Antivirusprogram på alle pc i netværk?
Fra : Benny Andersen

Dato : 13-12-03 00:09

Skal man have et antivirusprogram og firewall på alle PCere i et lokalt netværk?
Eller bare på hovedcomputeren.

Hovedcomputeren og "den gamle" PC har begge inst. sikkerhedsprogrammerne
Trend (antivirus) og Norton (firewall) og programmerne kører på begge maskiner.
Men er det nødvendigt?

"Den gamle" bruges bare som lager til ældre filer og DOS-programmer og så
sætter jeg lige netværksstikket i sjoveren når jeg engang imellem skal bruge
noget fra lageret. Grunden til spørgsmålet er at det - p.g.a. antivirusprogrammet
tager en hulens tid at starte "den gamle" op og at både antivirus som firewall
bruger en masse af de få ram der sidder tilbage.

Mvh Benny Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-03 09:56

Benny Andersen skrev:

>Skal man have et antivirusprogram og firewall på alle PCere i et lokalt netværk?
>Eller bare på hovedcomputeren.

Sådan et spørgsmål kan man ikke svare på. Det kommer an på
netværket, på hvor mange brugere det har inklusive tilfældige
gæster, om der er mulighed for at en eksterne bærbar blive
sluttet til osv.

>"Den gamle" bruges bare som lager til ældre filer og DOS-programmer og så
>sætter jeg lige netværksstikket i sjoveren når jeg engang imellem skal bruge
>noget fra lageret.

Hvordan er LAN'et lavet? Har begge computere internetadgang når
de er sluttet til?

--
Bertel

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-12-03 23:43

> Sådan et spørgsmål kan man ikke svare på. Det kommer an på
> netværket, på hvor mange brugere det har inklusive tilfældige
> gæster, om der er mulighed for at en eksterne bærbar blive
> sluttet til osv.

Begge PCere bruges kun af mig selv.

> Hvordan er LAN'et lavet? Har begge computere internetadgang når
> de er sluttet til?

Nej. Kun hovedcomputeren har internetadgang, men det er på det felt jeg
bliver usikker, for jeg har jo tilladt fildeling på "den gamle" - altså 2. computeren.
Men en eventuel forbindelse til den udefra vil vel i givet fald skulle gå via
hovedcomputeren, og den er jo sikret og...ja det er den 2den jo også, men er det
nødvendigt?

Benny A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-03 09:31

Benny Andersen skrev:

> [...]
>hovedcomputeren, og den er jo sikret og...ja det er den 2den jo også, men er det

Nej, ikke med det setup du beskriver. Heller ikke selv om du
faktisk afvikler programmer på reserven. Hvis et angreb kan ramme
den, har det allerede ramt hovedcomputeren eller har i hvert fald
mulighed for det.

Fjern alle sikringsprogrammer fra reservecomputeren.

--
Bertel

Fra : Benny Andersen

Dato : 15-12-03 03:20

Tak til Bertel og Troels for info.
Jeg dropper nu sikkerhedsprogrammerne på reservecomputeren.

Mvh Benny A

Fra : Troels Arvin

Dato : 13-12-03 10:26

On Sat, 13 Dec 2003 00:09:16 +0100, Benny Andersen wrote:

> Skal man have et antivirusprogram og firewall på alle PCere i et lokalt
> netværk?

At have firewalls på enkeltstående maskiner på et LAN lyder som en
fejldisposition.

- Men lad os høre: Hvordan er lokalnetværket forbundet til omverdenen?
Kan omverdenen oprette forbindelser til maskinerne på jeres LAN?

> Eller bare på hovedcomputeren.
Kan hovedcomputeren tilgås fra omverdenen?

> Hovedcomputeren og "den gamle" PC har begge inst. sikkerhedsprogrammerne
> Trend (antivirus) og Norton (firewall) og programmerne kører på begge
> maskiner. Men er det nødvendigt?

Bruges hovedcomputeren som arbejdsstation, eller kun som server?
Håndterer hovedcomputeren jeres e-mail distribution?

