Personlig FW
Fra : Michael Skarum

Dato : 14-12-03 13:03

Hejsa

Jeg har et række klienter jeg skal have installeret en firewall på. Det
drejer sig mestendels om en række bærbare computere der til dagligt sidder
på en netværk, men bliver slæbt med hjem dagligt.
Der er en blanding af XP og 2000.
På XP maskinerne ville jeg enable den indbyggede firewall. Men jeg ved ikke
rigtigt hvad jeg skal smide på dem. Det skal være muligt at bruge alle de
ting man normalt bruger når man sidder i et windows netværk (Exchange, MSN
Messenger mv.). Jeg er klar over at man kan konfigurere det på den enkelte
klient som man vil, men jeg vil gerne have muligheden for at lave en
konfiguration som man nemt kan smide på alle maskinerne.
En anden feature der ville være rar var også password til konfigurationen,
så brugeren ikke ved en fejl kan komme til at åbne for ting der ikke skulle
åbnes for.

Er der nogen åbenlyse produkter jeg skal benytte eller holde mig fra?? Jeg
har ikke umiddelbart de store præferences mht. pris, men det bliver nok
lettere at få bossen til at spise noget billigt end noget dyrt

Pfh Michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-12-03 13:09

In article <3fdc5164$0$69968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Michael Skarum wrote:
> Hejsa

Hejsa.

> Jeg har et række klienter jeg skal have installeret en firewall på. Det

Hvorfor?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Michael Skarum

Dato : 14-12-03 16:20

> Hvorfor?

Det er bærbare computerer der bliver slæbt udenfor huset dagligt, og jeg har
ingen anelse om hvilket net de sætter dem til i tide og utide

Fra : Alex Holst

Dato : 14-12-03 13:39

Michael Skarum <michael_sletmig@skarum.net> wrote:
> Messenger mv.). Jeg er klar over at man kan konfigurere det på den enkelte
> klient som man vil, men jeg vil gerne have muligheden for at lave en
> konfiguration som man nemt kan smide på alle maskinerne.

Mange af slags ting kan defineres i AD.

Fra : Michael Skarum

Dato : 14-12-03 16:21

> Mange af slags ting kan defineres i AD.

Hvilken personal firewall kan du konfigurer via AD?

Fra : Alex Holst

Dato : 14-12-03 16:34

> Hvilken personal firewall kan du konfigurer via AD?

XP's indbyggede kan kontrolleres via Group Policy.

Jeg ville nok forsoege at lukke unoedvendige services paa maskinerne i
stedet for at lade dem koere endnu mere kode. Man opnaar det samme
(angribere kan ikke faa kontakt til saa mange services) uden at aabne
for andre risici.

Fra : Michael Skarum

Dato : 14-12-03 16:49

> XP's indbyggede kan kontrolleres via Group Policy.

Hmm - jeg synes ikke jeg kan findet så meget om det ud over:
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/itsolutions/network/maintain/security/ipv6fw/hfp01.asp

Og så har vi stadig baladen med 2000 klienterne

> [...]
> stedet for at lade dem koere endnu mere kode. Man opnaar det samme
> (angribere kan ikke faa kontakt til saa mange services) uden at aabne

Enig - det er jeg også ved at se på, men jeg vil dog gerne have en FW oveni

Fra : Alex Holst

Dato : 14-12-03 19:38

> [...]
>
> Og så har vi stadig baladen med 2000 klienterne

Ikke hvis jeg kan overbevise dig om at firewall funktionalitet paa
klienter ikke noedvendigvis er det rigtige.

> Enig - det er jeg også ved at se på, men jeg vil dog gerne have en FW oveni

Kan du forklare hvorfor? Den ekstra kode ser jeg som en unoedig risiko.
Selvom vi taler om Windows, mindes jeg en kommentar fra en af OpenBSD
udviklerne om at han stolede mere paa en OpenBSD box der kun koerte
OpenSSH i privsep mode, end en OpenBSD box der koerer OpenSSH i privsep
mode plus pf filtering af alt andet end port 22.

Der *er* en oeget risiko i at koere software man ikke har brug for, og
risikoen er ikke platformsspecifik.

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 14-12-03 16:56

"Michael Skarum" <michael_sletmig@skarum.net> wrote in message

> Hvilken personal firewall kan du konfigurer via AD?

https://www.cert.dk/artikler/artikler/000300A006.shtml

Hele ideen med en Personlig Firewall må efter min mening være:

1) Central kontrol med hvad den enkelte bruger kan benytte af software på
den enkelte PC. (ej godkendt software bliver slået "ihjel")
2) Beskyttelse af den enkelte PC, når denne bevæger sig rundt på netværk,
der ikke kan kontrolléres/styres af virksomheden.

Iøvrigt mener jeg begrebet Personlig Firewall er et forkert navn til denne
type foranstaltning. Applikationskontrol ville efter min mening være bedre.

Mvh
Henrik Rask Mortensen

--
Dette indlæg er sendt som privatperson og afspejler ikke nødvendigvis
holdningen i det firma jeg arbejder for.

Indlægget er heller ikke på nogen måde sendt for at genere nogen eller bryde
nogens regler - skrevne eller uskrevne.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-03 17:25

Den Sun, 14 Dec 2003 16:56:04 +0100 skrev Henrik Rask Mortensen:

> [...]
>
>1) Central kontrol med hvad den enkelte bruger kan benytte af software på
>den enkelte PC. (ej godkendt software bliver slået "ihjel")

"personlig" og "central kontrol" er modsætninger i denne sammenhæng.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 14-12-03 17:29

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> "personlig" og "central kontrol" er modsætninger i denne sammenhæng.
>
> Mvh
> Kent
> --
> Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Det personlige går på, at den er installeret på hver enkelt PC og det
centrale går på, at de skal styres fra central hold.

Det ser jeg nu ikke nogen modsætninger i !!

mvh
Henrik

Fra : Alex Holst

Dato : 14-12-03 19:34

Henrik Rask Mortensen <henrikrask@mail.dk> wrote:
> Hele ideen med en Personlig Firewall må efter min mening være:
>
> 1) Central kontrol med hvad den enkelte bruger kan benytte af software på
> den enkelte PC. (ej godkendt software bliver slået "ihjel")

Benyt Software Restriction Policies (SRP) i Windows 2000 og XP i stedet.

Produkter som ZoneAlarm, BlackIce, etc indeholder N gange flere linier
kode end Windows' ICF og SRP har tilsammen. Jeg forstaar virkeligt ikke
at nogen toer stole paa de virker.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-12-03 22:00

On 2003-12-14, Michael Skarum <michael_sletmig@skarum.net> wrote:
> [...]
> klient som man vil, men jeg vil gerne have muligheden for at lave en
> konfiguration som man nemt kan smide på alle maskinerne.

Du lukker bare for det hele. Til normalt brug har man ikke behov for
indgående trafik.

Bare brug den indbyggede i XP.