fsb på cpu og ram
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-12-03 17:11

En kammerat har nogle problemer med en pc han er ved at bygge. MB er asus
a7v333 i version 1.04. Han har købt en cpu på 2600 mhz som kører fsb på 333
mhz.
I følge asus understøtter dette kort ikke mere end 266 mhz på cpu, idet det
skal være version 2.0 for at understøtte 333.
Han købte også noget 333 mhz ram og forsøgte så at installere win xp men den
stoppede hver gang lige efter at installation startede. Rammer ser ud til at
virke i en anden pc. Så satte han noget 266 mhz ram i og fik installeret,
men den virker stadig ustabil. Bios giver en eller anden advarsel om cpu på
333.
FSB på cpu og ram behøver vel ikke være den samme og har vel som sådan ingen
betydning for performance? MB kan jo bruge 333 ram mod 266 cpu?
Kan man klokke de 333 mhz ned på cpu via bios?
Eller skal han opgive og finde en cpu på max 266 mhz??

Kurt

Fra : Martin Møller

Dato : 10-12-03 22:44

Er det virkelig sandt at ikke alle A7V333 bundkort understøtter 333 mhz CPU,
den information har jeg aldrig set. Er de ikke alle basseret på VIA's KT333
chipset?

På ASUS hjemmeside kan jeg ikke finde MB version A7V333 men kun A7V333-x.
Hvad er forskellen mellem disse boards.

Fra : Martin Møller

Dato : 10-12-03 23:05

OK har nu fundet A7V333, og under bios updates står flg:

BIOS 1015
Support Althon XP 2600+ CPU.
Support FSB 333 MHz CPU.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-12-03 23:23

"Martin Møller" <Lyngby@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> OK har nu fundet A7V333, og under bios updates står flg:
>
> BIOS 1015
> Support Althon XP 2600+ CPU.
> Support FSB 333 MHz CPU.

Jo, men det gælder kun for version 2.0, som jeg skrev. Hvis du er inde på
deres cpu support side,
http://www.asus.com.tw/support/english/techref/guide/cpusupport.aspx
så kan du i Keyword skrive a7v333
og i search result vælger du så igen a7v333
Så vil du kunne se, hvilke cpu.er de forskellige versioner af mb
understøtter. Alle de cpu.er som kører med 333 kræver version 2.
Hvis du vælger at søge via cpu navnet, så prøv at søge efter athlon xp i
første kriterie og f.eks. thorougbred 2600 333 i andet kriterie, så vil du
på listen over mb som understøtter den også kunne se, at der kræves v 2.0
for at den understøttes.

Kurt

Fra : JK

Dato : 11-12-03 09:28

On Wed, 10 Dec 2003 17:10:30 +0100, "Kurt B. Andersen"
> [...]

>Kan man klokke de 333 mhz ned på cpu via bios?
>Eller skal han opgive og finde en cpu på max 266 mhz??

Det må vel være en 2600+ cpu, du mener. Den kører 2083 MHz.
12.5x166=2083.

AMD sælger ikke cpu'er med 2600 MHz.

Nå, men opsættes den cpu til 12.5x133=1666 MHz

Ram må gerne være 333 MHz ram. Det er bedst. Det kan sagtens køre
langsommere, skift ikke ram for det.

Windows XP kan ikke tillade sig at brokke sig, hvis den opsættes som
1666 MHz cpu, det er vist 2000+ det hedder.

Dernæst er det da en interessant opgave at få den cpu til at køre
fsb166. Det skulle da kunne sættes op i bios.

Kan man køre bundkortet i jumper mode ?

Læs manualen til bundkortet.

Hvis cpu'en er ulåst, kan man også skifte multiplier.

133 x 15.5 = 2066 MHz er ret tæt på 2083. Eller man kan give den 16x.

Så undrer du dig nok over, at jeg regner med 133 og 166. Det skyldes
DDR faktoren 2x. fsb266 og fsb333 er sådan set ikke bundkortets fsb,
den er halv så stor. DDR står jo for double data ram, en faktor 2x.

mvh

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-12-03 23:38

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> Det må vel være en 2600+ cpu, du mener. Den kører 2083 MHz.
> 12.5x166=2083.

Ja
> [...]
>
> Windows XP kan ikke tillade sig at brokke sig, hvis den opsættes som
> 1666 MHz cpu, det er vist 2000+ det hedder.

Ergo vil den køre lige så stærk med en 2000+ processor

> Dernæst er det da en interessant opgave at få den cpu til at køre
> fsb166. Det skulle da kunne sættes op i bios.
>
> Kan man køre bundkortet i jumper mode ?

Der er frit valg, om man vil aktivere en switch på bundkortet, således at
man via den sætter fsb, eller man vil køre jumperfree og sætte via bios. I
bios kan man også vælge mellem auto og manual. Han har vist kun prøvet auto.

> Læs manualen til bundkortet.
>
> Hvis cpu'en er ulåst, kan man også skifte multiplier.
>
> 133 x 15.5 = 2066 MHz er ret tæt på 2083. Eller man kan give den 16x.

Vi ved ikke om den er låst eller ej. Hvor kan man finde ud af det??

> [...]
> DDR faktoren 2x. fsb266 og fsb333 er sådan set ikke bundkortets fsb,
> den er halv så stor. DDR står jo for double data ram, en faktor 2x.

Tak for svaret. Vi eksperimenterer lidt videre. Foreløbig har han nu lånt en
2000+ af mig, således at det med sikkerhed kan konstateres, at det er cpu
der gør den ustabil.
Hvis det er tilfældet vil han nok beholde den, og jeg skal så låne hans
2600+, idet jeg tilfældigvis har en pc med samme bundkort, men i rev. 2.0,
som skulle understøtte denne cpu. Den kører p.t. med en 1800+, som jeg så
evt. kan flytte over i en anden pc jeg har.
Derved bliver alle måske lidt glade, idet han i det mindste får sin til at
virke, og jeg får min til at være lidt hurtigere
Men tak for svaret.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-12-03 21:18

Nu har jeg så fået cpu.en med hjem og sat den i min egen pc, som altså er
version 2 og med bios 1017. Det kører absolut ikke, idet den er meget
ustabil og lukker både programmer, spil og får konflikter med grafikkortet
og også kan finde på at lukke ned og genstarte, når den kører som 2083 mhz.
Når jeg sætter den ned til 1667 kører den tilsyneladende problemløst.
Det stilles i bios, hvor man kan vælge Manuel, 1250, 1667 og 2083.
Når den står til 2083, kan jeg se, at den står som
CPU Frequency Multiple 12,5x
CPU/PCI Frequency (MHZ) 166/33

I højre side står der så med rødt:
Caution: System memory can only operate at frequency higher than or equal to
CPU front side bus frequency, please make sure the DRAM maximum frequency is
not less than 333 MHz.

Det har jeg prøvet at tyde flere gange, men er ikke nået til et endeligt
resultat. Skal ram være på 333 mhz (bruger p.t. 266 mhz).
Er system memory lig med ram kredsene? For så står der jo, at frekvensen
skal være lig med eller højere end fsb på cpu, som her er 333.
Lidt forvirret er jeg, da jeg ikke troede at de absolut skulle være ens.

Kurt