Selvstændig og dagpenge
Fra : JS

Dato : 10-12-03 08:48

Jeg er studerende og har et lille konsultenfirma ved siden af. Jeg er ikke
momstegistreret.
Hvordan er reglerne mht dagpenge, hvis jeg bliver færdig med min uddannelse
pr. 1. august 2004. Hvilken indflydelse får min sideindtægt herpå og kan jeg
fortsætte firmaet og få supplerende dagpenge, eller kan jeg sige at firmaet
er lukket ned pr. 1.8.04? Det er jo ikke direkte registreret nogen steder...

Gode råd ønskes!

Mvh. JS

Fra : David T. Metz

Dato : 10-12-03 14:20

JS skriblede:
> [...]
> dagpenge, eller kan jeg sige at firmaet er lukket ned pr. 1.8.04? Det
> er jo ikke direkte registreret nogen steder...

Dengang jeg selv blev færdig (1994) var jeg i en lignende situation, dog var
jeg momsregistreret. Dengang fungerede det sådan, at hvis jeg kunne
argumentere for at jeg kunne varetage aktiviteterne i firmaet uden for alm.
arbejdstid (dvs. om aftenen og i weekender) så var jeg stadig
dagpengeberettiget - selvfølgelig med modregning af de timer jeg evt.
fakturerede i firmaet. Det var noget med nogle regler for "hobbyvirksomhed"
eller "bibeskæftigelse" eller noget i den retning. Som så meget andet kan
det dog være lavet om siden da.

Hvis du ikke er registreret (i cvr) har du formelt set ikke et firma -
såvidt jeg har forstået. Så har du bare været honorarlønnet og så skulle der
ikke være problemer. Du kan tale med a-kassen om det når den tid kommer, men
vær forberedt på at det kan tage noget tid at få dem til at forstå det ...

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-12-03 16:04

JS wrote in Message-ID: <3fd6cfa8$0$17613$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

> [...]
> herpå og kan jeg fortsætte firmaet og få supplerende dagpenge, eller
> kan jeg sige at firmaet er lukket ned pr. 1.8.04? Det er jo ikke

Det er som David siger.

Men vær opmærksom på at dagpengeperioden hvis man har firma som
bibeskæftigelse er på maks 1,5 år, i modsætning til hvis man ikke har,
hvor den er 4 år.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 15-12-03 08:21

Du kunne jo kontakte de selvstændiges fagforening og høre dem ad ?
http://www.ase.dk/
Mvh
Rene

Fra : David T. Metz

Dato : 15-12-03 16:48

Rene Frederiksen skriblede:
> Du kunne jo kontakte de selvstændiges fagforening og høre dem ad ?
> http://www.ase.dk/

Det er en a-kasse(!) og så er det jo ikke sikkert det er relevant for JS,
hvis han vil opretholde sin evt. ret til dimmitendsats.