Erfaringer med passiv køling af CPU?
Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-12-03 15:32

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at køle en Intel Celeron 400 passivt. Nogle
der har erfaringer med slige ting? Evt. andre (mere varmeafgivene)
cpuer der er blevet kølet passivt. Erfaringer, links, artikler søges.

Jeg har ikke meget plads i kabinettet. Ca. 3 cm over cpuen, og
desværre heller ikke meget mere end selve cpu soklen i dimensioner.

Thomas

Fra : JK

Dato : 04-12-03 15:49

On Thu, 4 Dec 2003 14:31:47 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har ikke meget plads i kabinettet. Ca. 3 cm over cpuen, og
>desværre heller ikke meget mere end selve cpu soklen i dimensioner.

Jeg har haft en flad IBM desktop PC, der var født med en Pll 233. Jeg
ombyggede den med en slocket og en socket 370 celeron 466. Som køler
brugte jeg netop en passiv køler fra en anden gammel IBM'er med
pentium 166. IBM brugte nogle store passive kølelegemer for området
133 til 200 MHz pentium.
Jeg har stadig et par stykker.

De er 4-5 cm høje ! og med en masse spidser.
Du må vel kunne bruge et legeme fra en stor cpu-køler. Pil blæseren
af.

Det kørte udmærket med denne passive køler. Men det skal lige siges,
at IBM kabinettet var indrettet, så Pll 233 slot1 cpu'en var med
passiv køler, og at der sidder en udblæsende 92 mm blæser ret tæt på
cpu'en.

PC'en var iøvrigt utrolig støjsvag. Faktisk sov min store søn i samme
rum, og PC'en var mail-server kørende i døgndrift.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 16:51

Thomas S. Iversen wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at køle en Intel Celeron 400 passivt.

Så skal du bruge en alu-køleprofil på mindst 100 gram, og god gennemtræk
i kabinettet.

> Jeg har ikke meget plads i kabinettet. Ca. 3 cm over cpuen, og
> desværre heller ikke meget mere end selve cpu soklen i dimensioner.

En Celeron 400 afgiver ca. 24 Watt hvis den kører fuldt belastet på
noget tidspunkt, så den vil blive for varm når der er så lidt plads til
køleren, med mindre du har vildt stormvejr i kabinettet.
Man kunne måske bruge en heatpipe til at hive varmen væk med, som f.eks.
den her:

http://www.deltatronic.de/cpu-kuehlung.html

Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan man skal bestille den separat, men
prøv at snakke med dem (hvis du kan tysk).

Der er en her som bruger den til at køle en P4 2,4 GHz, så den kan
sagtens køle en Celeron 400:

http://www.teschke.de/heatpipes/Neues/Gehause/Deltatronic/deltatronic.html

Det bliver måske et problem at få fat i en der passer til socket 370.
Du kan evt. selv lave en primitiv heatpipe af acetone og kobberrør.
Ellers skal du til at kigge på vandkøling, men det tror jeg også bliver
svært med så lidt plads.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-12-03 17:10

In article <3fcf56d2$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> http://www.deltatronic.de/cpu-kuehlung.html

Interessant link. For dyrt til min celeron 400, men interessant til
min Athlon

> Det bliver måske et problem at få fat i en der passer til socket 370.
> Du kan evt. selv lave en primitiv heatpipe af acetone og kobberrør.

Det vil jeg google lidt efter. Det havde jeg slet ikke taenkt paa.
Jeg har dog lidt svaert at se hvor jeg skal afgive varmen henne. Maskinen
er en saakaldt "book"-computer, altsaa 5cm x 20cm x 20cm og er godt pakket.

Der sad en passivt koelet VIA C3 550Mhz CPU, men den har jeg smidt langt
vaek efter at have koert med den og benchmarket den. En celeron 400
er mildest talt et fartmonster sammenlignet med VIA cpuen!!

Ellers maa jeg jo se om jeg kan finde en stor men ikke saa hoej blaeser
og flytte noget varme vaek fra en lille men effektiv koeleprofil.

Bare den forbliver ret stille (har passiv 50W PSU)!

Tak for dine input!

Thomas

Fra : Dennis Laursen

Dato : 05-12-03 08:05

Jens C. Hansen [Odense] wrote:
> Du kan evt. selv lave en primitiv heatpipe af acetone og kobberrør.

det her hører måske mere under dk.edb.hardware.stoej, men kunne sikkert
være af interesse her alligevel :)

Har du nogle links til, hvordan man selv kan kontruere heat pipes? jeg
kan ikke umiddelbart finde noget på google. Jeg har en server med en
K6-2 500MHz (underclocket til 466Mhz) som jeg gerne vil have til at sige
mindre. Hvor meget køling vil sådan en processor kræve? og kan en
hjemmelavet heat pipe klare det?

noget andet der også kunne være interessant at få kølet(på samme server)
er PSU'en - vil det også kunne klares med heat pipes, og hvis det kan,
hvor meget køling kræver en 350V strømforsyning?

./Dennis