Endelri guppy med siamesik tvilling eller ~
Fra : Kjeld Olesen

Dato : 06-12-03 16:40

Da jeg havde fået disse Endleri guppier hjem trode jeg først denne han havde
karpelus, men et kig gennem forstørrelsesglas viste at dette ikke er
tilfældet. Det ligner snarere en svulst eller en siamesisk tvilling - nogen
bud?

Billedlink 180 kb
http://www.acapixus.dk/temp/P_endleri.JPG

mvh/Kjeld Olesen

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-12-03 17:38

"Kjeld Olesen" <kol.nospam@crc.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> karpelus, men et kig gennem forstørrelsesglas viste at dette ikke er
> tilfældet. Det ligner snarere en svulst eller en siamesisk tvilling -

Ud fra det billed er det ikke let at sige noget andet end der er et eller
andet som ikke skulle være der.
Synes det ser ud til at der er nogle lange tråde fra "svulsten", eller
det er måske bare et par hår?

Carsten

Fra : Jesper Buch

Dato : 06-12-03 19:55

> [...]
eller
> andet som ikke skulle være der.
> Synes det ser ud til at der er nogle lange tråde fra "svulsten", eller

Syns mere det liger en sund fisk som står foran et eller andet !! Altså
billedet snyder øjet.

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 06-12-03 22:38

> Syns mere det liger en sund fisk som står foran et eller andet !! Altså
> billedet snyder øjet

Det er ikke tilfældet. Dimsen på bugen er virkelig nok. Der er melanophoer
på, så der er altså guppy hud over. De tråde Carsten hentyder til ligner
nærmest finnestråler på nogle andre billeder, men det er rigtigt at det er
svært at se noget ud fra billedet. Jeg må prøve om ikke jeg kan få taget et
bedre imorgen.

Kjeld

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 06-12-03 22:43

> [...]
eller
> andet som ikke skulle være der.
> Synes det ser ud til at der er nogle lange tråde fra "svulsten", eller

Ja, de er lidt uheldige. Det er et par trådalger de lange hår. Men
"svulsten" har også udhæng - den tingest der stritter bagud lige hvor
trådalgerne hører op. Jeg skal prøve at få taget et bedre billede imorgen -
har alligevel planlagt at skulle fotografere lidt i mit rigtige akvarium.

mvh/Kjeld

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 07-12-03 13:46

Gosh - det er svært at tage et billede hvor så lille en detalje skal være
skarp og synlig, men her et nyt billede hvor det ses bedre

Billedlink2 100 kb
http://www.acapixus.dk/temp/P_endleri_03.JPG

mvh/Kjeld Olesen

Fra : KatjaStrofen

Dato : 07-12-03 13:50

> Gosh - det er svært at tage et billede hvor så lille en detalje skal være
> skarp og synlig, men her et nyt billede hvor det ses bedre

> [...]
Er godt nok imponeret over dine billeder
Flotte skud :)

katja

Fra : Torben Lundvall

Dato : 07-12-03 16:42

Hej,

Det kunne nu godt ligne en svært degenereret siamesisk tvilling. Med anlæg
til hale og øjne.
Jeg ville spørge i http://www.danskguppyselskab.dk/ hvis jeg var dig. Der er
nogle folk der ved rigtig meget om guppyer.

/Torben

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 09-12-03 00:32

Med tilladelse fra Flemming Stræde Jensen fra
http://www.danskguppyselskab.dk/ gengiver jeg også lige hans udlæg
nedenfor. Enden af sagen er nu at guppyen får lov at overleve.

mvh/Kjeld

Hej Kjeld !
Jeg kan se at du har skrevet til hele bestyrelsen i DGS, og uden at have
rådført mig med nogen af de andre, vil jeg umiddelbart mene at du har ret,
det ligner en siamesisk tvilling.
Det sker ganske ofte at guppyer føder siamesiske tvillinger, og de kan hænge
sammen på alle mulige måder, som regel bliver de spist af hunnen, da de jo i
sagens natur bevæger sig langsomt. Hos din fisk har tvillingen været så
lille, at den ikke har betydet noget fiskens bevægelighed eller
velbefindende i øvrigt, så den har overlevet.
Grunden til at det sker så forholdsvis ofte, er at ungerne ligger så tæt
inden i hunnen, Bjarne Halgreen har haft en hun der fødte over 200 unger i
et kuld, og så er pladsen trang. Det betyder også, at der efter min mening
ikke er tale om en gen defekt, som denne han i så fald kunne videreføre.
Så hvis ellers fisken har det godt, mener jeg ikke at den siamesiske
tvilling betyder noget, for ham eller den videre slægt af Endlers guppy.
Flemming

Fra : Bjarne Halgreen

Dato : 08-12-03 22:30

Hej Kjeld.

Der er en tvilling som sidder på maven, det forekommer ret ofte og er ikke
nogen symptom på indavl eller ligende - i naturen vil sådan en guppy hurtigt
dø.

mvh - Bjarne Halgreen
formand for DGS.