LED/HID
Fra : slet W4JP3

Dato : 04-12-03 10:28

Jeg overvejer at investere i en kanister-lygte (LED eller HID), men
har indtil nu haft svært ved at gennemskue kvaliteten af lyset
LED-lygterne kan producere.

Jeg ved at en LED-lygternes store forcer, er de enorme brændtider, som
jeg dog ikke umiddelbart har brug for. (Jeg har brug for max 2 timer,
koldt vand). Derimod er jeg meget inetresseret i hvor stor en lysstrøm
en typisk LED-lygte (12V) afgiver? Hvilken farvetemp kan man forvente
osv.
Tal ikke er jo dog ikke alt og jeg vil også gerne høre hvis der er
nogen der ligger inde med kendskab til, eller erfaringer med
LED-lygter i vandet (som f.eks greenforce's Tristar eller måske andre
lignende)?

Jeg har desuden kigget på Extreme Exposure's Helios 4.5 HID 10, der
umiddelbart ligner et ideelt valg. Jeg dog ikke brug for de godt 4
timers brændtid. Er der nogen der ved om/evt hvor, man kan få nævnte
system med 18 W lygtehoved istedet. - Og hvad koster sådan noget
skidt?

Med venlig hilsen og tak for hjælpen

Morten

Fra : Klaus Christensen

Dato : 04-12-03 11:14

Hej Morten!

Spørgsmål vedr. Halcyon kan sendes til mig off group

KC

--
Klaus Christensen
CMAS***, PADI Divemaster, CMAS og PADI Basic Nitrox.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-12-03 14:33

slet W4JP3 skrev i Message-ID:
<10705302180.370540359769468@dtext.news.tele.dk>:

> Jeg overvejer at investere i en kanister-lygte (LED eller HID), men
> har indtil nu haft svært ved at gennemskue kvaliteten af lyset
> LED-lygterne kan producere.

LED duer IMO ikke til dykkerlygter, da lyset er meget diffust (kan ikke
fokuseres til skarp kegle).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Claus

Dato : 06-12-03 16:19

Det er kun et spørgsmål om at give nok for dem...
Jeg har lavet nogle tests med nogle LED's som
givet et ganske godt resultat, afhængig af hvad det skal bruges til.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-12-03 18:06

Claus skrev i Message-ID: <lXmFDPAvDHA.4016@gud.bends.dk>:

> Det er kun et spørgsmål om at give nok for dem... Jeg har lavet nogle
> tests med nogle LED's som givet et ganske godt resultat, afhængig af
> hvad det skal bruges til.

Det vil jeg se før jeg tror det.

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-12-03 23:44

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
Det vil jeg se før jeg tror det.

Prøv at se på: http://dykarna.nu/ Kig under dykara , Dan Berg , fotoalbum.
Der er et billed af 2 lamper dels 4 w diode og 30 W halogen. Jeg er nok også
lidt skeptisk angående diodelamper men prøv lige at se. Backup lygte måske ?

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-12-03 00:16

Allan Hansen skrev i Message-ID: <bqtm3u$1rgs$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> fotoalbum. Der er et billed af 2 lamper dels 4 w diode og 30 W
> halogen. Jeg er nok også lidt skeptisk angående diodelamper men prøv

Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres med
den (ektremt vigtigt).

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-03 09:37

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

> Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres med
> den (ektremt vigtigt).

Hvad skal rækkevidden være?

Flemming Rubini

Fra : Allan Hansen

Dato : 07-12-03 21:49

Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres med
den (ektremt vigtigt).

Jeg er nu ikke enig i at det er så vigtigt. Jeg havde i mange år en sådan
lille lygte med en "stetoskob-ende" og i lygteenden en ganske skarp
lysstråle. Problemet med en sådan lygte er at selvfølgelig checker man den
før man springer i vandet men når den endelig skal bruges så er batterierne
halvflade og den virker ikke i lang tid før den går i "nefa-mode". Disse nye
superdioder giver efterhånden en lysstyrke som begynder at blive interessant
til undervandsbrug og deres strømforbrug er en brøkdel af traditionelle
pærer. De gange jeg har haft brug for en back-up ( og havde den med ! ) var
det for at orientere mig og kunne aflæse mine instrumenter. En lygte med en
lidt diffus spredning kunne fint løse denne opgave. Ydermere har den har der
som regel været en makker som kunne supplere med et "lyssværd".
Der er på dykkerne.nu igen idag nogle fotos med en LED-lygte. Se
Foton/Backuplampor 5 (Christian Hollmann). Læg mærke til en brændetid på 50
timer.

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-12-03 10:18

Flemming Rubini skrev i Message-ID:
<1g5l8a5.1x0kgwbgutpieN%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>:

> Hvad skal rækkevidden være?

Så den tydeligt skal ses fra den maksimale afstand to-tre makkere skal
være fra hinanden.

:)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-03 11:14

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

> Flemming Rubini skrev i Message-ID:

> Så den tydeligt skal ses fra den maksimale afstand to-tre makkere skal
> være fra hinanden.
>
> :)

Njah, det var et godt svar, du behøvede ikke smileyen

Mit billede var af den fjollede dykker der ligger alene i overfladen ved
mørke og vil læse navnet på den coaster der sejler 300 m forbi ham, og
hvor man lige vil forsøge at ramme styrmanden, inden man drikker sin
medbragte worst-case-scenario-madpakke

Flemming Rubini

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-12-03 22:58

Allan Hansen skrev i Message-ID: <br03ns$1env$1@news.cybercity.dk>:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres med
> den (ektremt vigtigt).

> Jeg er nu ikke enig i at det er så vigtigt.

Nu har vi heller ikke samme tilgang til dykning.

> [...]
> man springer i vandet men når den endelig skal bruges så er
> batterierne halvflade og den virker ikke i lang tid før den går i

Det har jeg aldrig oplevet.

> De gange jeg har haft brug for en back-up ( og havde den med ! ) var
> det for at orientere mig og kunne aflæse mine instrumenter.

Se min første udsagn.