Blødt vand ?
Fra : MichaelH

Dato : 18-04-01 16:11

Hej,

Jeg har købt en brugt ionbytter. Er der nogen som ved, hvor man kan få den
re-genereret ? Og hvor meget det koster ?
(måske er der en som ved, om "indmaden" i en ionbytter kan "gå i stykker" ?)

Er der nogen som ved, hvor man kan købe "færdig lavet" blødt vand ? Og hvor
meget det koster ?

Helst priser fra Københavns området...
(evt. også fra resten af DK, så jeg har noget at sammenligne med)

Mvh
Michael
PS. Hvis du vil maile til mig, skal "909mail.dk" rettes til "sol.dk"

Fra : Keyser Soze

Dato : 18-04-01 23:26

Du kan købe blødt vand, fremstillet via et omvendt osmoseanlæg, hos
"akvarieselskabet" på Åboulevarden i København
http://www.akvarieselskabet.dk.
Prisen husker jeg (vist) ikke, men mener det er omkring 1,50 kr/liter.
Overvej om det ikke hurtigt er langt billigere at købe et nyt
osmoseanlæg til et par tusind.

Keyser Soze

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-01 00:33

Keyser Soze <michmormik@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> Prisen husker jeg (vist) ikke, men mener det er omkring 1,50 kr/liter.
> Overvej om det ikke hurtigt er langt billigere at købe et nyt

Det kan da godt være at der skal rigtigt mange liter vand til før end det
er billigere selv at lave det.
Der er bare et meget stort MEN, transporten samt at dunken måske skal
slæbes op
på 4-5 sal!

Iøvrigt koster et osmose anlæg ikke nødvendigvis et par tusind kroner.

Carsten

Fra : MichaelH

Dato : 19-04-01 17:09

Grunden til at jeg ville bruge en I/E (ion-bytter), er at der ikke er noget
vandspild.
Jeg har læst, at man med et R/O (omvendt osmose) anlæg, får ca. 20-50 liter
blødt vand ud af 100 liter. Det giver 50-80 liter direkte i kloaken.
Det er da noget af et vandspild ! (kan "kloak-vandet" bruges til andet ?)

Jeg har prøvet at regne lidt på forskellen mellem I/E og R/O:
En I/E skal regenereres efter ca. 600L. Det koster 741,- (hos
PlanteImporten).
En R/O skal have skiftet kul- og for-filter skiftet efter ½-1 års konstant
brug (i flg. AkvarieSelskabet). Det er mindst 27000L. ved konstant brug
(150L. om dagen).

1 m3 (1000L.) koster ca. 33,-

D.v.s.
600L. med I/E koster 760,- (741 for re-generering + 19 for vandet)
600L. med R/O koster 115,- (for 20L. ud af 100L.+ et R/O anlæg).

Jeg se fordelen ved R/O, hvis ovenstående udregning er korrekt...

(Så er 1,50 kr/liter da MEGET + man skal slæbe det :)

Hvordan "slipper" man for at give et par tusind kroner for et R/O anlæg ?

Mvh
Michael

Tidligere meddelelser

Fra : ole larsen

Dato : 19-04-01 17:41

MichaelH skrev i meddelelsen ...
> [...]
>blødt vand ud af 100 liter. Det giver 50-80 liter direkte i kloaken.
>Det er da noget af et vandspild ! (kan "kloak-vandet" bruges til andet ?)

Ja, det kan.
Og du mister ca. 80 % !, så ud af 100 L vinder du (måske) 20 L.

En ionbytter kan være mange forskellige ting - kan være beregnet til at
bytte forskellige ioner.

Prøv at læse Avifaunas 2000 katalog, hvor jeg uden mit vidende er benyttet
som kilde til forklaring af Kati S, og mail evt. med angivelse af hvad du
stræber imod.

emailadresseermugglerpunktumworldonlinepunktumdk

Ole

Fra : Kent Christensen

Dato : 19-04-01 22:59

"MichaelH" <michaelh@909mail.dk> skrev i en meddelelse news:r7iD6.128$ua2.19425@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Er der nogen som ved, hvor man kan købe "færdig lavet" blødt vand ? Og hvor

Hej Michael

Du bør kunne købe blødt (deminiraliseret) vand hos svømmehallerne i Danmark.
De bruger selvsagt meget store mængder blødt vand. Du kan sikkert få det til en
meget billig penge (?) .

Vh
Kent