Registrering af virksomhed
Fra : H.S.

Dato : 04-12-03 15:06

Så er det liiiige før, jeg har nu udfyldt CVR registrerings papirerne.

Dog har jeg liige en sidste ting jeg vil have på plads :

MOMS - Dato for påbegyndelse af momspligtige aktiviteter. - - - Er det
korrekt opfattet, at hvis jeg ikke udfylder dette punkt, så skal jeg ikke
lave momsregnskab, og kan tilgengæld heller ikke 'trække momsen fra' ? (før
jeg omsætter for over 50.000 )

Jeg påregner nemlig ikke med at have de store etablerings omkostninger, så
jeg vil gerne 'komme i gang' før jeg begynder at rode med moms også..

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 04-12-03 15:08

H.S. wrote:

> [...]
>
> Jeg påregner nemlig ikke med at have de store etablerings omkostninger, så
> jeg vil gerne 'komme i gang' før jeg begynder at rode med moms også..

Du skal udfylde dette felt.
Hvis du ønsker at starte - uden at betale moms skal du slet ikke gøre
noget. Så skal du blot sælge osv. uden CVR nummer. Så snart du
handler/sælger under dit CVR nummer *skal* du betale moms - uanset hvad
(med mindre det ikke er momspligtigt...)...

mvh
Johan

Fra : H.S.

Dato : 04-12-03 15:29

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> handler/sælger under dit CVR nummer *skal* du betale moms - uanset hvad
> (med mindre det ikke er momspligtigt...)...

nå - men så er jeg jo nok nødt til at få udfyldt det felt også, så bliver
jeg jo dermed også nødt til at lave moms regnskab (suk)

Jeg havde håbet på at moms regnskab ikke var nødvendigt, men jeg skal bruge
CVR nr. for at kunne handle med rabat hos flere leverandører. Ærgeligt
(det giver jo mere arbejde til mig).

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 23:57

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge
> CVR nr. for at kunne handle med rabat hos flere leverandører. Ærgeligt

Åh, så svært er det nu heller ikke. Du skal vel alligevel have et lille
bogholderiprogram, og med en fornuftig kontoplan er det ikke noget ekstra
besvær. Systemet sørger selv for at regne moms ud og lægge det til på
faturaer (du skal vel udskrive fakturaer til dine kunder?), samt at afløfte
moms af købsfakturaer ved bogføringen. Når momsen så skal afregnes til T&S,
ja, så er det et par tryk på et par knapper, så har du beløbet, der skal
angives og betales til T&S.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 05-12-03 08:51

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
T&S,
> ja, så er det et par tryk på et par knapper, så har du beløbet, der skal

Ja, jeg regner med at skulle have fat i Summasummarum, det lader til at
blive anbefalet af alle pga nemheden i brug
Jeg har dog bare svært ved at finde ud af hvordan jeg laver moms selve
momsafregningen i programmet, samt hvad jeg skal gøre ved årsafslutning. Men
jeg må jo finde svarene et-eller-andet sted

Har godt nok fået programmet til at udregne momsdifferencen for mig (moms
afregning) - det var dælme nemt !

Findes der et bruger forum til summasummarum ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 00:04

> [...]
> afregning) - det var dælme nemt !
>
> Findes der et bruger forum til summasummarum ?

Ved det ikke, men grundlæggende er det vigtigt med en kontoplan. Den er
nøglen til hele dit bogholderi - ud over at være i overensstemmelse med
kriterierne for god regnsskabsskik - så individuelt tilpasset til lige netop
at dække dit behov.

Det er muligt, at der allerede er et forslag med programmet som et standard
udganspunkt. En anden god ting er at spørge sin revisor, så du er sikker på,
at den endlige udformning er optimal for jer begge. Revisorer kan hver i sær
lægge mere eller mindre vægt på nogen ting, end andre.

Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 08-12-03 10:30

> [...]
sær
> lægge mere eller mindre vægt på nogen ting, end andre.

Men en omsætning på 50.000 kr. er der ikke ligefrem mange penge at jonglere
med til revisorer o.lign. så jeg kommer til at lave regnskabet selv