Fjerning av komponenter
Fra : Håkon Helgesen

Dato : 10-12-00 13:58

Hei !

Jeg har fjernet mange komponenter fra min maskin (dvs. OCX'er)
Men de dukker stadig opp i listen over komponenter når jeg starter
vb og velger components i project menyen. Er det mulig å finne disse
igjen i noen ini filer (de ligger ikke i VB.INI) eller i registeret. ?
Prøvde også med regsvr32/s/u "komponentnavn", men de dukker
stadig opp i lista.
Hva gjør jeg?

Julehilsen fra Håkon Helgesen

Fra : Tor-Erik Hagen

Dato : 10-12-00 17:38

"Håkon Helgesen" wrote in message
> [...]
> igjen i noen ini filer (de ligger ikke i VB.INI) eller i registeret. ?
> Prøvde også med regsvr32/s/u "komponentnavn", men de dukker

Det skal normalt holde å kjøre en regsvr32 /u <filnavn>

Det kan nok være lurt å la være å ha med s switchen
etter som man da får melding om hvordan det hele gikk.

Den meldingen man skal få da er "DllUnregister server succeded"

Dette må gjøres FØR man fjerner filen, etter som en annen fil med
samme navn ikke vil gi samme effekt. Det er en ID i hver av disse
som det ligger en referanse til i registeret, og denne endrer seg
ofte fra version til version. Og dette skaper også ofte dobble
referanser når man oppgraderer komponentene, dersom man ikke først
kjører unregister på ocx/dll filen før man legger inn den nye.

Dette kan nok være litt av problemet du har, at det er gamle
referanser i tillegg til referansen du nettopp fikk slettet
med regsvr32 /u

Somsagt ligger dette lagret i registeret, men det er langt
fra rett frem å fjerne dette manuelt. Det enkleste er nok å
bruke RegClean for å rydde i døde referanser i registeret.

Du kan bruke denne util'en til å sjekke registeret, lage en
fil med de endringene den ønsker å foreta, for så å ta en
titt på denne i notepad el. før du kjører den. Etter som det
hender en fjerner litt mer enn den skal.

Link til regclean:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q147/7/69.asp?RLD=30

Tor-Erik

---