Udvidelse af XHTML
Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 08-12-03 11:08

Hej NG

I XHMTL kan man umiddelbart ikke bare lave sine egne attributter, men hvad hvis man bruger et
namespace ligesom i XML ?

Jeg overvejet at lave et namespace (ex. xmlns:mha="test.xsd") på html-elementet.

Og f.eks. tilføje attributten "author" på p elementet. Nedenstående er bare et simpelt fiktivt
eksempel.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<head>
<title>...</title>
</head>

- Hvis man kan er det så html-elementet så det rigtige sted at tilføje namespace't ?

- Bør man benytte schema (XSD) eller doctype (DTD) ?

- Hvordan får man fat i author fra javascript ?

- Bør dokumentet have en XML-dekleration ?

- Bør man benytte XHTML1.1 ?

Håber at der er nogen der kan svare på mine spørgsmål, et link eller blot har en mening om dem.

Hintzmann c",)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-12-03 19:43

Se inline.

On Mon, 08 Dec 2003 11:08:27 +0100, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.dk> wrote:

>I XHMTL kan man umiddelbart ikke bare lave sine egne attributter, men hvad hvis man bruger et
>namespace ligesom i XML ?

Burde virke fint.
>- Hvis man kan er det så html-elementet så det rigtige sted at tilføje namespace't ?

Fra W3C:
3.1.2. Using XHTML with other namespaces
The XHTML namespace may be used with other XML namespaces as per
[XMLNS], although such documents are not strictly conforming XHTML 1.0
documents as defined above. Work by W3C is addressing ways to specify
conformance for documents involving multiple namespaces. For an
example, see [XHTML+MathML].

The following example shows the way in which XHTML 1.0 could be used
in conjunction with the MathML Recommendation:

<head>
<title>A Math Example</title>
</head>
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML">
<apply> <log/>
<logbase>
<cn> 3 </cn>
</logbase>
<ci> x </ci>
</apply>
</math>

>- Bør man benytte schema (XSD) eller doctype (DTD) ?

Schema er mere komplext så har du ikke brug for det, så hold dig til
en DTD.

>- Bør dokumentet have en XML-dekleration ?

W3C fraråder det.

>- Bør man benytte XHTML1.1 ?

Bestemt ikke. Støtten i nuværende browsere er minimal. Specielt i IE
er den fraværende og da IE står for over 90% af browsermarkedet kan du
nok ikke tillade dig at se bort fra den.

Link: http://www.w3.org/TR/xhtml1/

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-12-03 14:38

Jens Peter Karlsen wrote:

> Burde virke fint.

[snip en masse godt]

Hej Jens

Tak for dit gode svar.
Jeg er også faldet over følgende artikel på ALA, som også har hjulpet mig en del.
http://www.alistapart.com/articles/inlinexml/

Hintzmann c",)