Nye huse
Fra : E. Jensen

Dato : 08-12-03 11:36

Når jeg kører forbi nybyggerier, bemærker jeg at så godt som alle har en
indermur bestående af betonelementer. Er det sundt for indemiljøet ? Skal
man lufte mere ud i disse "beton"-huse, end i huse der har en muret indermur
? Eller er det tilstrækkeligt, at man har de aflange ventilationshuller i
vinduerne ?

mvh E

Fra : anders majland

Dato : 08-12-03 12:59

> [...]
> ? Skal man lufte mere ud i disse "beton"-huse, end i huse der har en
> muret indermur ? Eller er det tilstrækkeligt, at man har de aflange

Jeg tror det er stort set ligegyldigt hvilken indermur der er. Der er jo
yderligere et tykt lag isolering mod ydermuren og idag bygger man så tæt
at udluftningen skal ske igennem de dertil indrettede kanaler. Kravet
til ventilationsåbninger er ret voldsomt (når man står og skal lave
huller i en gammel mur til det og det kræver ret store vinduer at få
plads til tilstrækkeligt ventilation i vinduerne.

/A

Fra : TG4600

Dato : 08-12-03 13:16

"E. Jensen" <FjernMigebbehoegjensenFjernMig@hotmail.com> wrote in message
> [...]
indermur
> ? Eller er det tilstrækkeligt, at man har de aflange ventilationshuller i

Jeg er ved at få bygget, og det er rigtigt at det ligner beton-elementer på
mange nye huse. Mit hus opbygges i gasbeton indvendig, jeg tror dog ikke at
det gør den store forskel. Men generelt kan man sige at nye huse er _meget_
tætte, og man skal være opmærksom på at lufte tilstrækkeligt ud. Jeg får fra
starten etableret udsugning fra alle rum, og forventer at det, sammen med
ventilationsklapper i vinduerne, kan klare det meste af udluftningen. Men
det er nok ikke nogen skade til at lufte ud i fem minutter engang i mellem

<TG