/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
så skal der bogføres....
Fra : H.S.


Dato : 16-12-03 14:31

Så kom de første udgifter... og jeg vil gerne være 100% sikker på jeg får
dem bogført rigtigt - så jeg ikke gentager en evt fejl.

Jeg bruger Summasummarum.

Køb af frimærker. ..... Debitér på konto for frimærker o.lign der ikke er
moms fradrag på. Dette vil jeg gøre ved at skrive +100
Kreditér på konto for kasse/bank. Dette
vil jeg gøre ved at skrive -100

Køb af webhotel
og domæne ......... Debitér på konto for driftomkosninger ? (eller
hvad hedder den) evt lave en konto til webhotel da det
bliver en tilbagevendende udgift. Dette
vil jeg gøre ved at skrive +300
Debitér på konto for købsmoms (dette gør
summarum vel automatisk). Dette vil jeg gøre ved at skrive
+ 75
Kreditér på konto for kasse/bank. Dette
vil jeg gøre ved at skrive -375

Har jeg forstået dette rigtigt ?



 
 
Henrik Mortensen (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 16-12-03 18:01

> Har jeg forstået dette rigtigt ?
>
ja. Det er oki!



Dan (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Dan


Dato : 16-12-03 19:30

Ja, det er helt korrekt
Lav evt. en konto, der hedder "Telefon og Internet" til dine... jah..
telefon og internet udgifter, herunder web-hotel.

mvh.,
Dan



"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:brn19f$5dj$1@sunsite.dk...
> Så kom de første udgifter... og jeg vil gerne være 100% sikker på jeg får
> dem bogført rigtigt - så jeg ikke gentager en evt fejl.
>
> Jeg bruger Summasummarum.
>
> Køb af frimærker. ..... Debitér på konto for frimærker o.lign der ikke er
> moms fradrag på. Dette vil jeg gøre ved at skrive +100
> Kreditér på konto for kasse/bank. Dette
> vil jeg gøre ved at skrive -100
>
> Køb af webhotel
> og domæne ......... Debitér på konto for driftomkosninger ? (eller
> hvad hedder den) evt lave en konto til webhotel da det
> bliver en tilbagevendende udgift.
Dette
> vil jeg gøre ved at skrive +300
> Debitér på konto for købsmoms (dette
gør
> summarum vel automatisk). Dette vil jeg gøre ved at skrive
> + 75
> Kreditér på konto for kasse/bank.
Dette
> vil jeg gøre ved at skrive -375
>
> Har jeg forstået dette rigtigt ?
>
>



H.S. (17-12-2003)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 17-12-03 08:43

"Dan" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse news:brnivj$am5$1@sunsite.dk...
> Ja, det er helt korrekt
> Lav evt. en konto, der hedder "Telefon og Internet" til dine... jah..
> telefon og internet udgifter, herunder web-hotel.
>
Det var da rart

I summarum findes, som standard en konto der hedder Webhotel og internet,
den har jeg brugt til at bogføre mit ... web hotel og domæne køb, samt
første års domæne gebyr.

én ting mere.... Jeg har 'overført' 2000 kr. fra min personlige bankkonto,
til firma bankkontoen, for at have nogle likvider.
Jeg har Debiteret (+2000) kr til firma bankkonto og så har jeg Krediteret
(-2000) på egenkapitalen.
- Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt egenkapitalen er den korrekte konto ?

når der nu engang er 'penge i kassen' hvordan får jeg så de 2000 kr tilbage
? Jeg skal vel ikke betale skat af dem ? - de de jo ligesom er 'lånt' til
firmaet ?

Tak for jeres svar



Nico de Jong (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 17-12-03 10:17

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:brp19m$hdk$1@sunsite.dk...
> én ting mere.... Jeg har 'overført' 2000 kr. fra min personlige bankkonto,
> til firma bankkontoen, for at have nogle likvider.
> Jeg har Debiteret (+2000) kr til firma bankkonto og så har jeg Krediteret
> (-2000) på egenkapitalen.
> - Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt egenkapitalen er den korrekte konto ?

Jeg gør det på en mellemregningskonto. Det er jo tit at man skal betale
småting som frimærker, kopipapir, en kop kaffe o.l., og Dankort er jo ikke
på firmakonto.
Så kan du f.eks. en gang per uge eller måned lave en postering "nulstil
mellemregning", hvor du trækker pengene fra firmabankkontoen igen.
Husk blot, at mellemregningskontoen aldrig må være negativ (dvs at du
skylder firmaet penge). Så snakker vi om ulovlige lån, og det ser T&S på med
meget kritiske øjne.
Hvis det skulle ske, at den bliver negativ alligevel, f.eks. p.g.a.
bogførings ( = skrive) fejl, skal der beregnes rente. Jeg bruger 6% som
sats.

Nico




Ukendt (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-12-03 14:23


"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:brn19f$5dj$1@sunsite.dk...
> Så kom de første udgifter... og jeg vil gerne være 100% sikker på jeg får
> dem bogført rigtigt - så jeg ikke gentager en evt fejl.
>
>> og domæne ......... Debitér på konto for driftomkosninger ? (eller
> hvad hedder den) evt lave en konto til webhotel da det
> bliver en tilbagevendende udgift.
Dette
> vil jeg gøre ved at skrive +300
> Debitér på konto for købsmoms (dette
gør
> summarum vel automatisk). Dette vil jeg gøre ved at skrive
> + 75
> Kreditér på konto for kasse/bank.
Dette
> vil jeg gøre ved at skrive -375
>
> Har jeg forstået dette rigtigt ?
>
>Nej - ikke helt rigtigt.

