P4 & RAM
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-12-03 15:13

Kan en P4 3,2 GHz køre med 533 MHz FSB og (dual) PC2700 RAM ?
Fx på en Asus P4CP4C800 Deluxe Retail bundkort eller et Abit IC7-Max 3
bundkort.

Eller skal man holde sig til en 3,066 MHz CPU når RAM'en skal genbruges?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : JK

Dato : 16-12-03 16:36

On Tue, 16 Dec 2003 15:12:38 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<laeses_ikke@gromit.dk> wrote:

>Kan en P4 3,2 GHz køre med 533 MHz FSB og (dual) PC2700 RAM ?

Nej, den er født til fsb800 og har derfor en lav multiplier. Den vil
køre 3200 x (133/200). Det er 2.1 GHz.
Desuden krøver fsb533 kun pc2100 ram, strengt taget. Pc2700 ram kan
køre asynkront som DDR333, altså hurtigere end bundkortet.

>Fx på en Asus P4CP4C800 Deluxe Retail bundkort eller et Abit IC7-Max 3
>bundkort.
>
>Eller skal man holde sig til en 3,066 MHz CPU når RAM'en skal genbruges?

Du kan stille rammen til 5/6 af fsb for bundkortet, som er 200, når
cpu-fsb er 800 (1/4). Det er netop 166 MHz, som pc2700 kan.

Problemet er hvorledes, du skal få det indstllet i bios. Hvis den har
default med hurtigere ram-settings og ikke vil boote.
Men man kan da håbe, at bios har lidt automatik.

Det er næsten synd ikke at købe en fsb800 cpu. Så skulle du måske købe
en Barton ? Pc2700 matcher med dens fsb. men de er jo blevet
multiplier låste, her efter uge 39. Så den overclocker man nu også
udelukkende på fsb. Så igen kræver det hurtig ram.

mvh

John

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-12-03 17:30

JK skrev :

> [...]
> multiplier låste, her efter uge 39. Så den overclocker man nu også
> udelukkende på fsb. Så igen kræver det hurtig ram.

OK Tak for svar - det blev jeg klogere af.
Jeg har pt en XP2200+ og den står for fald i julen. Jeg vil have en P4 fordi
jeg bruger Adobe programmer og de er optimeret til Pentium af Intel, så jeg
tror det er en fordel med en P4.
Jeg er villig til at smide 3-4.000 efter projektet, men sidder lige og
overvejer om ikke en Barton 3000+ er sagen i stedet...

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-12-03 22:37

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> Jeg er villig til at smide 3-4.000 efter projektet, men sidder lige og
> overvejer om ikke en Barton 3000+ er sagen i stedet...

Her er en test af en P4 2.8 og en AthlonXP 2800+ i Adobe Photoshop 7
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/ph-p42800-xp2800.html

Som det fremgår af konklusionen er de to processorer lige hurtige.
Intel er hurtigst til Blur filtre, da disse er optimeret til P4.
Mens AthlonXP er hurtigst til deciderede regneopgaver, eks. roter canvas.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 17-12-03 11:13

Martin Johansson skrev :
> [...]
> Intel er hurtigst til Blur filtre, da disse er optimeret til P4.
> Mens AthlonXP er hurtigst til deciderede regneopgaver, eks. roter canvas.

Absolut interessant!
Nu er det Premiere Pro jeg bruger mest - og det tager timer at encode en
film, men Photoshop artiklen var god. Den slutter med at de vil se på en P4
med HT, men den artikel kan jeg ikke finde. (Min linie er forsvundet mens
jeg sidder og skriver dette

Men min beslutning er at købe en Barton 3000+
Jeg troede ikke mt bundkort kunne tage mere end XP2600+ og gå fra 2200 til
2600 er ligegyldigt. Nu har jeg opdateret Bios og fået FSB på 166/333 MHz og
bestiller en Barton.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : webfactor

Dato : 16-12-03 17:45

"JK" <junk@mailzone.com> wrote in message

> [...]
> multiplier låste, her efter uge 39. Så den overclocker man nu også
> udelukkende på fsb. Så igen kræver det hurtig ram.

Hr. Sørensen blev tilfreds måske ver det dig jeg skulle spørge JK hvad gør
jeg med HyperX 3000 har en P 3.2 med 2 G Dual på et Soltek SPE-L har kørt
dem et par dage på 400 HRz og SPD men satte dem tilbage på grund af varme
ved længere tids brug på AUTO som de kører nu kar de valgt 2-3-3-7 160 MHz
hvis det står til AIDA 32
Venlig Hilsen
www.webfactor.dk

Fra : JK

Dato : 16-12-03 19:22

On Tue, 16 Dec 2003 17:45:20 +0100, "webfactor"
<webfactor@post.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>ved længere tids brug på AUTO som de kører nu kar de valgt 2-3-3-7 160 MHz

Hvad du gør ? Jamen, du har vist sådan set fundet løsningen. For jeg
går ud fra, at din cpu fortsat får lov at køre fsb800.

Jeg kan dog finde et lyspunkt, - måske. 2 Gb ram er meget og meget
strømkrævende.
Samtidigt vil dit ram ikke engang køre som pc2700. Jeg kunne da godt
gætte på, at din strømforsyning burde være kraftigere.

Jeg har nemlig aldrig set en termisk effekt på ram. Jeg har oplevet,
at enten vil de, eller også vil de ikke, - men ingen langtidseffekter.

Det er bare en skud. Men du ville vist blive glad, hvis det kunne køre
bedre. Pc3000 skulle jo holde 188 MHz, og så med lidt overspænding på,
f.eks. 2.8 volt, så 200.

Hvad med at lede efter reviews på de ram:

google:

hyperx 3000 review

http://www.techaddicts.net/hyperxddr/hyperxddr1.html

Det ser da ikke dårligt ud.

mvh

John

Fra : webfactor

Dato : 17-12-03 16:51

> [...]
> f.eks. 2.8 volt, så 200.
>
> Hvad med at lede efter reviews på de ram:

Tak for linket har ledt længe efter noget konkret om HyperX hvilket næsten
ikke behøves for jeg har tweaket dem meget,mere når jeg var træt af det
samme rambillede fik de lige nogle nye Cas instillinger og de æder alt
Men jeg tror ikke jeg vil køre dem 200 MHz så nærmere tweake dem fra 333 MHz
da der kun er 3 udvalg i bios 266/333/400 men den instilling den har valgt
på AUTO er så for at følge CPU´en?
Glemte helt S-ATA RAID 2x120 G Seagate i den sidste 32 Bit jeg leger med
inden jeg vil bygge mig en AMD Fx 51 64 Bit eller hvad de har inden da
Hej
webfactor
God Jul
& Julekort www.webfactor.dk/Rodekasse/Julekort