"Jord" på opvaskemaskine?
Fra : JS

Dato : 13-12-03 11:00

Hvor vigtigt er det at en opvaskemaskine er tilsluttet med jord, kan det
udelades?

Mvh. JS

Fra : Rasmus

Dato : 13-12-03 12:15

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor vigtigt er det at en opvaskemaskine er tilsluttet med jord, kan det
> udelades?
>
> Mvh. JS

Ja det kan godt undlades, men jeg vil ikke anbefale det. Da du kan risikere
at få et knald over labberne, hvis der er overgang i den.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-12-03 12:56

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor vigtigt er det at en opvaskemaskine er tilsluttet med jord, kan det
> udelades?
>
> Mvh. JS

Det kan ikke anbefales, da maskinen er forbundet til vandinstallationen, kan
du i værste tilfælde risikere at komme i stødet når du står under bruseren
og tager bad.

Tror faktisk ikke der er lovligt at undlade jordforbindelse til den kategori
af app.

MVH Thomas.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 13-12-03 16:32

JS wrote:
> Hvor vigtigt er det at en opvaskemaskine er tilsluttet med jord, kan det
> udelades?
>
> Mvh. JS

Jeg vil tro at dit hfi-relæ vil afbryde strømmen hvis der kommer en
fejlstrøm pgra. manglende jordforbindelse i din vaskemaskine.

mvh.
Klaus
www.aigis.dk

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-12-03 16:58

"Klaus Eriksen" <kenospam@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro at dit hfi-relæ vil afbryde strømmen hvis der kommer en
> fejlstrøm pgra. manglende jordforbindelse i din vaskemaskine.

Det er så vidt jeg har forstået lige nøjagtig det der IKKE sker. HFI relæ'et
måler vist strøm imellem jord og fase og i mellem jord og nul.

MVH Niels

Fra : Nielsen

Dato : 13-12-03 18:12

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor vigtigt er det at en opvaskemaskine er tilsluttet med jord,

Meget vigtigt

kan det
> udelades?

Nej, det er direkte ulovligt

Nielsen

Fra : Nielsen

Dato : 13-12-03 18:19

"Nielsen" <jtn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Meget vigtigt
>
> kan det
>
> Nej, det er direkte ulovligt

Lige lidt hurtig her, den skal beskyttes, men dumt at udelade

Nielsen

Fra : Firstname Lastname

Dato : 16-12-03 13:56

Nielsen wrote:
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Meget vigtigt
> Nej, det er direkte ulovligt

Den kan vist ikke være rigtigt. Jeg har en opvaskemaskine uden
jordforbindelse, det er en elektrikker der har sat det op.
Det skal siges jeg bor i en ældre (1935) etage ejendom hvor der ikke er
jordforbindelse i lejlighederne. Der gælder muligvis ændre regler for nye
huse.

Men jeg får et ubehageligt rap over fingerne hvis jeg rører ved vasken og
opvaskemaskinen samtidigt. Det er vist meget normalt hvis tingene ikke er
jordet. Så jeg vil anbefale at jorde din opvaskemaskine hvis det er muligt.

Fra : anders majland

Dato : 16-12-03 17:21

> [...]
> jordforbindelse, det er en elektrikker der har sat det op.
> Det skal siges jeg bor i en ældre (1935) etage ejendom hvor der ikke

Har du hfi elle hpfi ? Så er det "godt nok" ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Firstname Lastname

Dato : 17-12-03 11:21

anders majland wrote:
> Har du hfi elle hpfi ? Så er det "godt nok" ...
Ja.

Fra : //zigge

Dato : 14-12-03 00:03

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor vigtigt er det at en opvaskemaskine er tilsluttet med jord, kan det
> udelades?

Ligesom du kan køre bil uden sele og bremser, kan du også udelade jord på
vaskemaskinen.

Hvis du udelader jord, kan der ske følgende:
Der sker en overgang fra en ledning til en metaldel på vaskemaskinen, f.eks.
en ledning der er slidt igennem af vibrationer. Fra den nu strømførende
metaldel ledes strømmen videre til et vandrør hen til en vandhane.
Det er ikke farligt - kun hvis du røre den!

Hvis vaskemaskinen er tilsluttet til jord, virker HFI-relæet. Det gør det
fordi HFI-relæet "holder regnskab" med hvor meget strøm der bliver sendt ud
i (fase)ledningerne og hvor meget der kommer tilbage i nul-ledningen. Hvis
der ikke er balance i regnskabet afbrydes strømmen. Jordforbindelsen sørger
for at hvis der "går hul på" en ledning, vil der forsvinde strøm fra
regnskabet ind i jordledningen og relæet afbrydes.

Hvis du ikke har jord tilsluttet vil det altså være muligt at have en
vandhane eller andet, der står med strøm på fordi det ikke er jordforbundet
og man har altså en ulykke der venter på at du danner jordborbindelsen
igennem din krop.

Det er også derfor at det idag er lov at alle vand og varmerør, gelændere og
armering er jordforbundet sådan at man minimere risikoen for ovenstående...

Mvh
//zigge

Fra : anders majland

Dato : 14-12-03 09:58

Jeg har sat FUT til dk.teknik.el da jeg er sikker på at der kommer et
korrekt svar der - såfremt jeg også vrøvler

> Hvis vaskemaskinen er tilsluttet til jord, virker HFI-relæet.

Igennem et HPFI relæ er kun faser og nul. Så hvorvidt en
forbrugsgenstand er jordet eller har ikke noget med det at gøre.

Som jeg husker reglerne må opvaskemaskiner mm. benyttes uden jord
såfremt de er extrabeskyttet - f.eks med hpfi

Fra : Steen Andersen

Dato : 14-12-03 21:42

> [...]
>og man har altså en ulykke der venter på at du danner jordborbindelsen

Korrekt, men HFI-relæet vil koble ud når man danner jordforbindelsen i
gennem kroppen. Forskellen på med og uden jord er at med jord vil relæet
koble ud når fejlen opstår, uden jord vil relæet først koble ud når man
laver jordforbindelsen med sin krop.

HFI-relæets udløsestrøm er 30 mA og der er regler for hvor hurtigt
udkoblingen skal ske. Man kan normalt ikke dø at være "jordfindelse" ind til
relæet kobler ud, men det kan være ganske ubehageligt.

Det er HFI-relæet der er "livsforsikring", ikke jordforbindelsen. Den er
forsikring med ubehagelige oplevelser!

mvh Steen / Installatør