SQL "betinget" forespørgsel
Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-04-01 18:04

Hej,

Jeg har en tabel, hvor jeg bl.a. har flterne [titelID], [pris],
[tilbud] (ja/nej) og [tilbudspris].
Der er altså både oplysninger om pris og tilbudspris. Hvilken, der
gælder, bestemmes af ja/nej-feltet [tilbud].

Hvis jeg nu ønsker at definere en AktuelPris som enten [pris] eller
[tilbudspris] afhængigt af om ja/nej-feltet [tilbud] er sat eller ej,
hvordan gør man så det med SQL? (Hvis det kan lade sig gøre!)

Det skal bruges til ASP, så jeg kunne selvfølgelig udtrække det hele
og så lave noget if - then - else, men hvis det kunne gøres direkte i
SQL'en, ville det være noget lettere - og sikkert også spare
ressourcer - til glæde for alle

På forhånd tak,

Mvh. Jørn

XFUT: dk.edb.database,

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Nils Lastein

Dato : 18-04-01 20:26

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> wrote in message
> [...]
> [tilbudspris] afhængigt af om ja/nej-feltet [tilbud] er sat eller ej,
> hvordan gør man så det med SQL? (Hvis det kan lade sig gøre!)

Hvis jeg tilbud er "nej" er tilbudspris vel NULL og dermed kan du tillade
sig, at adderer tilbudspris og pris uanset hvilken situationer du er havnet
i?

Nils

--
netikette & citatteknik: http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-04-01 20:21

"Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg tilbud er "nej" er tilbudspris vel NULL og dermed kan du tillade
> sig, at adderer tilbudspris og pris uanset hvilken situationer du er
havnet
> i?

Hvis tilbud er "ja" og der både står en pris og tilbudspris så vil prisen jo
blive for høj.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-04-01 20:47

On Wed, 18 Apr 2001 21:25:31 +0200, "Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk>
wrote:

Hej Niels,

>Hvis jeg tilbud er "nej" er tilbudspris vel NULL og dermed kan du tillade
>sig, at adderer tilbudspris og pris uanset hvilken situationer du er havnet
>i?

Nej, tanken var, at man kan have tilbudspriser stående, og så aktivere
dem efter behov.
Desuden: Hvis titlen er på tilbud, så vil der jo både være en
normalpris og en tilbudspris, og at lægge dem sammen til AktuelPris
vil nok ikke gøre kunderne tilfredse

Mvh. Jørn

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-04-01 09:18

Nils Lastein wrote:

> [...]
> sig, at adderer tilbudspris og pris uanset hvilken situationer du er havnet

Gys. Aldrig, aldrig lave beregninger på felter, der *kan* være NULL.

5+NULL = NULL !

I temmelig mange systemer. Den slags skal man passe på med.

Til gengæld har de fleste systemer også en funktion i stil med isnull(X,
V), der returnerer V, hvis X er NULL.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Jakob Nilsson

Dato : 18-04-01 21:52

> [...]
> [tilbudspris] afhængigt af om ja/nej-feltet [tilbud] er sat eller ej,
> hvordan gør man så det med SQL? (Hvis det kan lade sig gøre!)

Er det noget i stil med dette du leder efter:

SELECT AktuelPris =
CASE Tilbud
WHEN 'Ja' THEN Tilbudspris
WHEN 'Nej' THEN Pris
END
FROM TableName

Mvh.
- Jakob

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-04-01 14:49

"Jakob Nilsson" <jakobnilsson@hotmail.com> wrote in message

> Er det noget i stil med dette du leder efter:
>
> SELECT AktuelPris =
> CASE Tilbud
> WHEN 'Ja' THEN Tilbudspris
> WHEN 'Nej' THEN Pris
> END
> FROM TableName

Hvis det er MSSQL Jørn arbejder med så er du tæt på
Jeg ville foretrække

SELECT AktuelPris =
CASE Tilbud
WHEN 'Ja' THEN Tilbudspris
ELSE Pris
END
FROM TableName

Men det er vel smag og behag
NB Konstruktionen virker kun med MSSQL

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Nilsson

Dato : 19-04-01 18:15

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message

> Hvis det er MSSQL Jørn arbejder med så er du tæt på
> Jeg ville foretrække

IMHO er jeg dead-on
Jeg undlod ELSE af "pædagogiske" årsager men jeg giver dig helt ret i at det
er den "pæneste" måde at strukturere sit statement på.

> NB Konstruktionen virker kun med MSSQL

Du har ret i at jeg burde have nævnt at eksemplet bygger på T-SQL og som
sådan kun virker under SQL Server (og Sybase).

For øvrigt mener jeg at der i SQL-99 er support for Control-of-Flow
statements som IF..THEN..ELSE og CASE - men jeg er ikke 100 % sikker.

Mvh.
- Jakob

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-04-01 00:31

On Thu, 19 Apr 2001 15:48:32 +0200, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hot.mail.com> wrote:

>Hvis det er MSSQL Jørn arbejder med så er du tæt på

Desværre er det MS Access97 - ellers tak for hjælpen (til jer begge).

Jeg landede foreløbig på at udtrække hele RS og så lave if - then -
else bagefter. Så må jeg få optimeret senere.

Mvh. Jørn

Fra : Nis Jørgensen

Dato : 21-04-01 12:00

On Fri, 20 Apr 2001 01:31:06 +0200, Jørn Andersen <jorn.a@email.dk> wrote:

>Desværre er det MS Access97 - ellers tak for hjælpen (til jer begge).

I Access kan du bruge:

SELECT Iif(Tilbud,Tilbudspris,Pris) As AktuelPris
FROM TableName

--
Med venlige hilsner

Nis Jørgensen, Albertslund

Actual code behavior may differ from intended.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-04-01 14:54

On Sat, 21 Apr 2001 12:59:58 +0200, Nis Jørgensen <nis@dkik.dk> wrote:

Hej Nis,

>I Access kan du bruge:
>
>SELECT Iif(Tilbud,Tilbudspris,Pris) As AktuelPris
>FROM TableName

Tak - det var lige den, jeg skulle bruge (tror jeg nok - jeg har kun
lige lavet en lyntest, da jeg skal ud af døren.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Kim Brandt Jensen /L~

Dato : 19-04-01 13:13

jorn.a@email.dk,Ny-Internet writes:
> [...]

>[tilbudspris] afhængigt af om ja/nej-feltet [tilbud] er sat eller ej,
>hvordan gør man så det med SQL? (Hvis det kan lade sig gøre!)

Hvis du vil gøre det i ren sql kan du bruge en union sætning:

Select Pris as aktuelpris from tabel
where titelid = @aktuelid and
tilbud = 'nej'
Union
Select Tilbudspris as aktuelpris from tabel
where titelid = @aktuelid and
tilbud = 'ja'

Med venlig hilsen

Kim Brandt Jensen