Det totale beløb incl. moms debiteres dine driftsomk. (jeg ville nok hellere
vælge en konto for administrationsomk., men det er et
temperamentsspørgsmål).

Din omkostningskonto løfter normalt selv moms af. Der er sædvanligvis en
kolonne for moms, og i den postering skal der stå (formodentlig) et 1-tal
svarende til indgående moms.

Hvis du har automatisk udligning i en debet/kreditpostering (altså 2 linier)
i kassekladden, krediteres din bank eller kassekonto for det fulde beløb på
den indgående faktura.

Du har så i opsætningen for dit bogholderisystem en konto i status under
passiver indgående moms, hvor den indgående moms for posteringen automatisk
debiteres.

Kontoen for den automatisk afløftede moms ligger i status under passiver.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen



H.S. (17-12-2003)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 17-12-03 15:57

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
news:3fe058be$0$95056$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Din omkostningskonto løfter normalt selv moms af. Der er sædvanligvis en
> kolonne for moms, og i den postering skal der stå (formodentlig) et 1-tal
> svarende til indgående moms.
>
> Hvis du har automatisk udligning i en debet/kreditpostering (altså 2
linier)
> i kassekladden, krediteres din bank eller kassekonto for det fulde beløb

> den indgående faktura.
>
> Du har så i opsætningen for dit bogholderisystem en konto i status under
> passiver indgående moms, hvor den indgående moms for posteringen
automatisk
> debiteres.
>
> Kontoen for den automatisk afløftede moms ligger i status under passiver.

Da jeg bogfører det hele i summasummarum, så løftes moms automatisk af, og
lægges over på den korrekte moms konto.
Så jeg vil umiddelbart mene at alt er som det skal være, og som du indikerer
at det bør være.

Det virker ihvertfald rigtigt, og fremstår nogelunde logisk.



Ukendt (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-12-03 23:39


"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:brpqo4$fpa$1@sunsite.dk...
>
> Da jeg bogfører det hele i summasummarum, så løftes moms automatisk af, og
> lægges over på den korrekte moms konto.
> Så jeg vil umiddelbart mene at alt er som det skal være, og som du
indikerer
> at det bør være.
>
> Det virker ihvertfald rigtigt, og fremstår nogelunde logisk.
>
>
Rart at høre. Det bedste "værktøj" og "slå op" bøger i det daglige er
faktisk din kontoplan. Men selvfølgelig, hvor du skal have
konfigureret/tilpasset ting til dit behov, så må du lige som så mange andre:
RTFM.


H.S. (18-12-2003)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 18-12-03 13:38

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
news:3fe0daff$0$95097$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Rart at høre. Det bedste "værktøj" og "slå op" bøger i det daglige er
> faktisk din kontoplan. Men selvfølgelig, hvor du skal have
> konfigureret/tilpasset ting til dit behov, så må du lige som så mange
andre:
> RTFM.
>

Har faktisk lige hentet en bog på biblioteket der hedder "Få styr på
bøvlet" - den omhandler regnskab osv. Den ser ret god ud, og er vist rar at
have som reference hvis man liiiige skulle komme i tvivl om hvordan man nu
skal bogføre en bestemt ting.



Ukendt (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-03 00:00


"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:brs6vu$mbh$1@sunsite.dk...
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> news:3fe0daff$0$95097$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Rart at høre. Det bedste "værktøj" og "slå op" bøger i det daglige er
> > faktisk din kontoplan. Men selvfølgelig, hvor du skal have
> > konfigureret/tilpasset ting til dit behov, så må du lige som så mange
> andre:
> > RTFM.
> >
>
> Har faktisk lige hentet en bog på biblioteket der hedder "Få styr på
> bøvlet" - den omhandler regnskab osv. Den ser ret god ud, og er vist rar
at
> have som reference hvis man liiiige skulle komme i tvivl om hvordan man nu
> skal bogføre en bestemt ting.
>
>
Det er jo nok ikke det værste, du har gjort. Selvom jeg i mere eller mindre
udstrakt grad har beskæftiget mig med regnskab i de sidste ca. tja, lige
siden jeg var i lære i begyndelsen af 60'erne, så er der da stadig mange
ting, hvor jeg er glad ved at have muligheden for RTFM - i hvert fald hvad
angår opsætning og konfiguration af regnskabssystemer. Bruges det ikke hver
dag, ja, så glemmer i hvert fald jeg det - vil jeg da gerne indrømme.

Men det kan da også være, at det er det her Altzheimers Light, der spøger.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Nico de Jong (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 23-12-03 14:18

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:brn19f$5dj$1@sunsite.dk...
> Køb af frimærker. .....
OK

> Køb af webhotel
Jeg ville skrive det som Abbonementer.
Nu kender jeg ikke Summasummarum, men hvis momsen afløftes automatisk,
skriver du bare 375.00 i beløbet. Så løftes momsen af og bogføres det
korrekte sted, mens banken krediteres med 375

Nico




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste