Stifinder...
Fra : Henrik Vejhe

Dato : 15-12-03 16:01

Hejsa...

Hver gang jeg starter min maskine, popper min firewall op, og spørger om
min stifinder må få adgang til nettet, og hver gang siger jeg nej!!!
Det mystiske, er at den gør dette uanset om der er hul til nettet eller ej.

Lidt info der kunne hjælpe jer på vej:

Remote host : 239.255.255.250
Remote mac : 01-00-5E-7F-FF-FA
Remote port : 1900
Application : Stifinder (explorer.exe)

Skulle der være en eller anden, der kan hjælpe mig lidt på vej, med
dette?, skal jeg bare lade den gå på eller hvad?
En backtrace på IP adressen havner hos IANA.COM, der ikke oplyser ret
meget andet, end at de er en lille server???

Håber i kan hjælpe mig...

MVH
Henrik Vejhe

Fra : Jens Andersen

Dato : 15-12-03 17:05

In news:3fddcca8$0$94998$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Henrik Vejhe <vejhe@msn.com> typed:
<snip>

> [...]
> En backtrace på IP adressen havner hos IANA.COM, der ikke oplyser ret
> meget andet, end at de er en lille server???

Hej
Der står en del om det her: http://www.nthelp.com/upnpscrewup.htm
Det ser ud til at det kan have at gøre med flere ting. I dit tilfælde er det
nok hvad der bliver nævnt i bunden af siden: "Newer versions of windows are
using 239.255.255.250 as a sort of broadcast address to announce the
presence of a machine on the network (sort of like a netbeui broadcast)."
Så det er nok smart at tillade det på lokalnetværket og blokere det i en
evt. router da det ser ud til at det er traffik der ikke burde blive forsøgt
sendt videre til Internettet.

Mvh,
Jens Andersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-12-03 17:35

In dk.edb.sikkerhed, Jens Andersen wrote:

> Så det er nok smart at tillade det på lokalnetværket og blokere det
> i en evt. router da det ser ud til at det er traffik der ikke burde
> blive forsøgt sendt videre til Internettet.

Hvis ikke man bruger Universal Plug and Play, kunne man jo også slå den
og SSDP Discovery Service fra. Mon ikke det er en af dem der synder?

--
Lars Stokholm

They come with their weather hanging around them, but can't
knock my door down! - Kate Bush (Get Out of My House)

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 15-12-03 19:58

Jens Andersen wrote:
> Der står en del om det her: http://www.nthelp.com/upnpscrewup.htm

Wery usefull Information....'

Takker mange gange...... Tilbage står jeg så bare med den undren, at det
er stifinderen der prøver, og det vel og mærke uden at være startet, og
uanfektet on jeg har logget internettet på eller ej

Men hvorom alting er... 1000 tak.

Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-12-03 22:02

On Mon, 15 Dec 2003 19:58:00 +0100, Henrik Vejhe <vejhe@msn.com>
wrote:

> Takker mange gange...... Tilbage står jeg så bare med den undren, at det
> er stifinderen der prøver, og det vel og mærke uden at være startet, og
> uanfektet on jeg har logget internettet på eller ej

"Stifinderen" (eller Explorer, som den retteligt hedder) er altid
startet på et Windows-system, også selvom du ikke har åbnet et
folder-vindue. Det er basalt set det desktop-system du kører, der
hedder Explorer.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-12-03 02:26

Henrik Vejhe skrev:

> Tilbage står jeg så bare med den undren, at det er stifinderen der
> prøver, og det vel og mærke uden at være startet,

Stifinder (explorer.exe) er altid startet, med mindre du bruger en
alternativ shell, da den bl.a. anvendes til at organisere dit Windows-
skrivebord.

Da du har Microsoft Windows XP kan du prøve at slå processen ihjel via
Task Manager [1] (luk eventuelt alle programmer først) og læg mærke
til hvad der sker med dit Windows-skrivebord (explorer.exe starter selv
automatisk og genindlæser dit windows-skrivebord).

[1] tryk på CTRL + ALT + DEL, den hedder vistnok Jobliste på dansk.

Afhængig af de brugerrettigheder du er logget på med, bliver du nægtet
adgang til at slå explorer.exe-processen ihjel (hvis du er logget på
som normal bruger, fremfor at være logget på som administrator).

> og uanfektet on jeg har logget internettet på eller ej

Hvis du har afkrydsning i dette felt (beklager, jeg har ikke lige en
pc med dansk sprog i nærheden, så du må oversætte selv):

Stifinder | Tools | Folder Options | fanebladet View | Automatically
search for network folders and printers [2]

Er det nok derfor stifinder gerne vil afsende netværkstrafik. Prøv at
slå det fra og se om det gør nogen forskel, du må gerne melde tilbage
med resultatet.

[2] http://support.microsoft.com/?kbid=320138

"By default, Windows XP monitors shared resources on the network to
make it easier to connect to a shared resource. This feature, which is
new in Windows XP, is implemented by periodically scanning the
computers on the network. During the scan, Windows XP identifies any
newly-shared resources, such as a printer that has just gone online as
a shared printer, or a folder that has just been shared.

When Windows XP finds a newly-shared resource, it adds an icon for the
resource to My Network Places, and, if the new resource is a printer,
also in your Printers and Faxes folder. This is a convenient way for
you to keep up to date on the shared resources that are available on
the network, and it does not add a great deal of overhead to your
Windows XP computer's work load."