> "Den gamle" bruges bare som lager til ældre filer og DOS-programmer og
> så sætter jeg lige netværksstikket i sjoveren når jeg engang imellem
> skal bruge noget fra lageret.

Det vil sige, at den bruges som lager, men aldrig selv afvikler (kører)
nogle af de filer, den lagrer? - I så fald forstår jeg ikke, hvad
antivirus skal gøre godt for.

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall kan man i øvrigt
læse nogle nyttige ting om såkaldte personlige firewalls og (den
manglende) nytte heraf.

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-12-03 23:55

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse news:pan.2003.12.13.09.26.27.950671@arvin.dk...

> [...]
>
> - Men lad os høre: Hvordan er lokalnetværket forbundet til omverdenen?
> Kan omverdenen oprette forbindelser til maskinerne på jeres LAN?

Hovedcomputer internet via ADSL-forbindelse. Hovedcomputer og "den gamle"
forbundet med kabel via netværkskort.

> Bruges hovedcomputeren som arbejdsstation, eller kun som server?
Arbejdsstation.

> Håndterer hovedcomputeren jeres e-mail distribution?

JA!

> Det vil sige, at den bruges som lager, men aldrig selv afvikler (kører)
> nogle af de filer, den lagrer?...

JA!

Mvh Benny A

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-12-03 13:14

On Sat, 13 Dec 2003 23:55:10 +0100, Benny Andersen wrote:

> Hovedcomputer internet via ADSL-forbindelse.

Hvilken type ADSL-forbindelse har du? Ved du, om dine maskiner er
"NAT'et"? Kan begge maskiner tilgå Internet samtidig?

> Hovedcomputer og "den gamle" forbundet med kabel via netværkskort.
Forbundet til hvad, helt konkret?

> JA!
OK; så ville jeg nok overveje at installere noget software på den til at
få fjernet virus-mails. Om ikke andet så fordi den slags mails er spild
af tid.

> JA!
Så kan jeg ikke se, hvorfor den skulle have behov for antivirus-software.

Fra : Alex Holst

Dato : 13-12-03 11:46

Benny Andersen <benny.andersen@post2.tele.dk> wrote:
> Skal man have et antivirusprogram og firewall på alle PCere i et
> lokalt netværk?
> Eller bare på hovedcomputeren.

Ovennaevnte type produkter forsoeger at loese nogle meget specifikke
problemer ifm. sikkerhed som maaske eller maaske ikke er relevante for
dig. Hvilke problemer har du? Det kan vaere der er bedre loesninger.

> Mvh Benny Andersen

Er du *den* Benny?

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-12-03 23:59

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse news:087ra1-sag.ln1@miracle.mongers.org...

> Ovennaevnte type produkter forsoeger at loese nogle meget specifikke
> problemer ifm. sikkerhed som maaske eller maaske ikke er relevante for
> dig. Hvilke problemer har du? Det kan vaere der er bedre loesninger.

Jeg har jo faktisk ingen rigtige problemer, udover at det tager en halv
dag for den gamle maskine at indlæse windows, bl.a. p.g.a. antivirusprogrammet.

> Er du *den* Benny?

Nej...desværre ikke

Mvh Benny A

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-12-03 00:27

In article <3fdb99a9$0$9798$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Benny Andersen wrote:
> Jeg har jo faktisk ingen rigtige problemer, udover at det tager en halv
> dag for den gamle maskine at indlæse windows, bl.a. p.g.a. antivirusprogrammet.

Har du prøvet ghost eller et ligende program?

Min maskine kan reinstalleres på et minut.

Et antivirus program brugere mere end et minut om dagen.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-12-03 01:28

"Christian E. Lysel" wrote:

> Har du prøvet ghost eller et ligende program?

Nu stod der, at det tog en halv dag at *indlæse* windows.
Så jeg kan ikke lige se, hvor ghost kommer ind i billedet.

