"Jensen" <kaf@dette_skal_slettes_mail.dk> skrev i en meddelelse
news:brlg6n$2kg$1@news.cybercity.dk...
>
> "Morten Damgaard" <mjd@akasel.com> skrev i en meddelelse
> news:3fddafb5$0$69933$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej,
> >
> > Jeg har problemener med at finde en forsendelsesvej til udlandspakker.
> >
> > Jeg skal sende en 3-5 pakker dagligt til udlandet, primært tyskland og
> > skandinavien, desværre er der farligt gods i pakkerne, UN kode 1950
> (sprit)
> > og UN 1930 (spraydåser). Det som jeg troede var en triviel sag viser sig
> at
> > være ret besværlig. Enten vil de ikke transportere farligt gods, eller
> også
> > ligger jeg for langt ude på landet (4370 St. Merløse) til at de vil
komme
> og
> > hente det. Er der nogen her der har en god kontakt de kan henvise til?
> >
> > /Morten Damgaard
> >
> >
>
> "Morten Damgaard" <mjd@akasel.com> skrev i en meddelelse
> news:<3fddafb5$0$69933$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> > Hej,
> >
> > Jeg har problemener med at finde en forsendelsesvej til udlandspakker.
> >
> > Jeg skal sende en 3-5 pakker dagligt til udlandet, primært tyskland og
> > skandinavien, desværre er der farligt gods i pakkerne, UN kode 1950
> (sprit)
> > og UN 1930 (spraydåser). Det som jeg troede var en triviel sag viser sig
> at
> > være ret besværlig. Enten vil de ikke transportere farligt gods, eller
> også
> > ligger jeg for langt ude på landet (4370 St. Merløse) til at de vil
komme
> og
> > hente det. Er der nogen her der har en god kontakt de kan henvise til?
> >
> > /Morten Damgaard
> >
> >
> Hej Morten
>
> De fleste pakkefirmaer, Post DK/GLS/DPD osv vil ikke transportere
> farlig-gods(FG) i deres system.
> Dette skyldes bl.a.:
> - godset skal behandles individuelt efter mængde og fareklasse
> - hvis godset skal med færge eller fly gælder der specielle regler, som
> nødvendigvis ikke er de samme som for vejtransport
> - der er regler om samlastning med andet gods. F.eks. transport sammen med
> fødevarer og også samlastningsregler mellem de forskellige fareklasser.
Det
> vil sige, at to forskellige slags farlig gods, der overstiger en hvis
mængde
> ikke må køres i samme bil eller stå det samme sted i bilen.
>
> Da transport af pakker er et konkurrencepræget marked med meget små
avancer,
> er der ikke "plads" til at skulle lave et
> system for FG. Det skyldes ikke uvilje med alene praktiske forhold. Jeg
> forstår godt firmaerne siger nej.
>
> Det du skal gøre er, at kontakte et speditionsfirma. F.eks. DHL, DFDS
eller
> en de øvrige aktører på markedet. Få dem til at lave en pris. Hvis der er
> tale om mindre partier (pakker) vil jeg tro de kan lave zonepriser, sådan
de
> enkelte lande du har gods til er delt op i en eller flere zoner.
> Hvis ikke det firma du finder ikke har et nationalt afhentningssystem, kan
> du bruge Danske Fragtmænd til at levere godset til speditøren. De
> transporterer FG - også fra St. Merløse. Hvis du indleverer godset og
> papirerne der er med er i orden, vil de fleste speditionsfirmaer køre
godset
> er jeg sikker på.
>
> Inden du kontakter speditionsfirmaerne er det en god ide, at have
> FG-dokumenter osv på plads. Der findes forskellige rådgivningsfirmaer der
> kan hjælpe dig med det.
>
> Du skal være klar over, at det er dit ansvar som leverandør at tingene er
i
> orden og at du efterfølgende vil kunne blive gjort erstatningsansvarlig,
> hvis papirer osv ikke er i orden.
> Transport af FG er i forhold til transport af almindeligt gods, mere
> besværligt. Desuden er der mange regler der skal overholdes og som er
> omfattende for transportøren at sætte sig ind i.
>
> Det er nok derfor du har oplevet den modstand eller træghed, imod at få
> priser. De fleste transportfirmaer vil gerne have nye kunder.
>
>
> Links der er værd at besøge:
> Farlig-gods rådgivning:
http://www.trotters.dk /
http://www.adrsys.dk/ /
>
http://www.dgm-denmark.dk/dgm/index.php og
http://www.esafetrans.com/
> Køb af faremærker/dokumenter:
http://www.farliggods.dk
> Danske Fragtmænd:
http://www.fragtmand.dk
>
> Hilsen
> Flemming
>
>
Så vidt jeg ved er der ingen problemer med at pakke UN 1930 og 1950 sammen
med f.eks. madvarer.
Desuden er der et fænomen der hedder "limited quantities" der er værd at
lægge mærke til. Det er farlig gods i små mængder, og så bliver alting
pludselig meget nemmere!
M.v.h.
Christian Stidsen
>