Blister og blegner
Fra : Linnea

Dato : 06-12-03 17:07

Min søn på to år har siden i går eftermiddags klaget når han får noget i
munden. Ikke hver gang og ikke hele tiden men pludselig bliver han meget
ulykkelig. Det gælder både når han spiser og drikker.

Nu er det lykkedes mig at konstatere hvert fald een blegne på indersiden af
hans overlæbe. Kan det virkelig gøre så ondt og gøre ham så ulykkelig?
Har nogen af jer en ide om hvor lang tid sådanne bæster generer? Og har I
nogle forslag til hvad man kan gøre for at lindre barnet?

Mange hilsner
Anette Linnea

Fra : Tine Andersen

Dato : 06-12-03 17:49

"Linnea" <linneanospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har nogen af jer en ide om hvor lang tid sådanne bæster generer? Og har I
> nogle forslag til hvad man kan gøre for at lindre barnet?

De gør ondt af H til. Det er faktisk slet ikke til hverken at spise eller
tale, hvis den sidder uheldigt. Gå på apoteket og spørg, om de har noget
lokalbedøvende, der tager det. Hos mig tager de 5-6 dage, før de er væk. Min
søn har muligvis haft en en enkelt gang. Det tog ikke helt så mange dage.

Tine

Fra : Nielsen

Dato : 06-12-03 17:51

> [...]
> Har nogen af jer en ide om hvor lang tid sådanne bæster generer? Og har I
> nogle forslag til hvad man kan gøre for at lindre barnet?

Min erfaring siger 1 uge før den ikke gør ondt mere, og den gør VIRKELIG
ondt .

Der er ikke så meget at gøre ved det, men forebyggende kan man anvende
Zendium tandpasta.

vh
Lisbeth

Fra : Tine Andersen

Dato : 06-12-03 18:31

"Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ondt .
>
> Der er ikke så meget at gøre ved det, men forebyggende kan man anvende

Mine kommer altid, hvis tandbørsten er smuttet og har ramt tandkødet. Vips -
tre dage, så er den der. Så pas på, når du børster tænder på ungersvenden.

Tine

Fra : C. Saxtorph

Dato : 06-12-03 20:41

> [...]
> Har nogen af jer en ide om hvor lang tid sådanne bæster generer? Og har I
> nogle forslag til hvad man kan gøre for at lindre barnet?

Hej Linnea

Jeg har ofte haft held med at duppe forsigtigt med klorhexidin på en
vatpind,
det har forkortet udbrudet.

hel og lykke

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 21:21

> Nu er det lykkedes mig at konstatere hvert fald een blegne på indersiden
af
> hans overlæbe. Kan det virkelig gøre så ondt og gøre ham så ulykkelig?

Er han ellers syg, feber snue ?? har han udslet på håndflader og fodsåler..?
Der findes en sygdom der hedder Hånd-fod-mundsygdommen som er et virus. Den
viser sig ved pletter på håndflader og forsåler evt med små blærer på.
Derudover er der så mundbetændelse...Frygtelig sygdom. Min søn på 2½ havde
det for et par mdr. siden og det varede i ca. 1 uge. Udslettet i hænder og
på fødderne var ikke meget men mund-blisterne var der mange af. Overlæben
var helt hævet og han snakkede helst ikke. Han spiste intet i 4 dage og kun
lidt de andre dage. Og det gjorde bare ondt. Jeg har hørt at de fleste har
mest det i munden...Hold øje med det da det starter lidt...og bliver værre.
Men det er jo ikke sikkert at det er det.....
Mange hilsner Cecilie

Fra : Rikke Mors

Dato : 08-12-03 10:32

Cecilie Lytchoff Grønbech wrote:

> [...]
> viser sig ved pletter på håndflader og forsåler evt med små blærer på.
> Derudover er der så mundbetændelse...Frygtelig sygdom.

Ja og er det det, så smitter det - også til voksne så vær opmærksom på
hygiejnen - ekstra håndvaskning osv. Det er meget ubehageligt også for
voksne. Jeg selv fik det samtidig med min søn, som dengang var omkring
et år. Jeg kunne ikke spise fast føde i over en uge og måtte nøjes med
yoghurt og vanilleis (lidt godt er der da ved det!). Hold godt øje med
om blisterne breder sig ned i svælget da det så kan blive svært at
trække vejret og giv så barnet masser at drikke og fortrinsvist kolde,
bløde/flydende ting at spise. Kulden fra is bedøver lidt så det er
nemmere at få ned, mens varm suppe fx brænder afsindigt i de følsomme
områder.

God bedring
Rikke Mors

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 09-12-03 15:00

> Har nogen af jer en ide om hvor lang tid sådanne bæster generer? Og har I
> nogle forslag til hvad man kan gøre for at lindre barnet?
>
> Mange hilsner
> Anette Linnea

Jeg havde i mine unge år mange blister, efter jeg begyndte at bruge zendium
lægger jeg ikke mærke til det, selv når jeg har bidt mig selv i munden,
mærker jeg ikke noget til det næste dag.

Jeg ved ikke om man kan bruge den normale zendium til børn, eller om der er
en speciel børne zendium.

Men med mindre der er noget direkte skadeligt før børn i den, ville jeg
begynde at give barnet det, da det må være utroligt belastende både for
barnet og dig.

Mvh.
Lars Helmer Andersen

Fra : Rikke & Brian

Dato : 09-12-03 19:07

Hej Anette.

Noget af det bedste at bruge er Dansk Vand.

Mvh. Rikke.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-12-03 13:42

"Linnea" <linneanospam@mail.dk> wrote in news:3fd1fe99$0$9733
> [...]

> Har nogen af jer en ide om hvor lang tid sådanne bæster generer? Og har I
> nogle forslag til hvad man kan gøre for at lindre barnet?

Ingen erfaringer fra børn, men kun erfaringer fra mig selv. Blister kan være
så smertefulde og irriterende, at man føler stort ubehag ved at spise og
drikke og i visse tilfælde bliver jeg faktisk også vrissen og generelt utilpas
fordi de er så ubehaglige, så ja, det er slemt

En masse andre indlæg omkring blister her -> http://groups.google.com/groups?
hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=blister+group%3Adk.*&sa=N&tab=wg

For mig er mundhygienje vejen til at mindske generne og forkorte udbruddet.
Under et udbrud børster jeg tænder mindst 4-5 gange om dagen med Zendium
(bedst) eller alm. tandpasta - det bedøver også i kortere tid..

Som allerede skrevet så hjælper boblerne i dansk vand med at bedøve smerterne.
Sodavand, slik og søde sager er med til at forværre det.

Jeg spiser 3 Longo Vital vitaminer til morgenmad og til frokost under et
udbrud. De skulle ifølge forskning fra tandlægehøjskolen i Kbh. have en
gavnlig effekt på blister - de virker også på mig

Jeg har forsøgt med klorhexidinopløsning men det virkede ikke på mig og jeg
kan ikke anbefales at bruge ufortyndet klorhexidin, da huden i mundhulen er
sart.

Hos mig er årsagerne: Stress, for meget kaffe, cola, slik eller usund mad.

Anyway, ovenstående er blot mine erfaringer, håber at du kan bruge dem til
noget.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Rikke & Brian

Dato : 15-12-03 18:54

Det med Longo Vital passer. Min bedstemor har fået det anbefalet af en
niece, som faktisk er hende, der har stået for forskningen. Og det hjælper,
skulle jeg hilse og sige.

Hilsen Rikke.