Mobile processor til støj- og strømsvag 24~
Fra : Henrik Olsen

Dato : 13-12-03 19:20

Jeg skal bygge et par støj- og strømsvage 24/7-servere, og har indtil videre
været meget fokuseret på VIA's løsninger -- konkret deres Socket 370 C3M266
board og en 1 GHz C3 Nehemiah CPU.

Da en Nehemiah ikke er så hurtig igen (kan få brug for noget kraft til
videotranscoding), så har jeg overvejet en Mobile processor, f.eks. en AMD
Athlon XP Mobile på et socket A kort.

Er der nogle der har erfaringer/sammenligninger med dette? Både hvad angår
valg af CPU og bundkort til en Mobile løsningen, og hvad angår performance.

Hilsen
Henrik

Fra : Zulu

Dato : 13-12-03 19:41

"Henrik Olsen" <ho_mapsTIGER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Da en Nehemiah ikke er så hurtig igen (kan få brug for noget kraft til
> videotranscoding), så har jeg overvejet en Mobile processor, f.eks. en AMD

Jeg kører selv med en mobile Athlon XP-M 2400+ (Barton 1800 MHz) i min
stationære.
Den kører 1800 MHz ved 1,35 V, 2000 MHz ved 1,4 V og 2325 ved 1,7 V.
Den kan måske clockes lægere ned for endnu lavere spænding, men det har jeg
ikke prøvet.

mobile Pentium 4 M og mobile Pentium 4 er også pinkompatible med deres
desktop brødre.

Du skal dog være opmærksom på at ingen desktop P4 alle Athlon board
understøtter SpeedStep (Intel) eller PowerNow! (AMD).
Dvs. at lige meget hvilken mobile Pentium 4 M du sætter i en stationær vil
multiplieren ses som 12x, for mobile Pentium 4 er det 16x og for XP-M er det
6x.
Du skal derfor have et mb som understøtter ændring af VCore (spænding) og
FSB (og for AMD også ændring multiplier).

> Er der nogle der har erfaringer/sammenligninger med dette? Både hvad angår
> valg af CPU og bundkort til en Mobile løsningen, og hvad angår
performance.

Læs om cpu'er strømforbrug her:
http://users.erols.com/chare/elec.htm
og om forsøg med mobile Pentium 4 M i en stationær her;
http://www.vr-zone.com/guides/Intel/P4M/

Zulu

Fra : Jens

Dato : 15-12-03 02:00

Klip
> [...]
| Den kører 1800 MHz ved 1,35 V, 2000 MHz ved 1,4 V og 2325 ved 1,7 V.
| Den kan måske clockes lægere ned for endnu lavere spænding, men det
Klip
| Zulu

Nu bliver jeg lidt nysgerrig!

Kan den klare sig med passiv køling? f.eks. Zalman eller lign. ? evt. en
lidt langsommere AMD mobile.

Har en mobile processor (AMD) samme instruktionssæt indbygget som deres
"fullsize" søskende,
altså er de lige så hurtige / funktionelle?

Det lyder i hvert tilfælde spændende
Vh. Jens

Fra : Zulu

Dato : 15-12-03 16:45

Jens wrote:

> Nu bliver jeg lidt nysgerrig!
>
> Kan den klare sig med passiv køling? f.eks. Zalman eller lign. ? evt.
> en lidt langsommere AMD mobile.

Det tvivler jeg på, men lydløs køling kan du i hvert fald lave,

> Har en mobile processor (AMD) samme instruktionssæt indbygget som
> deres "fullsize" søskende,
> altså er de lige så hurtige / funktionelle?

Fuldstændig magen til.

Zulu

Fra : Jens

Dato : 15-12-03 21:47

"Zulu" <Zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net> wrote in message

evt.

| Det tvivler jeg på, men lydløs køling kan du i hvert fald lave,

| Fuldstændig magen til.
| Zulu

Tak for svaret
Jens