Forkert Character Encoding
Fra : Preben Andersen

Dato : 12-12-03 15:03

Med følgende doctype:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

får jeg følgende valideringsfejl:

"Sorry, I am unable to validate this document because on lines 38-39 it
contained one or more bytes that I cannot interpret as us-ascii (in other
words, the bytes found are not valid values in the specified Character
Encoding). Please check both the content of the file and the character
encoding indication."

på følgende linier:

&nbsp;<p>Dette er hjemmeside for <B>Horne Sommerlands
Grundejerforening</B>. På siden kan du finde en lang række relevante
oplysninger om området, tryk blot på menuerne i venstre side af skærmen.
Siden er først og fremmest lavet for de eksisterende grundejere, men også
lejere og interesserede købere vil kunne hente nyttige oplysninger her.

Jeg er ikke nogen ørn til html, men jeg er klar over, at det har noget at
gøre med de danske bogstaver æøå.
Hvad mangler jeg /har gjort forkert?

mvh
Preben

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-12-03 15:19

Preben Andersen wrote:

> [...]
> lejere og interesserede købere vil kunne hente nyttige oplysninger her.
>
> Jeg er ikke nogen ørn til html, men jeg er klar over, at det har noget at

Punkt 1.
Det er meget nemmere at forstå og hjælpe dig hvis du giver et link til et online eksempel.

Punkt 2.
Æø og å er tilladt med "iso-8859-1"
Så der er formodentlig noget andet, men svært at sige uden punkt 1.

For at rense teksten for ulovlige tegn, kan du prøve at klippe og klistre teksten over i en
almindelig notepad og så tilbage igen til din HTML-kode. Det er ikke sikkert at det virker, men
en forsøg værd.

Punkt 3.
Efter min mening bør du fjerne din XML-deklaration og benytte XHTML1.0 strict.

Hintzmann c",)

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-12-03 09:58

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> wrote in message

> [...]
teksten over i en
> almindelig notepad og så tilbage igen til din HTML-kode. Det er ikke

Der er ingen URL at henvise til, men klippe klistre hjalp, dog uden at jeg
fandt ud af, hvad der var galt. Tak for dit råd.

mvh
Preben