Ramme om <TR>
Fra : PB

Dato : 08-12-03 22:19

Hej

Jeg forsøger at lave en ramme på en <TR> med CSS, men jeg kan ikke få
det til at virke. Jeg kan lave ramme om en hel tabel, og jeg kan sætte
ramme på mine <TD>'er men ikke en <TR> ?? Kan det ikke lade sig gøre?

hilsen Peter

Fra : Christian

Dato : 09-12-03 07:57

PB wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> det til at virke. Jeg kan lave ramme om en hel tabel, og jeg kan sætte
> ramme på mine <TD>'er men ikke en <TR> ?? Kan det ikke lade sig gøre?

ramme {border: 1px solid black; }

--

Christian
www.fun-online.tk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-12-03 09:47

Christian skrev:

> [...]

ikke direkte, nej (i hvert fald virker Christians forslag ikke i nogen
af mine browsere - jeg har forsøgt på øverste af de tre rækker i
tabellen på <http://www.garion.dk/webdesign/>.

Til gengæld kan det gøres lidt snildt med td'erne:

i kode:

i style:

   /* Vi laver en fællesdefinition for rækken, som vi så udvider for
venstre og højre kolonne som skal have yderkant på. */

   .rammeRK td{ /* definer for hele rækkens td'er */
    border-width: 1px 0 1px 0; /* rækkefølge: top - højre - bund -
venstre. Her er så sat top og bund, så kan siderne tilføjes */
    border-color: red;
    border-style: solid;
   }
   td.rammeV{ /* 'td.' er nødvendigt for at sikre nærhedsprincippet om at
nærmeste CSS-deklaration gælder */
    border-width: 1px 0 1px 1px;
   }
   td.rammeH{
    border-width: 1px 1px 1px 0;
   }

'0' er det eneste mål som ikke behøver px/em/osv fordi det er
underordnet hvad der ikke skal måles nogen af.

Det er helt korrekt at man også kan skrive border-definitioner som
Christian gjorde det:
border: 1px solid black;
- den anden måde gør det bare kortere i den her sammenhæng.

Der er derudover en del om at lege med tabel-css her:
<http://html-faq.dk/2006.asp>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : PB

Dato : 11-12-03 01:13

Hej Jesper

Jaah, det er jo rigtigt, men det kunne jo være, at det kunne gøres
uden at 'snyde'. Din løsning mangler bare lige en CELLSPACING=0 for at
fjerne mellemrummene, der bliver hvor de lodrette streger skulle have
været.

Din .rammeRK TD var ny for mig - så lærte jeg igen noget nyt.

Tak for svaret.

Peter

Fra : PB

Dato : 11-12-03 01:03

Næh, det virker ikke her hos mig (ie6)

Nedenstående burde virke, skulle jeg synes:

style="border: 1px solid black;" virker fint nok i både en <TD> og i
en <TABLE>

???

mvh Peter