frontespise
Fra : Allig8or

Dato : 08-12-03 07:39

Min kone er i gang med en opgave om "Klunketiden"
under arbejdet er hun faldet over et ord "frontespise"
Det drejer sig om at ,der blev bygget huse eller gåde
med sådan en tingest på...
Men hvad dælen er det...?
Søgning på Google,giver kun 2 hits,
det ene er fra den artikel,hun har sakset fra,den anden er fra noget med en
tilstandsrapport.
Jeg har googlet på bygninger o. lig. i over 1 time uden held...

PLZ.......

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 08-12-03 07:45

On Mon, 8 Dec 2003 07:38:45 +0100, "Allig8or" <no@no.no> wrote:

> [...]
>tilstandsrapport.
>Jeg har googlet på bygninger o. lig. i over 1 time uden held...

Mon ikke det er sådan en her:
http://www.ohs-stuk.dk/html/pic1.html

Frontespice:
Gavlformet fremspring på en bygnings forside. Frontgavl, fronton eller
frontspids bruges i øvrigt i flæng med f.

Fra : Allig8or

Dato : 08-12-03 10:25

kelds@ofir.dk wrote:

> [...]
> Gavlformet fremspring på en bygnings forside. Frontgavl, fronton eller
> frontspids bruges i øvrigt i flæng med f.
Takker mange for svar,det er nu første gang,Google ikke kunne komme op,med
noget brugbart

Fra : Jesper Bach

Dato : 08-12-03 16:13

> Takker mange for svar,det er nu første gang,Google ikke kunne komme op,med
> [...]
Monikke du har stavet forkert, da min google kommer op med kelds link på en
flot 2. plads ?

Jesper

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-12-03 20:42

"Jesper Bach" skrev i en meddelelse

> Monikke du har stavet forkert, da min google kommer op med kelds link på
en
> flot 2. plads ?

Det staves med et - i - i midten. Altså "frontispice" og er som regel
en meget stor kvist, der altså kan se ud som en gavl.

Ruth

Fra : Niels Jensen

Dato : 27-12-03 13:22

Ifølge lademans fremmedordbog er frontispice "trekantet eller fladbuet
gavlfeldt, omsluttet af gesimser" Bemærk en anden stavemåde!
med hilsen Niels