exposure.

Ovenstående er bare et forslag, men jeg vil vove min gamle klaphat på,
at du bliver glad for det i længden...og væsentligt mindre fattig

Mvh.
/michael

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-12-03 10:52

"Michael U. Hove" <pots_72@e-mail.dk> wrote:

>1.skridt:
> [...]

Hm. Mon ikke man skulle vente lidt med at droppe IE, til 4. skridt er
gennemfoert. Ellers sidder man vist i en Catch 22.

Der mangler i oevrigt et skridt 5, da skridt 4 ellers ikke hjaelper
fuldt ud:
Lad vaere med at koere/aabne filer, du uopfordret faar tilsendt i
mail.

Ellers enig.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 12:20

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 20-12-03 13:01

On Sat, 20 Dec 2003 10:51:55 +0100, Allan Olesen <asdfgerw@c.dk>
wrote:

>Hm. Mon ikke man skulle vente lidt med at droppe IE, til 4. skridt er
>gennemfoert. Ellers sidder man vist i en Catch 22.

Hører du også til dem der henter drivere før du installerer ny
hardware?

Men ellers:

ftp ftp.mozilla.org

Det sværeste er at stave til anonymous, og så tog det lidt tid at
finde ud af at man skal skrive ls -a for at se bibliotekerne.
--
Svend Olaf

Fra : Michael U. Hove

Dato : 20-12-03 14:01

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> [...]
>
> Det sværeste er at stave til anonymous, og så tog det lidt tid at
> finde ud af at man skal skrive ls -a for at se bibliotekerne.

Ho ho...

/Michael

Fra : dk_sz

Dato : 22-12-03 19:34

> at tro at jo flere "sikkerhedsprogrammer" man klistrer på sin computer,
> jo sikrere er man. Denne antagelse er forkert!

Siger du. Jeg er temmelig sikker på at statistik ville bevise at du ikke
kunne tage mere fejl (baseret på valg af gode programmer mv.).

mvh
Thomas

Fra : Platte Povl

Dato : 20-12-03 21:50

Ulrik Chr. wrote:
> [...]
>
> Hvilken programmer vil I anbefalde, hvis jeg ønsker følgende:
>
> Et antivirusprogram, som skal kunne tjekke ind/ud gående

mozilla thunderbird, www.mozilla.org - du kan sikkert
exportere->importere dine oe mails til dette program. gratis.
jeg er overbevist om at ingen windows brugere har brug for antivirus
programmer, hvis de overholder visse regler:
- vær opmærksom på hvad attachments hedder.
- vær opmærksom på hvilket sprog emails er skrevet i.
- vær opmærksom på hvem der sender dem, og åbn ikke mail som ikke er
relevant. tag mine forslag for gode varer kun fordi jeg aldrig har fået
en virus i windows. skulle du føle den instinktive internet-paranoia, og
overmander den dig alligevel, så overvej kaspersky's antivirus
løsninger. de er markedets bedste - er dog ikke sikker på om firmaet
eksisterer mere ;( husk iøvrigt at de fleste fladpander der starter
distributionen af orme osv. sigter på at deres produkt havner i en
outlook express indbakke. mozilla's mailklient er vist aldrig sårbare
overfor det, kun hvis du åbner attachments ( nogle orme osv kan
afvikles, selvom du ikke åbner dem - blot du previewer dem :)
> En firewall
winxp's indbyggede pakkefilter bruger næsten ingen resurser, og er
FREMRAGENDE.
controlpanel->networkconnections->dinconnection->properties->advanced, svjh

> En popup-killer, men ikke en reklame-killer (banner-fjerner)
brug ikke internet explorer. brug mozilla, firebird eller camino - alle
har popup killere. internet explorer er alt for integreret i windows, og
det kan volde dig problemer ( virus og andet sjov ) som du sikkert
ved. www.mozilla.org - alle er gratis.

--
"Your father was a fish. You evolved

from an egg laid in water, fertilized by
    a sperm fish swimming upstream -
just as salmon swim up stream to

fertilize female egg laid in the water.

Maybe, you should worship a fish god."

       -- The Time Cube Prophet

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-12-03 09:55

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

>mozilla's mailklient er vist aldrig sårbare
>overfor det, kun hvis du åbner attachments ( nogle orme osv kan
>afvikles, selvom du ikke åbner dem - blot du previewer dem :)

Selv Mozilla-/Netscape-familien har faktisk vaeret saarbar overfor de
mails, der udnytter, at OE hopper paa falske MIME-types.

Dvs. f.eks. .exe-filer, der er erklaeret som musikfiler, hvorefter
mailklienten synes, at den lige vil spille musikken for brugeren, selv
om han ikke har gjort noget for at aabne det paagaeldende
attachment...

Jeg er dog ikke helt klar over, i hvor alvorlig grad de forskellige
versioner har vaeret ramt. Jeg har med en af de sidste Netscapes eller
en af de foerste Mozillaer vaeret ude for at skulle bekraefte, at jeg
virkelig havde taenkt mig at koere en .exe-fil - uden at jeg havde
gjort noget for at koere den. Om tidligere versioner ville have koert
filen helt uden at bede om bekraeftelse, skal jeg ikke kunne sige.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Platte Povl

Dato : 21-12-03 14:42

Allan Olesen wrote:

> [...]
> gjort noget for at koere den. Om tidligere versioner ville have koert
> filen helt uden at bede om bekraeftelse, skal jeg ikke kunne sige.

interessant. også de nyeste releases af thunderbird og mozilla ? jeg ser
aldrig advisories om mozilla & co, men det betyder ikke at der ikke er
nogen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-12-03 19:19

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

>også de nyeste releases af thunderbird og mozilla ?

Jeg ved det ikke. Jeg modtager hovedparten af min mail via Agent.

Jeg og resten af familien har dog nogle lokale IMAP-konti, hvortil vi
bruger Thunderbird og Mozilla, men paa disse konti gaar der aar
imellem, at vi modtager virus.

--
Allan Olesen, Lunderskov.