Fuglebrættet.
Fra : Martin og Christina

Dato : 09-12-03 14:20

Hej NG.

Jeg sidder her ved mit skrivebord og laver fagteknik, og jeg kan kigge ud på
mit haveskur, hvorpå jeg har hængt nogle fuglekugler, på jorden har jeg
spredt nogle vildtfuglefrø, men alligevel er det musvitten der domininerer,
og andre fugle bliver jaget bort.
10 meter fra mit vindue, ligger der et fugleresevat, og jeg har op til flere
gange oberveret mange forskellige arter end blot musvitten.
Vi har jævnligt besøg af halemejser, sortmejser, blåmejser, gærdesmutten og
nogle andre småfugle som jeg ikke kender.
Hvad kan jeg gøre / ændre ved mit foderarragement for at kunne lokke andre
fugle til, uden at skulle snyde musvitten for foder.

Jeg har gentagende gange overvejet at købe et foderbræt, men det idylliske
billede jeg har, om at det sidder en solsort, musvit og en hel del andre
fugle på brættet og tager for sig, bliver lidt ødelagt når jeg kan sidde og
betragte den eller utrolig yndige musvit, terroriserer andre fugle.

Håber på nogle gode råd.

Martin

Fra : Erik Agertoft

Dato : 10-12-03 17:32

On Tue, 9 Dec 2003 14:19:56 +0100, "Martin og Christina"
<HarregaardREMOVE@tdcadsl.dk> wrote:

>Håber på nogle gode råd.

Jeg tror, jeg har et, jeg bruger det i hvert fald selv........

Køb en plastsilo, og fyld op med solsikkefrø.

Så vil musvitten blive beskæftiget med at hente frø i plastsiloen,
flyve i skjul med det og æde det, vende tilbage til plastsiloen osv
osv mens de andre fugle kan få fred på jorden og på fedtkuglerne.

Der er billeder af plastsiloerne m.m. her:
http://home24.inet.tele.dk/agni/andre/foderpladsen.htm

Venlig hilsen
Erik

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 14-12-03 15:21

Martin og Christina wrote:
> [...]
> Hvad kan jeg gøre / ændre ved mit foderarragement for at kunne lokke
> andre fugle til, uden at skulle snyde musvitten for foder.

Hvis du vil gøre lidt ud af det, vil jeg anbefale mindst to
foderbeholdere; en til solsikkefrø tilsat en håndfuld hampefrø, og en
beholder til en god vildfulgefoder-blanding. Sammen med foderbolde er
det godt for de forskellige småfugle.

Nogle fugle bruger ikke ophængt foder, men fouragerer udelukkende på
jorden. Spred derfor også lidt foder på jorden hvor du kan se det fra
vinduet, så f.eks. jernspurv, bogfinke og rødhals har lidt at komme
efter. Lidt større fugle som solsort, skovskade og sjagger er ikke så
meget til korn og frø, men æbler er gode til dem. Jeg plejer at skære
æbler over i halve, og så lægge dem på jorden med alt frugtkødet opad.
Det sparer fuglene selv at prikke skindet på æblet op, og sikrer en
bedre udnyttelse af det.

Hvis du investerer i et stort åbent fuglebræt kan du også lægge lidt
køkkenaffald som fedt og skræller, æbleskrog o.lign. Dog skal man
passe lidt på rotter og ræve hvis man gør dette; brættet skal da være
højt oppe.

> [...]
> hel del andre fugle på brættet og tager for sig, bliver lidt ødelagt
> når jeg kan sidde og betragte den eller utrolig yndige musvit,

He-he, hjemme hos mig er det grønirisk der er bøller. De sidder og
dominerer solsikkefrøene, og er meget aggresive overfor andre gæster.
En stor flok grå- og skovspurve hænger som regel på vildfuglefoderet.
Musvitter og blåmejser må så nøjes med foderboldene, selvom
musvitterne engang imellem kan flyve hen og nuppe et solsikkekorn uden
overhovedet at lande hos grøniriskerne.

> Håber på nogle gode råd.

Bedre sent end aldrig.

mvh