boxe position - skal ikke påvirke hina nde~
Fra : Ricki

Dato : 15-12-03 11:58

Hej,

Jeg har problemer med at mine forskellige boxe forstyrrer hinandens
positioner på siden når der kommer indhold i. Jeg bruger flg. stylesheet:

body{
   background-color: #E1F4F9;
   padding: 0px;
   margin-top: 0px;
   margin-bottom: 0px;
   text-align: center;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
}
#holder{
   position: relative;
   top: 0px;
   width: 800px;
   height: 600px;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
   background-color: transparent;
   padding: 0px;
   border-left: 1px solid black;
   border-right: 1px solid black;
   border-top: none;
   border-bottom: none;
   text-align: left;
   z-index: 1;
}
#menu{
   position: relative;
   top: 0px;
   right: 295px;
   width: 180px;
   margin: auto;
   height: 100%;
   border-right: 1px black solid;
   border-left: none;    border-bottom: none;
   border-top: none;
   padding-right: 7px;
   z-index:2;
}
#indhold{
   position: relative;
   top: 15px;
   left: 207px;
   width: 572px;
   background-color: #F5EFB2;
   border: dotted 1px;
   font-family: "MS Sans Serif", Geneva, sans-serif;
   font-size: 9px;
   font-weight: normal;
   z-index: 3;
}
..dato{
   background-color: #A3E4F9;
   border: 1px dotted #ADADAD;
   font-family: "MS Sans Serif", Geneva, sans-serif;
   font-size: 9px;
   font-weight: bold;
   z-index: 4;
}

Siden kan ses her:
http://www.join-in.dk/gaet1hit/index.php

Når jeg fylder noget i #indhold resulterer det i at #menu rykker
tilsvarende ned på siden. Kan dette undgås, og evt. hvordan?

Med venlig hilsen
Ricki

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-12-03 12:08

"Ricki" <n_o_s_p_a-mricki@joinsletdette-in.dk> skrev i en meddelelse
newsrz7x2r1jgipx10@news.inet.tele.dk...

> Når jeg fylder noget i #indhold resulterer det i at #menu rykker
> tilsvarende ned på siden. Kan dette undgås, og evt. hvordan?

Når du bruger relativ positionering i CSS, så beregnes positionen efter den
placering DIV-en har i koden. Dvs. at når DIVen #indhold bliver større, og
DIVen #menu placeres efter denne, så kommer #menu længere ned på siden.

Prøv at bytte om på deres placering i koden, eller benyt absolut
positionering på de to DIVer.

/Per

Fra : Ricki

Dato : 15-12-03 12:50

On Mon, 15 Dec 2003 12:08:16 +0100, Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:

> [...]
> DIVen #menu placeres efter denne, så kommer #menu længere ned på siden.
>
> Prøv at bytte om på deres placering i koden, eller benyt absolut

Hej Per,

Når jeg bytter om på de to DIVer placeres #indhold helt nede i bunden af
siden, og de skulle gerne placeres med toppen tilpasset ved siden af
hinanden. Når jeg ændrer DIVerne til absolute bliver de centrerede lige
oven i hinanden. Grunden til at jeg har valgt at positionere dem relativt
er at de skal tilpasses i forhold til #holder.

Hilsen Ricki

Fra : Christian

Dato : 15-12-03 14:06

Ricki wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> oven i hinanden. Grunden til at jeg har valgt at positionere dem relativt
> er at de skal tilpasses i forhold til #holder.

Hvis du giver position: absolute; alle sammen kan du jo bare rette det til.
Og så en anden ting...Hvorfor må brugere med ikke maksimerede browser vinduer
ikke kunne se din side ordentligt? Lav det i % så alle opløsninger og
størrelser kan være med

-Christian
www.fun-online.tk
www.funonline.frac.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ricki

Dato : 15-12-03 14:43

> [...]
> vinduer
> ikke kunne se din side ordentligt? Lav det i % så alle opløsninger og

Hvis jeg angiver position: absolute; bliver det jo i forhold til hele
vinduet, men det jeg ønsker er at finde ud af om det er muligt at simulere
et bestemt breddeforhold og fastholde dette, og tilpasse elementer indeni
relativt. Det nytter bare ikke hvis de flytter sig på baggrund af hinanden!

Hilsen Ricki

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-12-03 15:36

"Ricki" <n_o_s_p_a-mricki@joinsletdette-in.dk> skrev i en meddelelse
newsrz75o5ljgipx10@news.inet.tele.dk...

> [...]
> et bestemt breddeforhold og fastholde dette, og tilpasse elementer indeni
> relativt. Det nytter bare ikke hvis de flytter sig på baggrund af

Jeg tror du skal bruge float-attributten. Jeg er ikke lige så meget inde i
sagerne at jeg sprøjte færdige koder ud, men jeg ved der er en tutorial i
box-modellen med float på www.html.dk.

/Per

Fra : Christian

Dato : 15-12-03 16:06

> [...]
> et bestemt breddeforhold og fastholde dette, og tilpasse elementer indeni
> relativt. Det nytter bare ikke hvis de flytter sig på baggrund af

Tag et kig på den her side www.funonline.frac.dk det hele er lavet med
position absolute, for hvis du anbringer en div inden i en anden div er det
ikke i forhold til hele skærmen, men i forhold til den div du anbringer den
i.