> Min maskine kan reinstalleres på et minut.

Så må det enten være en lille installation, eller en
hurtig harddisk.

> Et antivirus program brugere mere end et minut om dagen.

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvor du vil hen med det.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-12-03 01:42

In article <3FDBAE7D.66A7DDE5@daimi.au.dk>, Kasper Dupont wrote:

> Nu stod der, at det tog en halv dag at *indlæse* windows.
> Så jeg kan ikke lige se, hvor ghost kommer ind i billedet.

Jeg læste hans indlæg som at han var træt af at reinstallere
windows, ikke at han havde et proformance problem med at
starte windows.

Det var mig der læste forkert.

> Så må det enten være en lille installation, eller en
> hurtig harddisk.

Windows 98, fuldt patchet, nogle tekst terminal klienter,
en browser.

Diverse andre programmer loades fra en filserver. I tilfælde af
dette er for sløvt har jeg zip-et installationerne, gemt en kopi
af applikations registeringsdatabasetræ.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-12-03 10:46

"Christian E. Lysel" wrote:

> [...]
> dette er for sløvt har jeg zip-et installationerne, gemt en kopi
> af applikations registeringsdatabasetræ.

Hvor meget tid bruger du på at vedligeholde de ting, det må vel
også med i beregningen når du sammenligner din løsning med AV
programmet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-12-03 13:07

In article <3FDC3155.FC0C7224@carftp.com>, Thomas Strandtoft wrote:
> Hvor meget tid bruger du på at vedligeholde de ting, det må vel
> også med i beregningen når du sammenligner din løsning med AV
> programmet..

Slet ikke, måske bruger jeg 5 min ekstra ved installation af
en ny applikation. Når den derefter skal reinstallere tager
det kortere tid (og kan udfører på flere maskiner), end
applikations egen installer.

Novell har lavet et program, så man kan distribuere applikationer
via ZenWorks.

Dette program fortæller mig hvad en applikations installer, har
ændret ved mit system, herefter er det trivielt at pakke en zip-fil
og eksportere registeringsdatabasetræet.

Samtidigt får jeg en viden omkring hvordan mine applikationer
opfører sig.

Hvis maskinen en dag ikke vil starte, eller jeg har mistanke til
at der er noget andet galt, booter jeg den fra et USB token, der
reinstallere maskinen.

Jeg fortrækker ovenstående frem for at nøjes med et signatur scanner
der kikker efter hvad producenten mener er en virus. Ud over
ovenstående forsøger jeg at holde min installation minimal og opdateret.

En anden maskine bruges til at teste nye applikationer, for at vurdere om
de er værd at installere. Denne opgave kunne man evt. også lade vmware
udfører.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-12-03 13:28

"Christian E. Lysel" wrote:

> Novell har lavet et program, så man kan distribuere applikationer
> via ZenWorks.

ZenWorks er temmeligt smart..

> [...]
> der kikker efter hvad producenten mener er en virus. Ud over
> ovenstående forsøger jeg at holde min installation minimal og opdateret.

Jo, men hjælper dig jo ikke hvis du allerede har fået reddet dig
en virus på det tidspunkt hvor du laver dit image..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-12-03 14:02

In article <3FDC5747.EAE0BCF1@carftp.com>, Thomas Strandtoft wrote:
> ZenWorks er temmeligt smart..

Jeg har ikke set noget bedre.

> Jo, men hjælper dig jo ikke hvis du allerede har fået reddet dig
> en virus på det tidspunkt hvor du laver dit image..

Enig. Typisk laver jeg mine images efter en reinstallation når jeg
køber PC'en. Installationen sker på et lukket netværk. Dette
"grund"-images bruges som udgangspunkt for evt. størrer ændringer
jeg måtte lave senere hen. Mit største problemmer nok i hvad
der sker hvis en angriber går efter mine ghost-images

Ligeledes hjælper det heller ikke at installere en
virus scanner på en inficeret maskine.

--
Mvh.
Christian E. Lysel