Taget knager når det bliver frostvejr
Fra : Peter

Dato : 14-12-03 22:34

Hej,

vi er et hus med fladt tag. Når vejret skifter fra +grader til frost, så
kommer der nogle gevaldige drøn fra tagkonstruktionen. Det kan blive ved det
meste af en nat. Hvis frosten fortsætter, så sker der ikke mere. Det kommer
først igen hvis vejret skifter til tø-vejr, og derefter til frost.

Hvad er det der foregår i tagkonstruktionen ? Er det en fejl, eller er det
noget som er normalt. Vi har haft huset i 1,5 år, og vi blev lidt
overraskede den første vintersæson. Nu er det så småt begyndt igen....

Huset er fra 1976

På forhånd tak

Fra : Madsen

Dato : 14-12-03 23:59

On Sun, 14 Dec 2003 22:34:05 +0100, "Peter" <pollansa@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>noget som er normalt. Vi har haft huset i 1,5 år, og vi blev lidt
>overraskede den første vintersæson. Nu er det så småt begyndt igen....

Hej

Det er helt normalt at det knager.
Når de øverste lag i tagkonstruktionen bliver afkølede
mens de nedre lag jo opsuger varme fra huset, så kan
det ikke undgåes at der opstår nogen spændinger som
får det til at knage. Kulden får jo materialerne til at trække
sig sammen, mens varmen får dem til at udvide sig lidt.

mvh Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 02:20

"Madsen" <madsen@ingen.mail.her> skrev i en meddelelse

> [...]
> får det til at knage. Kulden får jo materialerne til at trække
> sig sammen, mens varmen får dem til at udvide sig lidt.

Ok lige som dagene fordi de er dælme korte lige nu :)

Per

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 17-12-03 19:44

Den beskrivelse passer præcis med mine oplevelser den første vinter, vi sad
i vores fladt-tags hus.
Det viste sig, da jeg gik op på taget i kulden, at afløbet var stoppet, så
taget ikke kunne drænes tilstrækkeligt.
Der lå så nogle centimeter vand, faktisk over hele taget.
Vand udvider sig som bekendt, når det fryser, men vandet på mit tag kunne
ikke udvide sig længere ud end mine sternbrædder, som heldigvis var stærkere
end isen. Den endte med at revne, og så kom disse drøn.
Når det så smeltede og frøs igen, startede det hele forfra.
Siden har jeg fået fjernet en del af træerne i haven, fået nyt tagpap og nye
bladfang i mine tagafløb, der har noget mere hul.

Så mit gæt er, at du skal kigge på dine afløb. Held og lykke

Lars

Fra : Peter

Dato : 17-12-03 23:39

Hej Lars,

tak for din kommentar.

Jeg har også lidt vand stående på taget, men ikke over det hele. Det ligger
lidt i pytter, og i den ene ende. Afløbene fungerer fint, men vandet kan
ikke løbe helt fra, da taget har "sat sig" lidt - typisk omkring afløbene!!
Vandet skal op for at kunne komme ned!

mvh
Peter