550 5.7.1 <...> relaying denied
Fra : Søren Kann

Dato : 15-12-03 21:27

Hej

I får spørgsmålet, selvom problemet er en mail.klient, Eudora. Efter
nogen Googling tror jeg at problemet er at min ISP opfatter mig som
"relaying spammer".

Jeg prøvede at snakke med min ISP (TDC), men det eneste han kunne
hjælpe mig mig med var at sætte Outlook Express op. Og den virkede.
Desværre kan jeg ikke bare skifte til OEx (på opfordring spinder jeg
gerne en tråd om hvorfor).

Altså:
- hvis min PC (Win-XP) kører OEx kan jeg sagtens sende mails, men med
Eudora kan jeg ikke.
- er der nogen som ved hvad "550 5.7.1. <...> relaying denied"
egentlig betyder?
- hvis jeg har ret i at det er POP3-serveren som anser mig som
spammer, hvad er det så for information som Eudora sender med, der får
TDC til at fælde den dom?

Fra : Alex Holst

Dato : 15-12-03 21:51

Søren Kann <sq@pallas.dk> wrote:
> Altså:
> - hvis min PC (Win-XP) kører OEx kan jeg sagtens sende mails, men med
> Eudora kan jeg ikke.

Herinde ved vi kun noget om sikkerhed og intet om opsaetning af
mailklienter.

Hvis du havde spurgt i den rigtige gruppe havde de nok bedt dig om at
checke at du har indtastet samme SMTP server i begge programmer. Noget
kunne tyde paa at svaret er "nej."

Fra : S?ren Kann

Dato : 16-12-03 17:39

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in message news:<bej1b1-7no.ln1@miracle.mongers.org>...
> Hvis du havde spurgt i den rigtige gruppe havde de nok bedt dig om at
> checke at du har indtastet samme SMTP server i begge programmer. Noget
> kunne tyde paa at svaret er "nej."
Tak - jeg beklager at jeg ikke fandt en bedre gruppe - men jeg ser at
Peder Vendelbo Mikkelsen oven i købet kunne fortælle mig HVOR jeg
skulle have henvendt mig.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-12-03 22:09

On 15 Dec 2003 12:26:44 -0800, sq@pallas.dk (Søren Kann) wrote:

> - hvis min PC (Win-XP) kører OEx kan jeg sagtens sende mails, men med
> Eudora kan jeg ikke.
> - er der nogen som ved hvad "550 5.7.1. <...> relaying denied"
> egentlig betyder?

Det lyder mest som om, du har fejlkonfigureret din Eudora til at
bruge en forkert server til afsendelse af mail (SMTP).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-12-03 03:06

Søren Kann skrev:

Svar på dette indlæg vil havner i dk.edb.internet.software.mail+news,
med mindre du gør noget aktivt for at ændre på det (i så fald må du
gerne forklare hvorfor)).

> I får spørgsmålet, selvom problemet er en mail.klient, Eudora.

dk.edb.internet.software.mail+news er bedre til dit spørgsmål.

> Altså:
> - hvis min PC (Win-XP) kører OEx kan jeg sagtens sende mails, men med
> Eudora kan jeg ikke.

Der må være forskel i opsætningen af programmerne.

> - er der nogen som ved hvad "550 5.7.1. <...> relaying denied"
> egentlig betyder?

Det betyder at du forsøger at sende gennem en SMTP-server som ikke
vil tillade dig det, af den ene eller anden årsag, og at du gerne må
holde op med at forsøge at sende flere emails gennem serveren. [1]

Hvis der optræder flere informationer, f.eks. der hvor du skriver
<...>, kan det måske afhjælpe problemløsningen.

> - hvis jeg har ret i at det er POP3-serveren som anser mig som
> spammer, hvad er det så for information som Eudora sender med, der
> får TDC til at fælde den dom?

POP3-servere bruges til at hente post fra.

Det er umuligt at svare på dit spørgsmål, når du ikke skriver mere om
opsætningen.

Problemet kan sandsynligvis løses, ved at du opsætter Eudora på samme
som måde som supporten fortalte du skulle opsæte Outlook Express.

Hvis du har indtastet samme emailadresse som du anvendte som afsender
til dette indlæg, er det nok forklaringen.

Svar på dette indlæg vil havner i dk.edb.internet.software.mail+news,
med mindre du gør noget aktivt for at ændre på det (i så fald må du
gerne forklare hvorfor)).

[1] http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2821.html

"5yz Permanent Negative Completion reply
The command was not accepted and the requested action did not
occur. The SMTP client is discouraged from repeating the exact
request (in the same sequence). Even some "permanent" error
conditions can be corrected, so the human user may want to direct
the SMTP client to reinitiate the command sequence by direct
action at some point in the future (e.g., after the spelling has
been changed, or the user has altered the account status).

x5z Mail system: These replies indicate the status of the receiver
mail system vis-a-vis the requested transfer or other mail system
action.

550 Requested action not taken: mailbox unavailable
(e.g., mailbox not found, no access, or command rejected
for policy reasons)"

Fra : S?ren Kann

Dato : 16-12-03 17:41

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote in message news:<brlsv5.9s.2@news.kommunalbastards.org>...
> [snip et meget udførligt svar]

Mange tak for et meget udtømmende svar selvom jeg fandt et forkert sted at spørge.