? RAID 0 på ASUS A7V266-E
Fra : Jakob

Dato : 05-12-03 11:46

Kære NG.

Efter en meget lang aften med mit RAID problem, er det vist tid til at
spørge Jer.

Kan man på nævnte mobo køre en WinXP installation på RAID 0?

Hvis svaret er negativt, er det ikke nødvendigt at læse videre - men du må
meget gerne give mig besked :).

Er det positivt, har jeg et problem, jeg håber, en af Jer kan hjælpe med.

Situation:

- RAID er aktiviteret på jumperen ved Promise controlleren.
- 2 Maxtor 80GB 6y080p0 er tilsluttet hver sin Promise IDE kanal med hvert
sit kabel (ingen andre enheder er tilsluttet de kabler). Begge diske er sat
som master.
- Kablerne vender rigtigt på den måde, at blå er sat i blåt stik og sort i
sort (hvis det ellers har noget at sige).
- Promise bios loader ok.
- Begge diske er sat op som en disk i RAID 0. I promise bios er arrayet ok
og functional. Arrayet har også en lille stjerne, der vist fortæller, at der
kan bootes på det.
- Arryet er ordnet med fdisk /f (og også bare fdisk uden /f) via Win98
floppy. Arrayet er formateret efterfølgende og er pt. i FAT32.

Problem:

Jeg sætter bios til at boote fra cd-rom, da jeg gerne vil installere WinXP
på min RAID 0 diske. Men WinXP kan ikke finde mit array og siger, jeg skal
kontrollere install. af diske. Men alt er jo i orden, eller hvad?

Jeg har forsøgt at disable ATA100 uden resultat; at skifte sequence
(SCSI/Promise) men intet resultat.

Jeg har prøvet at sætte HD'erne skiftevis på det stik, som hhv. er i enden
af kablet og på midten af kablet, men intet resultat.

Jeg har prøvet at sætte almindelige ATA100 diske på de to andre IDE kanaler,
boote op fra dem og se, at jeg sagtens kan kopiere filer frem og tilbage på
RAID 0 diskene. Så RAID'et må være OK - det er bare noget ged, at WinXP ikke
kan se og installere på RAID.

Jeg har via Partition Magic 8 forsøgt at lave lidt magi med forskellige
filsystemer, partitioner mm. på RAID'et - men jeg er vist lige vidt.

På mig virker virker det sandsynligt, at man ikke kan installere WinXP på en
RAID 0 disk på ASUS A7V266-E.

Men hvad mener I? Kan det virkelig passe???

Al respons vil være en meget stor hjælp. På forhånd tak :D

Mvh
Jakob

Fra : iggibuh

Dato : 05-12-03 15:34

Nu er jeg ingen haj til raid (har aldrig rodet med det) men under
indlæsning af filerne til XP installationen under dos så skal man vel hitte
F6 når den spørger om man vil loade RAID drivere ind. det må vel ha' fulgt
med dine controllere !?

blot et slag på tasken ;O/

MVH iggibuh

Fra : Peter Pan

Dato : 05-12-03 16:58

"Jakob" <jakob.overgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man på nævnte mobo køre en WinXP installation på RAID 0?

Ja.

> [...]
> på min RAID 0 diske. Men WinXP kan ikke finde mit array og siger, jeg skal
> kontrollere install. af diske. Men alt er jo i orden, eller hvad?

Det lyder som om du bare har "glemt" at installere raid driveren under
installationen. Lige efter du booter op på CD'en, og skifter til en blå
skærm, skriver den i bunden noget ala "Tryk F6 for at installere SCSI og
RAID drivere". Her skal du blot trykke F6, og indsætte en floppy med XP
driveren på, og så er du kørende....

Næste problem du støder ind i, er at Windows XP kun understøtter HD'ere op
til 128 GB, hvis du ikke har Servicepack 1 installeret. Så har du
partitioneret disken som en stor (160 GB) disk, får du problemmer så snart
du når til fdisk-delen af XP installationen. Løsningen er at have en
partition på max 128 GB i starten af disken, som du installerer XP på, og
laver en anden partition af det resterende når Windows og SP1 er
installeret.

Mvh
Anders

Fra : Jakob

Dato : 06-12-03 12:03

Hej igen

Rigtig mange tak :D

Jeg havde forsøgt at installere RAID drivere under WinXP installationen. Men
dumme mig.....jeg havde ikke inkluderet den tekst fil på disketten, der
fortæller WinXP, at driverne ligger på disketten....doh!

I stedet for bare at have driverne på disketten, så lagde jeg nu hele
driver-pakken - og det fandt WinXP så ud af.

Jeres vurdering var altså ret præcis. Rigtig mange tak for hjælpen!

Og mht. WinXP understøttelse af diske >137GB, er jeg den heldige ejer af en
WinXP med SP1a. Det var lidt af en bonus at finde ud af, når nu den ældre
WinXP version har et problem med >137GB.

God weekend :D

Mvh
Jakob